Universidad y escuelareflexiones de los futuros maestros de Educación Física sobre la transferencia teórico-práctica

  1. Zapatero Ayuso, Jorge Agustín 1
  2. Ruiz Tendero, Germán 1
  3. Avilés Villarroel, Carlos 1
  4. Miraflores Gómez, Emilio 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2021

Volume: 32

Issue: 3

Pages: 383-394

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.70234 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Sustainable development goals

Abstract

The distance between the formative scenarios of the university and the school and the disconnection between theory and practice have been a concern in the quality of the initial teacher training and previous research. This study aims to analyze this problem in the case of final year students of the Degree of Primary Education Teachers belonging to Mention in Physical Education (PE) of the Complutense University of Madrid. METHOD: A content analysis was applied to the Practicum III reports of future Physical Education teachers, using inductive and deductive procedures with Atlas.ti RESULTS: The students' speeches confirmed the disconnect between theory and practice related to their degree studies in general. The students value the Practicum in a positive way to compensate for this lack and, in their reflections, they offer some lines of action to link the university with the practice centers. Specifically, the level of theoretical-practical transfer of the subjects specific to the Mention in PE was mostly assessed satisfactorily. DISCUSSION: The prevailing technical rationale behind these speeches is discussed and the need to complement this paradigm with the critical approach is warned, making visible the value of theory and reflection in teaching practice, as well as promoting active methodologies in university teaching closer to the realities of schools.

Bibliographic References

  • Acuerdo del Consejo de Gobierno de 28 de febrero de 2017, por el que se aprueba el Reglamento de Prácticas Académicas Externas. Boletín Oficial de la Universidad Complutense. Madrid, 10 de marzo de 2017, núm. 4.
  • Allen, J.M., & Peach, D. (2007). Exploring connections between the in-field and on campus components of a preservice teacher education program: a student perspective, Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, 8(1), 23-36. http://hdl.handle.net/10536/DRO/DU:30063462
  • Alves, R. e Tadeu, R. (2015). Experiências de ensino no estágio supervisionado e autoeficácia para ensinar educação física na escola. Revista Educação Física, 26(2), 201-211. https://doi.org/10.4025/reveducfis.v26i2.24762
  • Bardin, L. (2002). Análisis de contenido (3ªed.). Madrid: AKAL
  • Bretones, A. (2013). El Prácticum de Magisterio de Educación Primaria: una mirada retrospectiva. Revista Complutense de Educación, 24(2), 443-471. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2013.v24.n2.42088
  • Cardoso, I., Batista, P., e Graça, A. (2016). Narrativas acerca da formação de professores de Educação Física em contexto de prática supervisionada. Sociologia, Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 32, 125 – 145
  • Chambers, F., & Armour, K. (2012). School–university partnerships and physical education teacher education student learning: A fruitful division of labour? European Physical Education Review, 18(2), 159-181. https://doi.org/10.1177/1356336X12440023
  • Charriez, M. (2012). Historias de vida: Una metodología de investigación cualitativa. Revista Griot, 5(1), 50-67. https://revistas.upr.edu/index.php/griot/article/view/1775
  • Derri, V., Papamitroua, E., Vernadakisa, N., Koufoua, N., & Zetoua, E. (2014). Early professional development of physical education teachers: Effects on lesson planning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152, 778-783. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.09.320
  • Espiñeira, E.M., Arias, A. y Rebollo, N. (2016). El Prácticum en Psicopedagogía: análisis comparativo entre áreas de conocimiento. Revista Complutense de Educación, 27(1), 309-327 http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.46174
  • Feixas, M., Durán, M., Fernández-Fernández, I. B., Fernández, A., García, M., Márquez, M., Pineda, P., Quesada, C., Sabaté, S., Tomás-Folch, M., Zellweger, F., y Lagos, P. (2013). ¿Cómo medir la transferencia de la formación en Educación Superior?: el Cuestionario de Factores de Transferencia. Revista de Docencia Universitaria, 11(3), 219-248.
  • González-Garcés, A.M., y Fernández-Prieto, M.S. (2009). Análisis crítico del Prácticum de magisterio en una Facultad de Formación de Profesorado y Educación. Tendencias Pedagógicas, 14, 417-432.
  • Paredes-Labra, J., Esteban-Moreno, R.Mª., y Fernández-Prieto, M.S. (2016). El Prácticum de Maestro en las voces de sus tutores. Balance del plan 2010 en la UAM. Revista Complutense de Educación, 27(1), 161-178. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45673
  • Pérez, F., Aldás, J., Peiró, J. M., Serrano, L., Miravalles, B., Soler, Á., y Zaera, I. (2018). Itinerarios de inserción laboral y factores determinantes de la empleabilidad: formación universitaria versus entorno. Bilbao: Fundación BBVA.
  • Poveda, B., Barceló, M.L., Rodríguez, I., y López-Gómez, E. (2021). Percepciones y creencias del estudiantado universitario sobre el aprendizaje en la universidad y en el prácticum: un estudio cualitativo. Revista Complutense de Educación, 32(1), 41-53. http://dx.doi.org/10.5209/rced.67953
  • Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, de ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 30 de octubre de 2007, núm. 260.
  • Real Decreto 1594/2011, de 4 de noviembre, por el que se establecen las especialidades docentes del Cuerpo de Maestros que desempeñen sus funciones en las etapas de Educación Infantil y de Educación Primaria reguladas en la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 9 de noviembre de 2011, núm. 270.
  • Romero-Cerezo, C. (2008). La dimensión personal de los sujetos participantes en su formación como futuros maestros en educación física a través del Prácticum. Revista Fuentes, 8, 125-142. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2460
  • Russell, T. (2014). La práctica en la formación de profesores: tensiones y posibilidades en la experiencia de aprender a enseñar. Estudios Pedagógicos, 40(especial 1), 223-238. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000200013
  • Saiz-Linares, A., y Susinos-Rada, T. (2017). Problemas pedagógicos para un Prácticum reflexivo de Maestros. Revista Complutense de Educación, 28(4), 993-1008. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.50924
  • Sarceda-Gorgoso, Mª.C., y Rodicio-García, Mª.L. (2018). Escenarios formativos y competencias profesionales en la formación inicial del profesorado. Revista Complutense de Educación, 29(1), 147-164. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.52160
  • Standal, Ø., Moen, K.M., & Moe, V.F. (2014). Theory and practice in the context of practicum: The perspectives of Norwegian physical education student teachers. European Physical Education Review, 20(2), 165–178. https://doi.org/10.1177/1356336X13508687
  • Vedovatto, D.F., & Souza, S. (2015). The challenges of supervised physical education curricular practicum in the partnership between university and school. Movimento, 21(1), 105-116.
  • Velija, P., Capel, S., Katene, W., & Hayes, S. (2008). Does knowing stuff like PSHE and citizenship make me a better teacher? Student teachers in the teacher training figuration. European Physical Education Review, 14(3), 389–406. https://doi.org/10.1177/1356336X08095672
  • Vicedecanato de Prácticum-UCM (2018). Guía de prácticas del Grado en Maestro en Educación Primaria. Madrid: Facultad de Educación de la Universidad Complutense de Madrid. https://educacion.ucm.es/data/cont/docs/24-2018-10-15-Guia_PRI_18-19.pdf
  • Yin, R. (2009). Case study research. Design and methods (4ªed.). Thousand Oaks: Sage.