Participación ciudadana, servicio público y convergencia digital. La percepción de los profesionales de Radio Nacional de España

  1. Barranquero Carretero, Alejandro 1
  2. Martínez Martín, Manuel 2
  1. 1 Universidad Carlos III de Madrid
    info

    Universidad Carlos III de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03ths8210

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

ISSN: 2174-0992

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: El análisis de las imágenes en la era de las fake news

Número: 22

Páxinas: 235-256

Tipo: Artigo

DOI: 10.6035/2174-0992.2021.22.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

Resumo

This article analyzes how public service professionals, specifically Radio Nacional de España, perceive citizen participation within the framework of public service and in the context of digital convergence. Methodology relies on interviews with a purposive sample of 16 editors and managers employed at the Spanish public service radio. The questionnaire deepens the values attributed to participation and to the interactive potentials associated to social networks. The results show a somewhat dispersed conception of the notions of participation and public service which reflects the lack of definition observed in the regulation of RTVE. Participation is associated both to democratic values and to a minimalist vision centered in professional criteria and its utility for radio programming. Although social networks have diversified the channels to incorporate audience interaction, their use seems to replicate the private radio model and results in formal changes rather than in a renewal of the traditional contents and repertoires traditionally attributed to participation.

Referencias bibliográficas

  • Azurmendi, Ana y Muñoz-Saldaña, Mercedes (2016). Participación del público en televisiones públicas autonómicas: una propuesta a partir de la reforma 2016 de la BBC. En: El Profesional de la Información (EPI), vol.25, nº5. Barcelona: EPI, 803-813. doi: https://doi.org/10.3145/epi.2016.sep.11
  • Barnett, Steven y Curry, Andrew (1994). The battle for the BBC: a British broadcasting conspiracy? Londres: Aurum.
  • Beam, Randal A.; Brownlee, Bonnie J., Weaver, David H. y Di Cicco, Damon T. (2009). Journalism and public service in troubled times. En: Journalism Studies, vol.10, nº6. Londres: Taylor & Francis, 734-753. doi: https://doi.org/10.1080/14616700903274084
  • Beltrán, Luis Ramiro (2007). Adiós a Aristóteles: la comunicación ‘horizontal. En Walzer, Alejandra; García López, Marcial y Rodríguez Centeno, Juan Carlos (eds.). Comunicación alternativa, ciudadanía y cultura. Madrid: Edipo.
  • Benkler, Yochai (2015). La riqueza de las redes. Cómo la producción social transforma los mercados y la libertad. Barcelona: Icaria.
  • Bonini, Tiziano (2015). The Listener as Producer: the Rise of the Networked Listener. En Bonini Tiziano y Monclús, Belén (Eds.), Radio audiences and participation in the age of network society. Nueva York: Routledge.
  • Bonini, Tiziano y Monclús, Belén (Eds.) (2018). Radio audiences and participation in the age of network society. Nueva York: Routledge.
  • Bonini, Tiziano; Fesneau, Elvina; Gallego Pérez, J. Ignacio; Luthje, Corinna; Jedrzejewski, Stanislaw; Pedroia, Albino; Rohn, Ulrike; Sellas, Toni; Starkey, Guy y Stiernstedt, Fredrik. (2014). Radio formats and social media use in Europe–28 case studies of public service practice. En: Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, vol.12, nº1-2. Bristol: Intellect, 89-107.
  • Bustamante, Enrique (2013). Historia de la Radio y la Televisión en España. Una asignatura pendiente de la democracia. Barcelona: Gedisa.
  • Bustamante, Enrique (2015). El servicio público en España: Manual de las malas prácticas. En Marzal-Felici, Javier; Izquierdo-Castillo, Jessica y Casero-Ripollés, Andrés (coords.). La crisis de la televisión pública. El caso de RTVV y los retos de una nueva gobernanza. Bellaterra: UAB.
  • Bustamante, Enrique; Díaz Arias, Rafael; Soler Rojas, Pedro; Aguilar Gutiérrez, Manuel y Camacho Samper, Marcel (2015). Dictamen Teledetodos. Un nuevo modelo para un tiempo nuevo. España 2015: Diagnóstico del servicio público de radio, televisión y servicios interactivos. Propuestas para una ciudadanía democrática. Consultado el 24 de junio de 2021 en https://teledetodos.es/index.php/estudios/dictamen-2015
