Los factores estructurales e intervinientes de la socialización digital juvenil. Una aproximación mediante el método Delphi

  1. de Rivera, Javier 1
  2. Gordo López, Ángel Juan 2
  3. García-Arnau, Albert 2
  4. Díaz-Catalán, Celia 2
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Aldizkaria:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Argitalpen urtea: 2021

Alea: 32

Zenbakia: 3

Orrialdeak: 415-426

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/RCED.70389 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista complutense de educación

Laburpena

The present article assesses the influence of different social factors on youth digital socialization itineraries and, in particular, on the existence of problematic behaviors related to the level of identification and exposure in digital environments. Firstly, we present a digital socialization model based on previous documentary research (authors, 2018). The model includes three types of factors: (i) the structural variables of "income level" and "education level"; (ii) sociotechnical variables, linked to the design of digital  platforms; and (iii) intervening variables involved in the digital socialization process, such as "active mediation" and "learning styles", which convey dispositions for how youth engage with digital environments. Secondly, we present the results of a multi-panel Delphi study designed to contrast the proposed model of youth digital socialization (authors, 2019). The results suggest that the intervening variables are more relevant than the structural ones in defining youth digital socialization pathways. In the discussion section, we argue  that digital environments open up new possibilities for social differentiation that are relatively in/dependent (or co-dependent) of the level of income and education. Based on the findings, we close the article with three proposals for the design of digital educational agendas.    

Finantzaketari buruzko informazioa

?Los comportamientos y valores problem?ticos ligados a los procesos de socializaci?n de los j?venes en los nuevos entornos digitales?, Centro Reina Sof?a sobre Adolescencia y Juventud de la Fundaci?n de Ayuda contra la Drogadicci?n (171/2017).

