Political critique in Madrid’s street art scenefrom the late ‘90s until now

  1. Natalia Gutiérrez-Colomer-Ruiz 1
  2. Violeta Izquierdo-Expósito 1
  3. Paloma Abejón-Mendoza 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Comunicación y sociedad = Communication & Society

ISSN: 2386-7876

Año de publicación: 2021

Título del ejemplar: Special Issue: Visual motifs and representations of power in the public sphere

Volumen: 34

Número: 2

Páginas: 387-401

Tipo: Artículo

DOI: 10.15581/003.34.2.387-401 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Comunicación y sociedad = Communication & Society

Resumen

The aim of this paper is to explore the political messages painted on Madrid’s walls by urban artists from the beginning of this artistic and political movement (the end of the 1990s) to the present day. We developed an extensive field-work that has helped us to create the first compilation of the key political messages of urban art in Madrid, based on an exploratory research approach complemented by the use of social media search. This descriptive and documentary approach was followed while keeping in mind that a wall is a public channel open to all and an outstanding method for expressing any political opinion with the greatest amount of visibility. Over the time span analyzed, the investigation discovered 15 urban artists with political content in their artistic production. The findings indicate that the political theme of these artists’ works focuses primarily on condemning the Spanish government for current issues such as corruption or the economic crisis, as well as past events such as the Iraq War. Other recurring themes include social criticism of municipal policies and the living conditions of underprivileged groups such as refugees and beggars, as well as support for feminism and critiques of the rapid gentrification process of certain historic Madrid neighborhoods, such as Malasaña and Lavapiés.

Referencias bibliográficas

  • Abarca, J. (2010). El Postgraffiti, su escenario y sus raíces: Graffiti, punk, skate y contrapublicidad. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Bárcena, E. (17 de agosto de 2015). Pejac: El arte urbano es una forma de protesta no es algo decorativo. ABC. Retrieved from http://www.abc.es/cultura/arte/20150817/abci-pejac-entrevista201508162113.html
  • Bascones, P. (2009). El arte público como agente de revitalización urbana mediante la participación ciudadana. In B. Fernández y J. P. Lorente, (Eds.), Arte en el espacio público: barrios artísticos y revitalización urbana (pp. 15-38). Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • Bordeleau, Y. (1987). Modelos de investigación para el desarrollo de recursos humanos. México: Trillas.
  • Cammaerts, B. (2012). Protest logics and the mediation opportunity structure. European journal of communication, 27(2), 117-134. https://www.doi.org/10.1177/0267323112441007
  • Casero-Ripolles, A. & Feenstra, R. (2012). The 15-M movement and the new media: a case study of how new themes were introduced into Spanish political discourse. Media International Australia, 144, 68-76. https://www.doi.org/10.1177/1329878X1214400111
  • Castells, M. (2009): Comunicación y poder. Madrid: Alianza.
  • Clark, T. (2000). Arte y propaganda en el siglo XX. Madrid: Akal.
  • Danysz, M (2016). Show off (Multilingual Edition). Exhibition International.
  • Fernández Herrero, E. (2018). Origen, evolución y auge del arte urbano. El fenómeno Banksy y otros artistas urbanos. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Fuchs, C. (2014). Social Media: a critical introduction. London: Sage.
  • Gálvez, F. (2002). Entrevista a Noaz. Retrieved from http://www.spanishgraffiare.com/entrevista_a_noaz.html
  • Gerbaudo, P. (2012). Tweets and the Streets. Social Media and Contemporary Activism. London: Pluto.
  • Izquierdo, V (2018). Arte y comunicación: el papel de las vanguardias artísticas en la revolución rusa de 1917, Historia y comunicación social, 23(1), 65-74.
  • Lewisohn, C. (2008). Street Art: The Graffiti Revolution. London: Tate editor.
  • Mattoni, A. & Treré, E. (2014). Media practices, mediation processes, and mediatization in the study of social movements, Communication theory, 24(3), 252-271. https://wwwdoi.org/10.1111/comt.12038
  • Mccormick, C., Schiller, M. Schiller, S. & Seno, E. (2010). Trespass. Historia del arte urbano no oficial. Köln: Taschen.
  • Millán, J. A. (2016). Simbología de la protesta | EL PAÍS Semanal. Retrieved from https://elpais.com/elpais/2016/09/10/eps/1473458740_147345.html
  • Ms. Wonderly. (2012). Tejelaraña “La playa de Madrid”. Retrieved from http://www.laplayademadrid.es/archives/3860
  • Nimo, A. M. (2016, May 27). ¿Qué pinta una mujer aquí? El Mundo. Retrieved from https://www.elmundo.es/madrid/2016/01/15/56952945e2704e431f8b45e1.html
  • Nolasco, L. (2017). Graffiti or “getting-up”: From site-specific to Web 2.0, Street Art & Urban Creativity Scientific Journal, 3(2), 84-89. https://www.doi.org/10.25765/sauc.v3i2.83
  • Pérez Rubio, A. M. (2013). Arte y política. En torno a los procesos participativos del arte Relacional, Comunicación y Sociedad, 20 (jul.-dic. 2013), 191-210. México: Universidad de Guadadalajara. Retrieved from http://www.comunicacionysociedad.cucsh.udg.mx/digital/19
  • Phillips, E., Pugh, D., Amat, O. & Crespo, P. (2008). La tesis doctoral: cómo escribirla y defenderla: un manual para estudiantes y sus directores. Barcelona: Breca Profit.
  • PorFavor - Trazos Urbanos. (s. f.). Trazos Urbanos. RTVE. RTVE. Retrieved from http://lab.rtve.es/streetart/trazos-urbanos/artistas/porfavor/
  • Silva, A. (2014). Atmósferas ciudadanas: grafiti, arte público, nichos estéticos, Chasqui, Revista Latinoamericana de Comunicación. 126, 133-135. https://www.doi.org/10.16921/chasqui.v0i126.273
  • Sue975. (2018). Entrevista a Dos Jotas -PAC | Plataforma de Arte Contemporáneo. Retrieved from https://www.plataformadeartecontemporaneo.com/pac/entrevista-a-dos-jotas/
  • Taylor, S. & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Planeta.
  • Watson, J. B. (2013). Publicidad, los inicios de la Psicología del Consumidor. Cit. por Parrado, F. (2016). Rev. colomb. psicol., 22(2), 401-406.
  • www.ampparito.com. (s. f.). Retrieved from http://www.ampparito.com/
  • Zorrilla, A. (1993). Introducción a la metodología de la investigación. México: Aguilar León y Cal.