Las marcas como eje de socialización de la Generación Alpha

  1. Rangel, Celia 1
  2. Monguí, Mónica 2
  3. Larrañaga, Kepa Paul 2
  4. Díez, Olga
  1. 1 UCM
  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Prisma Social: revista de investigación social
  1. Núñez Gómez, Patricia (coord.)
  2. Mañas Viniegra, Luis (coord.)
  3. Abuín Vences, Natalia (coord.)

ISSN: 1989-3469

Datum der Publikation: 2021

Titel der Ausgabe: Jóvenes y Nuevas Formas de Comunicación y Marketing

Nummer: 34

Seiten: 124-145

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Prisma Social: revista de investigación social

Zusammenfassung

In a hyper-fragmented environment of channels, platforms and content, brands are finding increasingly difficult to reach Generation Alpha in a relevant and differential way. This paper aims to study the variables that determine the choice of brands in the digital context by children between 6 and 12 years old. To study this preference, a survey of 1,357 children was carried out, applying different statistical tests to determine which variables are predictive in the selection of brands. Among the main results when choosing a brand are that the brand must be trendy, famous, that it helps them to meet people and that it is their best toy. Socialisation processes and the need to communicate with their friends are the main reasons for children to incorporate brands into their digital universe. Therefore, companies that want their brands to be part of the life of Generation Alpha in an authentic and unique way, must favour communicative contexts of interaction where the brand is an excuse to socialise.