Finantzatzaile

    • 171/2017

Erreferentzia bibliografikoak

  • Allen, J. P., Loeb, E. L., Narr, R. K., y Costello, M. A. (2020a). Different factors predict adolescent substance use versus adult substance abuse: Lessons from a social-developmental approach. Development and Psychopathology, 1-11. https://doi.org/10.1017/S095457942000005X
  • Allen, J. P., Loeb, E. L., Kansky, J., y Davis, A. A. (2020b). Beyond susceptibility: Openness to peer influence is predicted by adaptive social relationships. International Journal of Behavioral Development, 016502542092261 https://doi.org/10.1177/0165025420922616
  • Bauman, Z. (2003). Liquid Love: On the Frailty of Human Bonds. Polity Press.
  • Blanco Ruiz, M. (2015). Implicaciones del uso de las redes sociales en el aumento de la violencia de género en adolescentes. Comunicación y Medios, 30, 124 – 141. https://doi:10.5354/0719-1529.2015.32375
  • Bebea, I. (2018). Alfabetización digital crítica. Ondula
  • Bourdieu, P. (1983). The Forms of Capital. En J. G. Richardson (Ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. (pp. 241-258). Greenwood Press.
  • Bunz, M. (2017). La revolución silenciosa. Cómo los algoritmos transforman el conocimiento, el trabajo, la opinión pública y la política sin hacer mucho ruido. El Cruce Ediciones.
  • Cabero, J., Martínez, S., Valencia, R., Leiva, J., Orellana, M. y Harvey, I. (2020). La adicción de los estudiantes a las redes sociales on-line: un estudio en el contexto latinoamericano. Revista Complutense de Educación, 31(1), 1-12. https://doi.org/10.5209/rced.61722
  • Calderón Gómez, D. (2019). Capital digital y socialización tecnológica: una aproximación bourdiana al estudio de la desigualdad digital y la estratificación social entre la juventud. (Tesis doctoral) Universidad Complutense de Madrid, Madrid.
  • Callejo-Gallego, J. y Agudo-Arroyo, Y. (2018). MOOC: valoración de un futuro. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2). https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20930
  • Camacho-Miñano, M. J., MacIsaac, S. y Rich, E. (2019). Postfeminist biopedagogies of Instagram: young women learning about bodies, health and fitness. Sport, Education and Society, 24(6), 651-664. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1613975
  • Chang, F. C., Chiu, C. H., Chen, P. H., Chiang, J. T., Miao, N. F., Chuang, H. Y. y Liu, S. (2019). Children’s use of mobile devices, smartphone addiction and parental mediation in Taiwan. Computers in Human Behavior, 93, 25-32. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.11.048
  • Donzelot, J., Parker, I., Walkowitz, J. R., Varela, J., Burman, E. y Pastor, J. (2007). La fragilización de las relaciones sociales. Círculo de Bellas Artes.
  • Durán, T. y Tejedor, S. (2017). Interacción en plataformas educomunicativas. Reflexión sobre tipologías y usabilidad. El Caso de Colombia. Teknokultura: Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 14(2), 261– 275. http://doi.org/10.5209/TEKN.55735
  • English-Lueck, J. A. (1990). Health in the New Age: A study of California holistic practices. University of New Mexico Press.
  • Escurra, M. y Salas, E. (2014). Construcción y validación del cuestionario de adicción a redes sociales (ARS). Liberabit, 20(1), 73-91.
  • Fernández Enguita, M. (2018). Más escuela y menos aula. Morata.
  • Fernández Enguita, M. y Vázquez, S. (2016). La larga y compleja marcha del clip al clic. Escuela y profesorado ante el nuevo entorno digital. Ariel, Fundación Telefónica y Planeta.
  • Garmendia, M., Jiménez, E., Casado M.A. y Mascheroni, G. (2016). Net Children Go Mobile: Riesgos y oportunidades en Internet y el uso de dispositivos móviles entre menores españoles (2010-2015). Red.es/Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea.
  • Gayozzo, P. (2021, en prensa) Singularidad tecnológica y transhumanismo. Teknokultura. Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 18(2). http://dx.doi.org/10.5209/TEKN.74056
  • Gehl, R. W. (2017). (Critical) Reverse Engineering and Genealogy. Le Foucaldien, 3(1), 4. http://doi.org/10.16995/lefou.26
  • García-Arnau, A., Gordo López, Á. J., y Gray, C. H. (2019). Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología. En J. Lobera y C. Torres-Albero (Eds.), Percepción social de la ciencia y la tecnología 2018 (pp. 165–187). FECYT, Ministerio de ciencia e Innovación.
  • Gordo, A., García-Arnau, A., Rivera, J. de y Díaz-Catalán, C. (2018). Jóvenes en la encrucijada digital: Itinerarios de socialización y desigualdad en los entornos digitales. Morata. https://doi.org/10.5281/zenodo.3638173
  • Gordo, A., Rivera, J. de, Díaz-Catalán, C. y García-Arnau, A. (2019). Factores de socialización digital juvenil. Informe de investigación. Centro Reina Sofía y Fundación de Ayuda contra la Drogodependencia. https://doi.org/10.5281/zenodo.362688
  • Green, R. A. (2014). The Delphi technique in educational research. SAGE Open, 4(2), 1-8.
  • Ito, M. et al. (2010). Hanging Out, Messing Around, and Geeking Out: Kids Living and Learning with New Media. MIT Press.
  • James, N., y Busher, H. (2013). Researching hybrid learning communities in the digital age through educational ethnography. Ethnography and Education, 8(2), 194-209. https://doi.org/10.1080/17457823.2013.792509
  • Lankshare, C. y Knoble, M. (2012) ‘New’ literacies: technologies and values. Teknokultura: Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 9(1), 45–71.
