Análisis de la evaluación de programas de intervención en motivación en Educación Secundaria

  1. Gutiérrez-de-Rozas, Belén 1
  2. Carpintero Molina, Elvira 2
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2021

Volume: 39

Issue: 2

Pages: 503-525

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.442341 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

Motivation is a key aspect in education due to its influence on academic performance, and intervention programs are a useful resource to contribute to its improvement. However, selecting the right programme with quality guarantees is not always a simple task. One way to have a certain guarantee is by choosing those programs that have not only been evaluated, but for which there is also evidence that the evaluation has been performed correctly The present work aims to analyse the evaluation processes and results of different motivational intervention programs addressed to Secondary students from the results of their evaluation results. In order to achieve this goal, a theoretical approach to program evaluation and meta-evaluation is made and a review of the academic literature from which evaluations of motivational intervention programs are selected and compared. Finally, a meta-evaluation is performed through the application of standards. The results show that evaluations are generally conducted internally and in a summative manner, focusing on the results of implementation rather than on the process.

Bibliographic References

  • Álvarez Rojo, V., García, E. Gil, J., Martínez, P., Romero, S., y Rodríguez, J. (2002). Diseño y evaluación de programas. Madrid: EOS
  • Álvarez Rojo, V., y Hernández Fernández, J. (1998). El modelo de intervención por programas. Aportaciones para una revisión. Revista de Investigación Educativa, 16(2), 79-123.
  • Anaya D. (2014). Bases del aprendizaje y educación. Madrid: UNED
  • Barati, M., Joo, S. B., y Aria, A. M. (2018). Studying the impact of metacognitive beliefs and self-regulatory strategies on students’ educational motivation. Iranian Journal of Social Sciences and Humanities Research, 6(1).
  • Burunat, E. (2004). El desarrollo del sustrato neurobiológico de la motivación y emoción en la adolescencia: ¿un nuevo período crítico? Infancia y aprendizaje, 27(1), 87-104.
  • De Caso, A. M. (2014). Pautas para el estudio de la motivación académica. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología., 6(1), 213-220, doi: 10.17060/ijodaep.2014.n1.v6.736
  • Expósito, J., Olmedo, E., y Cano, A. F. (2004). Patrones metodológicos en la investigación española sobre evaluación de programas educativos. RELIEVE, 10(2), 185-209, doi: 10.7203/relieve.10.2.4319
  • Frye, A. W., y Hemmer, P. A. (2012). Program evaluation models and related theories: AMEE guide no. 67. Medical teacher, 34(5), e288-e299, doi: 10.3109/0142159X.2012.668637
  • García, F. (2008). Motivar para el aprendizaje desde la acción orientadora. Ministerio de Educación y Ciencia: Madrid.
  • Järvelä, S. (2001). Shifting research on motivation and cognition to an integrated approach on learning and motivation in context. En Volet, S., y Järvelä, S. (Eds.), Motivation in learning contexts: Theoretical advances and methodological implications. London: Pergamon.
  • Kirkpatrick, D.L. (1994). Evaluating Training Programs: The Four Levels. San Francisco, CA: Berrett-Koehler.
  • Lange, J., Dalege, J., Borsboom, D., van Kleef, G. A., y Fischer, A. H. (2020). Toward an Integrative Psychometric Model of Emotions. Perspectives on Psychological Science, 15(2), 444-468.
  • LaVelle, J.M. (2019). Educating Evaluators 1976–2017: An Expanded Analysis of University-Based Evaluation Education Programs. American Journal of Evaluation 20(10), 1-16, doi: 10.1177/1098214019860914
  • López, J. G. (2006). Aportaciones de la teoría de las atribuciones causales a la comprensión de la motivación para el rendimiento escolar. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete (21), 217–232.