Bibliographische Referenzen

  • Aktas, Y., Ta??, I., y Gürgah, I. (2016). The development of brand awareness in young children: How do young children recognize brands?: Brand awareness in young children. International Journal of Consumer Studies, 40(5), 536-542. https://doi.org/10.1111/ijcs.12298
  • Bachmann, G. A., y Roedder, J. (2003). The meaning of brand names to children: A developmental investigation. Journal of Consumer Psychology, 13(3), 205-219. https://doi.org/10.1207/S15327663JCP1303_03
  • Blackwell, C., Lauricella, A., y Wartella, E. (2014). Factors influencing digital technology use in early childhood education. Computers & Educucation, 77, 82–90.
  • Cervilla-Fernández, A. & Marfil-Carmona, R. (2020). Publicidad e infancia en Instagram. Análisis del uso de la imagen de niños y niñas por parte de madres influencers. En S. Liberal & L. Mañas (Coords.), Las redes sociales como herramienta de comunicación persuasiva, (pp. 201-212). McGraw-Hill.
  • Chaplin, L. N., y Roedder, J., D. (2005). The development of self?brand connections in children and adolescents. Journal of Consumer Research, 32(1), 119-129. https://doi.org/10.1086/426622
  • Chaudron, S. (2015). Young children (0-8) and digital technology: a qualitative exploratory study across seven countries. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea (Informes de ciencia y política del CCI. Informe EUR 27052). https://cutt.ly/3b6VfZz
  • EU Kids Online (2020). EU Kids Online 2020, Survey Results from 19 countries [Archivo PDF]. https://bit.ly/3g662L1
  • Empantallados (27 de mayo de 2020). El impacto de las pantallas en la vida familiar durante el confinamiento. https://cutt.ly/0b6VpSK
  • Feijoo, B. & Fernández-Gómez, E. (2021). Niños y niñas influyentes en YouTube e Instagram: contenidos y presencia de marcas durante el confinamiento. Cuadernos.info, 49, 300-328. https://doi.org/10.7764/cdi.49.27309
  • Feijoo, B., Sádaba, C., & Bugueño, S. (2020). ¿Nivel experto o ingenuo? Detección y confianza de los niños en la publicidad que reciben a través de sus dispositivos móviles. Perfiles de usuario. Zer: Revista de Estudios de Comunicación, 25(48), 231-248. https://doi.org/10.1387/zer.2152
  • Gaptain. (2020). Estudio Ciberseguridad y Convivencia escolar 2020 [Archivo PDF]. https://gaptain.com/blog/estudio-ciberseguridad-y-convivencia-escolar-2020/
  • Gaitán, L. (2006). Sociología de la infancia. Síntesis.
  • González-Durán, M. (2021). ‘Marketing’ infantil: Lo que las marcas deben tener en cuenta hoy en día. Harvard Deusto business review, 308, 56-62.
  • Google. (2012). Teens & Twenty-Somethings Research Study [Archivo PDF]. https://www.thinkwithgoogle.com/_qs/documents/709/media-habits-of-teens-and-twenty-somethings-2012_research-studies.pdf
  • Guest, L. P. (1955). Brand Loyalty—Twelve Years Later. Journal of Applied Psychology, 39, 405–408.
  • Hatch, M. J., y Schultz, M. (2008). Taking brand initiative: How companies can align strategy, culture, and identity through corporate branding. Jossey-Bass.
  • Holloway, D., Green, L., y Livingstone, S. (2013). Zero to Eight. Young Children and Their Internet Use. EU Kids Online.
  • James, A., y Prout A. (1997). Constructing and Reconstructing Childhood. Falmer Press.
  • John, D. R. (1990). Age differences in product categorization. Journal of Consumer Research, 16, 452-460.
  • John, D. R. (1999). Consumer Socialization of Children: A Retrospective Look at Twenty-Five Years of Research. Journal of Consumer Research, 26(1), 183-213.
  • Jones, K., y Glynn, M. (2019). How children use social media for brand interactions. Young Consumers, 20(2), 91-108. https://doi.org/10.1108/YC-10-2018-0860
  • Llorente, C., García, M. L., y Kolotouchkina, O. (2020). El impacto de las redes sociales en la estrategia de las marcas: Creatividad, engagement y eWOM. En S. Liberal Ormaechea y L. Mañas (coord.), Las redes sociales como herramienta de comunicación persuasiva (pp. 35-53). McGraw-Hill.
  • Martínez, E., Núñez-Gómez, P., y Cherigny, F. (2021). Entertainment or advertising? YouTube channels displaying content created by kids. En V. I. de La Ville, P. Garnier y G. Brougère (Ed.), Cultural and Creative Industries of Childhood and Youth: An interdisciplinary exploration of new frontiers (pp. 63-87) ICCA.
  • Martorell, C., y Serra, C. (2020). Estudio de las motivaciones de afiliación en las comunidades de marca online: Una propuesta de taxonomía. En S. Liberal Ormaechea y L. Mañas (coord.), Las redes sociales como herramienta de comunicación persuasiva (pp. 107-120). McGraw-Hill.
  • McCrindle, M. (2014). The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations. McCrindle Research Pty Ltd.