  • Linstone, H. A. y Turoff, M. (2002). The Delphi Method – Techniques and applications. Addison-Wesley.
  • Liu, Ch. y Mab, J. (2018). Development and validation of the Chinese social media addiction scale. Personality and Individual Differences, 134, 55–59. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.05.046
  • Livingstone, S. (2014). Developing social media literacy: how children learn to interpret risky opportunities on social network sites. Communications, 39(3), 283-303. https://doi.org/10.1515/commun-2014-0113
  • Livingstone, S. y Helsper, E. J. (2008). Parental mediation of children’s internet use. Journal of broadcasting & electronic media, 52(4), 581-599. https://doi.org/10.1080/08838150802437396
  • Livingstone, S. y Sefton-Green, J. (2016). The Class: Living and Learning in the Digital Age. NYU Press.
  • Loeb, E. L., Davis, A. A., Costello, M. A., y Allen, J. P. (2020). Autonomy and relatedness in early adolescent friendships as predictors of short– and long-term academic success. Social Development, 29(3), 818-836. https://doi.org/10.1111/sode.12424
  • López Frías, F. J. (2018). Walking into the cyborg gym. Two conceptions of the cyborg athlete. Teknokultura: Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 15(1), 105-117. https://doi.org/10.5209/TEKN.55441
  • López Gómez, E. (2018). El método Delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodológica. Educación XX1, 21(1), 17-40. https://doi.org/10.5944/educXX1.20169
  • Lupton, D. (2020). Data mattering and self-tracking: what can personal data do? Continuum, 34(1), 1-13. https://doi.org/10.1080/10304312.2019.1691149
  • Martínez Rodríguez, J.B. y Fernández Rodríguez, E. (Coords.) (2018). Ecologías del Aprendizaje. Educación Expandida en Contextos Múltiples. Morata.
  • Martorell, C. y Aliagas Marin, C. (2019). El vaivén de los portátiles entre las aulas y el hogar: la perspectiva de las familias sobre la reforma educativa de la Escuela 2.0. Revista Complutense de Educación, 31(1), 127-135. https://doi.org/10.5209/rced.61922
  • Miller, J. (2018). From EDUPUNK to open policy: Critical technology praxis within higher education. The Professional Geographer, 70(1), 165-173.
  • Mirata, V., Hirt, F., Bergamin, P., y van der Westhuizen, C. (2020). Challenges and contexts in establishing adaptive learning in higher education: findings from a Delphi study. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(1). https://doi.org/10.1186/s41239-020-00209-y
  • Monsalve-Lorente, L., y Aguasanta-Regalado, M. E. (2020). Nuevas ecologías del aprendizaje en el currículo: la era digital en la escuela The new learning ecology in the curriculum: the digital age at school. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 19(1), 139–154. https://doi.org/10.17398/1695-288x.19.1.139
  • Okoli, C. y Pawlowski, S. D. (2004). The Delphi method as a research tool: An example, design considerations and applications. Information & Management, 42(1), 15–29.
  • Olarte Encabo, S. (2017). Brecha digital, pobreza y exclusión social. Temas laborales: Revista andaluza de trabajo y bienestar social, 138, 285-313.
  • Orosz, G., Tóth-Király, Y. y Bőthe, B. (2016). Four facets of Facebook intensity – The development of the Multidimensional Facebook Intensity Scale. Personality and Individual Differences, 100, 95–104. https://doi:10.1016/j.paid.2015.11.03
  • Park, S. (2017). Digital Capital. Palgrave Macmillan.
  • Perecman, E., y Curran, S. R. (Eds.). (2006). A Handbook for Social Science Field Research: Essays & Bibliographic Sources on Research Design and Methods. SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781412983211
  • Rojas, I. B., Barandiarán, A. A., y González, E. O. (2018). Mediación parental del uso de Internet en el alumnado de Primaria: creencias, estrategias y dificultades. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 54, 71-79. https://doi.org/10.3916/C54-2018-07
  • Ryan, T., Chester, A., Reece, J., y Xenos, S. (2014). The uses and abuses of Facebook: A review of Facebook addiction. Journal of Behavioural Addictions 3(3), 133-148. https://doi:10.1556/JBA.3.2014.016
  • Sahin, C. (2018). Social Media Addiction Scale – Student Form: The Reliability and Validity Study. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 17(1), 168-182.
  • Sampedro, V. (2018). Dietética digital. Para adelgazar al gran Hermano. Icaria.
  • Schäffer, M. T. (2011). Bastard Culture! How User Participation Transforms Cultural Production. Amsterdam University Press.
  • Sefton-Green, J., Nixon H. y Erstad, O. (2009). Reviewing Approaches and Perspectives on ‘Digital Literacy’. Pedagogies: An International Journal, 4(2), 107-125. https://doi.org/10.1080/15544800902741556
  • Sharma, D. (2007). Technogenesis redesigns phylogenesis: or, when liberation biology meets our posthuman future. Biotechnology Law Report, 26, 575–582. https://doi.org/10.1089/blr.2007.9894
  • Valverde Macías, A., Ruiz de Miguel, C., García Jiménez, E. y Romero Rodríguez, S. (2004). Innovación en la orientación universitaria: la mentoría como respuesta. Contextos Educativos. Revista de Educación, Núm. 6-7, 87-112. https://doi.org/10.18172/con.530
  • Van den Eijnden, R., Lemmens, J. y Valkenburg, P. (2016). The Social Media Disorder Scale. Computers in Human Behavior, 61, 478-487. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.03.038