Entre la fotografía y la imprenta. Las huellas de Amalia López Cabrera y su gabinete fotográfico

  1. Salvador Benítez, Antonia 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Documentación de las ciencias de la información

ISSN: 0210-4210 1988-2890

Year of publication: 2021

Issue Title: Monográfico: Documentación publicitaria

Issue: 44

Pages: 279-291

Type: Article

DOI: 10.5209/DCIN.75513 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Documentación de las ciencias de la información

Abstract

Born in Almería and married to a well-known Jaen printer, Amalia López Cabrera opened her own photographic study around 1860 on Obispo Arquellada street, where she worked until her transfer to Madrid in 1868, losing her trail. Based on various documentary sources, this work aims to recover new information that allows reconstructing the personal and professional itinerary of the author. The main results are unpublished data on the biography of Amalia López, her children and her professional activity.A new facet is discovered as a collaborator in the printing press of her husband, Francisco López Vizcaíno in Jaén and Madrid, where they would continue the business. Likewise, the list of titles printed in the typographic establishment in both cities is provided. Finally, the place and date of her death are revealed, information until now unknown.

Bibliographic References

  • Bachiller, M. (1865). Guía de Jaén para 1866. Jaén: Est. Tip. de D.F. López Vizcaíno.
  • Carabias Alvaro, M. (2013). “Alicia, entre la realidad y la ficción. Fotografías de Lewis Carroll y Victoria Sorochinski”, en Arte y Sociedad, n°4, pp.1-20.
  • Carabias Álvaro, M. (2002a). Coleccionismo y posesión de la imagen femenina en la fotografía de Lewis Carroll, en Luchas de género en la historia a través de la imagen. Málaga: Diputación, pp. 519-538.
  • Carabias Álvaro, M. (2002b). Tratado fotográfico sobre el retrato femenino. Antonio Cánovas “Kaulak” o el arte de la belleza. Madrid: Ayuntamiento de Madrid.
  • Carabias Álvaro, M. (2000). Lady Clementina Hawarden (1822-1865). Madrid: Orto.
  • Cazabán Laguna, A. (1920). La mujer de Juan Hacha. Don Lope de Sosa: crónica mensual de la provincia de Jaén, n°89, mayo, pp. LS 1-154.
  • Checa Godoy, A. (2018). El papel del impresor en el periodismo del reinado de Isabel II y regencias previas (1833-1868). Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 24, pp.193-207.
  • Checa Godoy, A. (2017). El Anunciador de Jaén a través de la colección de La Paz, de Murcia, Boletín del Instituto de Estudios Giennenses, n°216, pp. 25-37.
  • Checa Godoy, A. (2012). Historia de la prensa en Jaén, 1808-2012. Jaén: Asociación de la Prensa; Diputación de Jaén.
  • Establés Susan, S. (2018). Diccionario de mujeres impresoras y libreras de España e Iberoamérica entre los siglos XV y XVII. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.
  • Exposición Aragonesa 1868. Catálogo de los expositores premiados a propuesta de la Junta General del Jurado. Zaragoza: Tipografía de Calisto Arillo.
  • García Ramos, F.J; Felten, Uta A. (Ed., 2019). Fotografía [Femenino plural] Visiones, ensayos y otros escritos sobre mujeres fotógrafas. Madrid: Fragua.
  • Herrera Morillas, J.L. (2012). Los impresos publicados en Jaén del Catálogo Colectivo del Patrimonio Bibliográfico Español. Parte II: siglo XIX. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, n° 104, Julio-Diciembre, pp. 26-48.
  • Jiménez Ochoa de Alda, M. (2010). La Fotógrafa Eulalia Abaitua (1853-1943). Bilbao: BBK.
  • Lama, J.M.; Miguel, P.J (2011). Ludwick Tarszensky Konarzensky, conde de Lipa, pionero de la fotografía en España, Cuadernos de Zafra. Estudios sobre la Historia de Zafra y el Estado de Feria, n° IX, pp. 227-243.
  • Lara Martín-Portugués, I; Lara López, E. (2001). La memoria en sepia. Historia de la fotografía jiennense desde los orígenes hasta 1920. Jaén: Instituto de Estudios Giennenses; Diputación Provincial de Jaén.
  • Salvador Benítez, A. (2009). Mujeres tras la cámara. Fotógrafas en la Andalucía del siglo XIX, en Homenaje a la profesora Isabel de Torres. Estudios de Documentación dedicados a su memoria. Granada: Universidad de Granada, pp. 807-822.
  • Sánchez Vigil, J.M. (2017). La fotografía en sus reversos. La puerta de atrás. Madrid: Universidad Complutense.
  • Sánchez Vigil, J.M. (2019). Adela Crooke. Pasión por la fotografía. Madrid: Fragua.
  • Yáñez Polo, M.A; Ortíz Lara, L; Holgado Brenes, J.M. (1986). Historia de la fotografía española 1839-1986. Sevilla: Sociedad de Historia de la Fotografía Española.
  • Yánez Polo, M. A. (1984). Conde de Lipa. Cien fotógrafos sevillanos ilustres, ABC, Sevilla, 6 de abril de 1984, p. 79.
  • Lara López, E. (2003). Historia de la fotografía en España. Un enfoque desde lo global hasta lo local, Antropología Experimental, 1103.