El Instituto antes de Salamanca. Los primeros años del Instituto de Investigaciones y Experiencias Cinematográficas (1947-1955)
-
1
University of Leipzig
info
ISSN: 1578-8393
Año de publicación: 2016
Título del ejemplar: Miradas a la Escuela Oficial de Cinematografía
Volumen: 16
Número: 2
Páginas: 13-26
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Área abierta
Resumen
This article analyses the role of the Instituto de Investigaciones y Experiencias Cinematográficas (IIEC) as a meeting point for Spanish national filmmaking between 1947 and 1955 –Victoriano López’s years– and focuses on the discourses, debates and interests that characterized the Instituto’s early years. It therefore directs its attention towards one of the few original sources that have been preserved, a bulletin published by the Instituto´s students in 1951. This documentation has been supplemented with interviews and the few documents about the Instituto kept in the government’s general archive. The analysis´ cornerstones are, on the one hand, the film club’s activities, organized by students in the 1951 Film History, and, on a theoretical level, debates around the subject of Filmology, a theory used from 1947 as an attempt to supply the Instituto with a theoretical backbone, with uneven results. Through this process we can approach with first hand information these experiences and essential discourses to better understand the importance of the Instituto as the epicenter of an emerging Spanish filmmaking culture.
Referencias bibliográficas
- De Baecque, Antoine. La Cinéphilie. Invention d’un regard, histoire d’une culture 1944-1968, Fayard, París, 2003.
- Bardem, Juan Antonio. “Bardem, 64. Confesiones a las cinco de la tarde”, Nuestro Cine, núm. 29 (mayo 1964), pp. 24-40.
- Blanco Mallada, Lucio. IIEC y EOC: una escuela para el cine español, [Tesis Doctoral], Universidad Complutense, Madrid, 1990.
- Filmoteca Española (Ed.). 50 años de la escuela de cine. Cuadernos de la Filmoteca, núm. 4, Filmoteca Española, Madrid, 1999.
- García de Dueñas, Jesús. José G. Maesso, el número 1, Diputación de Badajoz, Badajoz, 2003.
- García Escudero, José María. “El Director General de Cine cuenta la historia del IIEC”, Film Ideal, núm. 109 (diciembre 1962), pp. 676-679.
- Gubern, Román. Viaje de Ida, Anagrama, Barcelona 1997.
- Heredero, Carlos F. Las huellas del tiempo: cine español, 1951-1961. Generalitat Valenciana, Valencia, 1993.
- Hernández Marcos, José Luis y Ruíz Butrón, Eduardo A. Historia de los Cine Clubs en España, Ministerio de Cultura, Madrid, 1978.
- Kirsch, Florent [André Bazin]. “Introduction à une filmologie de filmologie“, Cahiers du cinéma, núm. 5 (septiembre 1951), pp. 33-39.
- Lefebvre, Martin. “L’aventure filmologique: documents et jalons d’une histoire institutionelle”, Cinémas, núm. 19, 2-3 (2009), pp. 59-100.
- Lowry, Edward. The Filmology Movement and Film Study in France, Michigan University Press, Ann Arbor, 1985.
- Martínez-Bretón, Juan Antonio. Influencia de la Iglesia Católica en la cinematografía española (1951-1962), Harofarma S.A., Madrid, 1987.
- Monterde, José E. y Piñol, Marta (Ed.). Crónica de un desencuentro. La recepción del cine moderno en España. Ediciones de la Filmoteca, Valencia, 2015.
- Nieto Ferrando, Jorge. Cine en papel. Cultura y crítica cinematográfica en España [1939-1962], Ediciones de la Filmoteca, Valencia, 2009.
- Nieto Ferrando, Jorge. “La reflexión y la crítica católica en la prensa cinematográfica bajo el franquismo. Del nacional-catolicismo a Ingmar Bergman”, Estudios sobre el Mensaje Periodístico, Vol. 18, núm. 2 (2012), pp. 855- 873.
- Pérez Lozano, José María. “Una generación frente al cine”, Film Ideal, núm. 31 (1959), pp. 3 y 26.
- Rodríguez Tejeda, Sergio. “The anti-Franco student movement’s contribution to the return of democracy in Spain”, Espacio, Tiempo y Educación, Vol. 2, núm. 2, julio-diciembre 2015, pp. 77-106.
- Salvador Marañón, Alicia. De ¡Bienvenido Mr. Marshall! a Viridiana. Historia de UNINCI: Una productora española bajo el franquismo, Egeda, 2006.