El efecto de la clase social en las decisiones educativasun análisis de las oportunidades, creencias y deseos educativos de los jóvenes

  1. Aina Tarabini 1
  2. Marta Curran 1
  1. 1 Universitat Autònoma de Barcelona
    info

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/052g8jq94

Journal:
Revista de investigación en educación

ISSN: 1697-5200 2172-3427

Year of publication: 2015

Volume: 13

Issue: 1

Pages: 7-26

Type: Article

More publications in: Revista de investigación en educación

Abstract

ESL represents one of the most challenges that great part of the European countries and especially Spain are facing. The main objective of this paper is to analyze this phenomenon from a qualitative perspective of the educational decisions, strategies and practices made by young people who have recently dropped out school. In particular, we analyze the effect of the social class on the educational opportunities, desires and believe of young people and the influence of these categories on the decisions of dropping out school. The paper begins by presenting a review of the debate between the theory of cultural reproduction and the rational choice theory with a brief explanation of the rational defended by the authors on this debate. The overall conclusions show that educational decisions made by young people go beyond rational reasoning and that it is necessary to analyze unintended and non instrumental aspects hidden under these decisions.

Bibliographic References

  • Amer, J. (2012). Lo académico y lo profesional en los programas de cualificación Profesional inicial (PCPI). Los discursos del profesorado. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 5 (3), 369-379.
  • Ball, S (2003). Class Strategies and the Education Market: The middle clases and social advantage. London: RoutledgeFalmer.
  • Bonal, X. (1998): Sociología de la educación. Una aproximación crítica de las corrientes contemporáneas. Barcelona: Ediciones Paidós.
  • Bonal, X. y Tarabini, A. (2010). Ser pobre en la escuela. Habitus de pobreza y condiciones de educabilidad. Buenos Aires: Miño y Dávila.
  • Boudon, R. (1983). La desigualdad de oportunidades. Barcelona: Laia.
  • Bourdieu, P. (2003). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI (Orig. 1967).
  • Bourdieu, P. y Passeron, J.C. (2001). La Reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Madrid: Editorial Popular (Orig. 1977).
  • Breen, R. y Goldthorpe, J. (1997). Explaining Educational Differentials: Towards a Formal Rational Action Theory. Rationality and Society, 9 (3), 275-305.
  • Breen, R. y Jonsson, J. (2005). Inequality of Opportunity in Comparative Perspective: Recent Research on Educational Attainment and Social Mobility. Annual Review Sociological, 31, 223-243.
  • Collet, J., Besalú, X., Feu, J. y Tort, A. (2014). Escuelas, familias y resultados académicos. Un nuevo modelo de análisis de las relaciones entre docentes y progenitores para el éxito de todo el alumnado. Revista de currículum y formación del profesorado, 18 (2), 7-33.
  • Dubet, F. y Martuccelli, D. (1998). En la Escuela. Sociología de la experiencia escolar. Buenos Aires: Losada.
  • Dunne, M. y Gazeley, L. (2008). Teachers, social class and underachievement. British Journal of Sociology of Education, 29 (5), 451-463.
  • Elster, J. (1989a). Ulises y las sirenas, estudios sobre racionalidad e irracionalidad. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Elster, J. (1989b). Tuercas y Tornillos, una introducción a los conceptos básicos de las ciencias sociales. Barcelona: Gedisa.
  • Erikson, R., Goldthorpe, J., Jackson, M., Yaish, M. y Cox, D.R. (2005). On class differentials in educational attainment. Proceedings of the National Academy of Sciencies of the United States of America, 102 (27), 9.730-9.733.
  • Ferguson, B., Tilleczek, K., Boydell, K., Rummens, J.A., Cote, D. y Roth-Edney, D. (2005). Early School Leavers: Understanding the Lived Reality of Student Disengagement from Secondary School. Final Report submitted to the Ontario Ministry of Education, May 31, 2005.
  • Fernández Enguita, M., Mena, L. y Riviére Gómez, J. (2010). Desenganchados de la educación: procesos, experiencias, motivaciones y estrategias del abandono y del fracaso escolar. Revista de Educación. Número extraordinario 2010, 119-145.