  • Manzano, N. (2000). Indicadores para evaluar programas de orientación educativa. Revista de Orientación Educativa y Psicopedagógica, (19), 51-75.
  • Martínez Mediano, C. (2017). Evaluación de programas. Madrid: UNED.
  • Méndez Pineda, J. M. (2018). Evaluación externa del programa escuelas de tiempo completo, 2016. Recuperado de: http://www.seslp.gob.mx/pdf/informe_evaluacionExterna.pdf
  • Mirete Ruiz, A. B., Soro Bernal, M., y Maquilón Sánchez, J. J. (2015). El fracaso escolar y los enfoques de aprendizaje: medidas para la inclusión educativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de formación del profesorado, 18(3), 183-196. doi: 10.6018/reifop.18.3.239021
  • OMS (2020). Adolescence health. Recuperado de: https://www.who.int/health-topics/adolescent-health#tab=tab_1
  • Pérez Juste, R. (1995) Metodología para la evaluación de programas educativos. En A. Medina y L.M. Villar. Evaluación de Programas Educativos, Centros y Profesores. Madrid: Universitas
  • Pérez Juste (2000). La evaluación de programas educativos: conceptos básicos, planteamientos generales y problemática. Revista de investigación educativa, 18(2), 261-287.
  • Pérez Juste (2006). Evaluación de programas educativos. Madrid: La muralla.
  • Pérez-González, J. C. (2008). Propuesta para la evaluación de programas de educación socioemocional. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 6(15), 523-546.
  • Pulido Acosta, F., y Herrera Clavero, F. (2017). La influencia de las emociones sobre el rendimiento académico. Ciencias Psicológicas, 11(1), 29-39.
  • Rinaudo, M. C., Chiecher, A., y Donolo, D. (2003). Motivación y uso de estrategias en alumnos universitarios. Su evaluación a partir del Motivated Strategies Learning Questionnaire. Anales de psicología, 19(1), 107-119.
  • Sánchez Calleja, L., García Jiménez, E., y Rodríguez Gómez, G. (2016). Evaluación del diseño del programa AedEM de Educación Emocional para Educación Secundaria. Relieve: Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 22 (2), 1-25, doi: 10.7203/relieve.22.2.9422
  • Samson, B., y Solabarrieta, J. (2018). Improving evaluation of students: a meta-evaluation study on cce from the perspective of students evaluation standards. MIER Journal of Educational Studies, Trends and Practices, 8(2).
  • Sawyer, S. M., Azzopardi, P. S., Wickremarathne, D., y Patton, G. C. (2018). The age of adolescence. The Lancet Child & Adolescent Health, 2(3), 223-228.
  • Scriven, M. (1967). The methodology of evaluation. En Tyler, R. W., Gagné, R., W., y Scriven, M. (Eds.). Perspectives of curriculum evaluation. Chicago. Rand McNally.
  • Scriven, M. (2013). Key evaluation checklist (KEC). Recuperadon de: www.michaelscriven.info/images/KEC_3.22.2013.pdf
  • Stake, R.E. (1975) To Evaluate an Arts Program. En R.E. Stake (Ed.), Evaluating the Arts in Education: A Responsive Approach. Columbus, OH: Merrill.
  • Stufflebeam, D. L. (1971). The relevance of the CIPP evaluation model for educational accountability. En Annual meeting of the American Association of School Administrators.
  • Stufflebeam, D. L. (1987). Professional standards for assuring the quality of educational program and personnel evaluations. International Journal of Educational Research, 11(1), 125-143.
  • Tejedor, F. J. (2000). El diseño y los diseños en la evaluación de programas. Revista de investigación educativa, 18(2), 319-339.
  • Torrijos, P., Torrecilla, E. M., y Rodríguez, M. J. (2018). Experimental evaluation of emotional development programmes for teachers in Secondary Education. anales de psicología, 34(1), 68-76, doi: 10.6018/analesps.34.1.273451
  • Yarbrough, D.B., Shula, L.M., Hopson, R.K., & Caruthers, F.A. (2010). The Program Evaluation Standards: A guide for evaluators and evaluation users (3rd. ed). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.