  • McCrindle, M. (19 de septiembre de 2015). Meet Alpha: The Next ‘Next Generation’ The New York Times. https://cutt.ly/ubuajOA
  • Moschis, G.P. y Churchill, G. A. (1978). Consumer socialization: a theoretical and empirical analysis. Journal of Marketing Research, 15(4), 599-609.
  • Núñez-Gómez, P., Monguí Monsalve, M., y Larrañaga, K. (2020a). Actitudes de los niños, niñas y adolescentes hacia el uso seguro de Internet y las Redes Sociales. Internet Seguro For Kids (IS4K). INCIBE. https://cutt.ly/ubuyieb
  • Núñez-Gómez, P., Ortega-Mohedano, F., Monguí Monsalve, M., y Larrañaga, K. (2020b). El consumo y uso de dispositivos móviles y Apps por los niños y las niñas de la generación Alpha en España. Internet Seguro For Kids (IS4K). INCIBE. https://tinyurl.com/yeyoqb5b
  • Núñez-Gómez, P., Sánchez-Herrera, J., y Pintado-Blanco, T. (2020c). Children’s engagement with brands: From social media consumption to brand preference and loyalty. Sustainability, 12(22), 9337. https://doi.org/10.3390/su12229337
  • Núñez-Gómez, P., Ortega-Mohedano, F., Monguí Monsalve, M., y Larrañaga, K. (2021b). El uso de dispositivos móviles y Apps por los niños y las niñas en España post-confinamiento. Internet Seguro For Kids (IS4K). INCIBE. https://cutt.ly/3buy4ct
  • Núñez-Gómez, P., Ortega-Mohedano, F., y Larrañaga-Martínez, K. (2021a). Hábitos de uso y consumo de pantallas inteligentes entre niños/as de 7 a 9 años en España. Revista Mediterránea de Comunicación, 12(1), 191-204. https://doi.org/10.14198/MEDCOM000009
  • Ofcom. (2019). Children and parents: media use and attitudes report 2018. Ofcom. https://cutt.ly/puvtQLh
  • Ortega-Mohedano, F. & Pinto-Hernández, F. (2021). Predicting wellbeing in children’s use of smart screen devices. Comunicar, 29(66), 119-128. https://doi.org/10.3916/C66-2021-10
  • Pavez, I. (2012). Sociología de la Infancia: las niñas y los niños como actores sociales. Revista de sociología, 27, 81-102.
  • Pavez-Soto, I. y Sepúlveda Kattan, N. (2019). Concepto de agencia en los estudios de infancia. Una revisión teórica. Sociedad E Infancias, 3, 193-210. https://doi.org/10.5209/soci.63243
  • Piaget, J. (1968). Los estadios del desarrollo intelectual del niño y del adolescente. Editorial Revolucionaria.
  • Qustodio. (2020). Informe anual de Qustodio 2020 sobre los hábitos digitales de los menores. https://cutt.ly/Ub6VsZA
  • Rangel, C. (2015). Claves para elegir un modelo de gestión de marcas. aDResearch ESIC International Journal of Communication Research, 11(11), 40-57. https://doi.org/10.7263/adresic-011-03
  • Reisman, D., y Howard, R. (1955). Careers and Consumer Behavior. En L. Clark, Consumer Behavior (Ed.), The Life Cycle and Consumer Behavior (Vol. 2, pp. 1-18). New York University Press.
  • Robayo, O. (2012). Las marcas y el proceso de socialización del consumo en niños y adolescentes: el caso colombiano. REDMARKA UIMA-Universidad de A Coruña – CIECID, 5(8), 21-51.
  • Rodhain, A. (2006). Brands and the Identification of Children. Advances in Consumer Research, 33, 549-555.
  • Rosenbaum-Elliott, R., Percy, L., y Pervan, S. (2011). Strategic brand management. Oxford University Press.
  • Rozendaal, E., Lapierre, M. A., van Reijmersdal, E. A., y Buijzen, M. (2011). Reconsidering advertising literacy as a defense against advertising effects. Media Psychology, 14(4), 333-354. https://doi.org/10.1080/15213269.2011.620540
  • Sünker, H. y Moran-Ellis, J. (2018). Nuevos estudios de infancia, política de infancia y derechos de los niños y niñas. Sociedad E Infancias, 2, 171-188. https://doi.org/10.5209/SOCI.59592
  • Tur-Viñes, V., Núñez-Gómez, P., y González-Río, M. (2018). Menores influyentes en YouTube. Un espacio para la responsabilidad. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1211-1230. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1303
  • Vergara, A., Peña, M., Chávez, P., y Vergara, E. (2015). Los niños como sujetos sociales: El aporte de los Nuevos Estudios Sociales de la infancia y el Análisis Crítico del Discurso. Psicoperspectivas, 14(1), 55-65.
  • Vizcaino-Laorga, R., Martinez, E., Nicolas, M. A., & Atauri, D. (2021). Kid youtubers in Spain and their practices as toy marketing in?uencers on Youtube. Medijska Istraživanja?: Znanstveno-Stru?ni ?asopis Za Novinarstvo i Medije, 27(1), 99-124. https://doi.org/10.22572/mi.27.1.5
  • Voltarelli, M., Gaitán, L., y Leyra, B. (2018). La sociología de la infancia y Bourdieu: diálogos sobre el campo en países hispano-hablantes. Política y Sociedad, 55(1), 283-309. https://doi.org/10.5209/POSO.56119
  • YouTube. (2018). Guía práctica de creación de contenido para YouTube Kids. YouTube Kids. https://cutt.ly/dvv6ErI