Estado social e identidad europea

  1. Ballesteros Panizo, Covadonga Isabel 1
  1. 1 Universidad Francisco de Vitoria
    info

    Universidad Francisco de Vitoria

    Pozuelo de Alarcón, España

    ROR https://ror.org/03ha64j07

Revista:
Cuadernos europeos de Deusto

ISSN: 1130-8354

Ano de publicación: 2019

Título do exemplar: Identidad Europea: raíces y alcance

Número: 2

Páxinas: 155-170

Tipo: Artigo

DOI: 10.18543/CED-2-2019PP155-170 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Cuadernos europeos de Deusto

Resumo

The study presents the social state model as a hallmark of Europe's identity. To do this, the origins of the social state, the values on which it stands, and the changes that this model is currently suffering are analyzed. The relevance of the subject under study lies in the apparent threat that the privatization trend of essential services could pose for European identity. For this, the work addresses the study of the current relations between State and society. Only a few decades ago, in the model of social state, the State appeared as the only provider of essential services for the community; today, however, the State appears as guarantor of these services, which are lent and owned by private operators. It is noted, in this sense, that the liberalizing trend is not necessarily contrary to the Social State, provided that adequate regulation is articulated to guarantee its principles. As a conclusion, the work highlights the need for Europe to protect the values on which the model of the State of the countries that comprise it is based, in order to preserve its genuine identity.

Información de financiamento

Son muchas y muy variadas las medidas que puede adoptar Europa para la preservación de sus valores, pero en la actualidad urge tomar medidas en este nuevo proceso de configuración del Estado Social, pues ante la priva-tización de los servicios de interés general se corre el riesgo de que estos queden supeditados a los intereses privados. Tres son las medidas que apa-recen con fuerza para preservar esos valores: la regulación, la autorregula-ción regulada y el fomento de la participación en la elaboración normativa.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Eduardo García de Enterría, «Verso un concetto de Diritto Amministrativo come Diritto statutario», Rivista Trimestrale di Diritto Pubblico 10, (1960): 317-341.
  • Gaspar Ariño Ortiz, Principios de Derecho Público Económico, (Granada: Editorial Comares, 2004).
  • Jody Freeman, «Extending Public Law Norms through Privatization», Harvard Law Review 116 (2003): 1285-1352;
  • José Esteve Pardo, La nueva relación entre Estado y Sociedad. Aproximación al trasfondo de la crisis, (Barcelona: Marcial Pons, 2013).
  • José María Rodríguez de Santiago, La administración del Estado Social, (Barcelona: Marcial Pons, 2007).
  • Joseph Ratzinger, «Europa, sus fundamentos espirituales. Ayer, hoy y mañana» en Sin raíces, ed. por Marcello Pera y Joseph Ratzinger (Barcelona: Península, 2015).
  • Libro Blanco sobre la Gobernanza [DOCE C 287, de 12 de octubre de 2001]
  • Luciano Parejo Alfonso «El Estado social administrativo: algunas reflexiones sobre la “crisis” de las prestaciones y los servicios públicos», Revista de Administración Pública 153 (2000): 217-249.
  • Mercè Darnaculleta, i Gardella, «La autorregulación regulada» (tesis doctoral, Universidad de Barcelona, 2012), 69, http://hdl.handle.net/10256/4787
  • Niklas Luhmann, Teoría política en el Estado de bienestar, trad. por Fernando Vallespín, (Madrid: Alianza, 1993).
  • Richard Frankel, «Regulating Privatized Government through article 1983», The University of Chicago Law Review 76, (2009): 1449-1515
  • Robert Nozick, Anarchy, State and Utopia, (Hachette UK: Basic Books, 2013).
  • Santiago Muñoz Machado, Servicio público y mercado, (Madrid: Civitas, 1997).