  • Fernández Enguita, M., Mena, L. y Riviere, J. (2010). Fracaso y abandono escolar en España. Barcelona: Fundación La Caixa – Colección Estudios Sociales, 29.
  • Furlong, A. y Cartmel, F. (1997). Young people and social change. Individualisation and risk in late modernity. Buckingham: Open University Press.
  • Gambetta, D. (1987). Were They Pushed or Did They Jump? Individual Decision Mechanisms in Education. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gazeley, L. (2010). The Role of School Exclusion Process in the Re-Production of Social and Educational Disadvantage. British Journal of Educational Studies, 58 (3), 293-309.
  • Gillies, V. (2005). Raising Meritocracy: Parenting and the individualization of social class. Sociology, 39 (5), 835-853.
  • Golthorpe, E. (2010). Class analysis and the reorientation of class theory: the case of persisting differentials in educational attainment1. The British Journal of Sociology. Special Issue: The BJS: Shaping sociology over 60 years. 61, Issue Supplement s1, 311-335.
  • Hedström, P. (2005). Dissecting the social. On the Principles of Analytical Sociology. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Laureau, A. (2002). Social-class differences in family-school relationships: the importance of cultural capital. En A. Halsey, H. Lauder, P.Brown y A. Wells (Eds). Education, Culture, Economy and Society. Oxford: Oxford University Press.
  • Martínez García, J.S. (2011). Clase social, género y desigualdad de oportunidades educativas. Revista de Educación, 342, 287-306.
  • Mediavilla, M. (2010). Las becas y ayudas al estudio como elemento determinante de la continuidad escolar en el nivel secundario post-obligatorio. Un análisis de sensibilidad a partir de la aplicación del Propensity Score Matching. Investigaciones de Economía de la Educación, 5, 561-582.
  • Miret, P., Salvadó, A., Serracant, P. y Soler i Martí, R. (2008). Enquesta a la joventut de Catalunya 2007. Una análisi de les transicions educatives, laborals, domiciliars y familiars. Barcelona: Secretaria de Joventut.
  • Murillo, S. y Mena, L. (2006). Detectives y camaleones: El grupo de discusión. Herramientas para la investigación cualitativa. Madrid: Talasa.
  • Network of Experts in Social Sciences of Education and Training (NESSE) (2009). Early School Leaving. Lessons from research for policy makers.
  • Reay, D. (1998). “Always Knowing” and “Never Being Sure”: Institutional and Familial Habituses and higher education choice. Journal of Educational Policy, 13 (4), 519-529.
  • Reay, D., David, M. y Ball, S. (2001a). Choices of degree or degree of choice? Class, race and the higher education choice process. Sociology, 35 (4), 855-874.
  • Reay, D., David, M. y Ball, S. (2001b). Making a Difference?: Institutional Habituses and Higher Education Choice. Sociological Research Online, 4 (4) http://www.socresonline.org.uk/5/4/reay.h tml
  • Shavit, Y. y Blossfeld, H.P. (1993). Persisting Barriers: Changes in Educational Opportunities in Thirteen Countries. En Y. Shavit y H.P. Blossfeld (Eds.). Persistent Inequality: Changing Educational Attainment in Thirteen Countries (pp. 124). Boulder, Col.: Westview Press.
  • Subirats, J. y Alegre, M.A. (2010). L’educació post obligatòria a Catalunya: Eixos de desigualtat en les trajectòries més enllà de l’ESO. Informes d’Avaluació 15. Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu a Catalunya.
  • Tarabini, A. y Curran, M. (2014b). The impact of institutional habitus on students’ educational decisions, aspirations and “choices”: an analysis from Spanish secondary schools. World Education Research Association Conference. Edinburgh, 19-21 November.
  • Tarabini, A. y Curran, M. (2014a). The effect of school culture on students’ decisions at the end of compulsory education. RN 10 Sociology of Education, European Sociological Association Mid-term Conference. Lisbon, 8-9 September 2014.
  • Tedesco, J.C. (2004). Igualdad de oportunidades y política educativa. Cadernos de Pesquisa, 34 (123), 555-572.
  • Van deWerfhorst y Hofstede S. (2007). Cultural capital or relative risk aversion? Two mechanisms for educational inequality compared. The British Journal of Sociology. 58 (3), 391-415.