  • Bustamante, Enrique y Corredor, Patricia (2012). La segunda legislatura (2008-2011). Balance audiovisual del gobierno de Rodríguez Zapatero. En: Ámbitos, nº21. Sevilla: Universidad de Sevilla, 297-314. doi: http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2012.i21.15
  • Carpentier, Nico (2011). Media and participation: A site of ideological-democratic struggle. Bristol: Intellect.
  • Carpentier, Nico (2012). The concept of participation. If they have access and interact, do they really participate? En: Revista Fronteiras. Estudos midiáticos, vol.14, nº2. Sao Leopoldo: Unisinos, 164-177. doi: http://dx.doi.org/10.4013/fem.2012.142.10
  • Carpentier, Nico; Duarte Melo, Ana y Ribeiro, Fábio (2019). Rescuing participation: a critique on the dark participation concept. En: Comunicação e Sociedade, nº36. Braga: Universidade do Minho, 17-35. doi: https://doi.org/10.17231/comsoc.36(2019).2341
  • Cebrián, Manuel (1995). Información radiofónica. Mediación técnica, tratamiento y programación. Madrid: Síntesis.
  • Cullinane, Mark (2020). Shock to the system? Journalism in Irish public service media after the crash. En: Irish Journal of Sociology, vol.28, nº2. Londres: Sage, 116-142. doi: https://doi.org/10.1177%2F0791603520922945
  • Díaz Arias, Rafael (2012). Contenido jurídico del servicio público de la radiotelevisión en España. Las obligaciones de los operadores públicos y privados. Madrid: Icono 14. Consultado el 24 de junio de 2021 en https://cutt.ly/pv9xnDX
  • Díaz Bordenave, Juan (1994). Participative Communication as a Part of Building the Participative Society. En White, Shirley A.; Ascroft, Peter y Nair, K. Sadanandan (Eds.). Participatory communication. Working for change and development. Nueva Delhi: Sage.
  • Dragomir, Marius (2021). Citizen participation in public service media: What it really means. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, nº21. Castellón de la Plana, Universitat Jaume I, 25-44. doi: http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2021.21.3
  • Fernández-Jara, Laura y Roel, Marta (2014). Propuesta de medición de parámetros de servicio público en los contenidos televisivos. En: Ámbitos, nº26. Sevilla: Universidad de Sevilla, doi: http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2014.i26.21
  • Franquet, Rosa; Ribes, Xavier; Fernández Quijada, David y Soto, María Teresa (2009). Servicio público e interactividad en la TDT. La política del “laissez faire, laissez passer”. En: Sphera Publica, nº9. Murcia: UCAM, 191-205.
  • Franquet, Rosa; Villa, Mª Isabel y Bergillos, Ignacio (2011). Audience participation in online news websites: a comparative analysis. En: Observatorio (OBS*), vol.5, nº3, 223-242. doi: https://doi.org/10.15847/obsOBS532011464
  • García-Santamaría, J. Vicente y Pérez-Serrano, Mª José (2020). Grupos de comunicación en España: madurez y profundas transformaciones en un final de ciclo. En: Palabra Clave, vol.23, nº4. Chía: Universidad de La Sabana. doi: https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.4.5
  • Jakubowicz, Karol (2010). PBS 3.0. Reinventing european PBS. En Iosefidis, Petros (Ed.). Reinventing public service communications. European broadcasters and beyond. Londres: Palgrave.
  • Jenkins, Henry (2010). Piratas de textos: Fans, cultura participativa y televisión. Barcelona: Paidós.
  • Humanes, María Luisa y Fernández Alonso, Isabel (2015). Pluralismo informativo y medios públicos. La involución de TVE en el contexto del cambio político (2012-2013). En: Revista Latina de Comunicación Social, nº70. La Laguna: Universidad de La Laguna, 270-287.
  • King, Hannah y Roberts, Brian (2015). Biographical research, longitudinal study and theorisation. En O’Neill, Maggie; Roberts, Brian y Sparkes, Andrew C. (Eds.), Advances in biographical methods: creative applications. Nueva York: Routledge.
  • Lamuedra, María, Mateos, Concha y Broullón-Lozano, Manuel A. (2020). The role of public service journalism and television in fostering public voice and the capacity to consent: An analysis of Spanish viewers’ discourses. En: Journalism, vol.21, nº11. Londres: Sage, 1798-1815. doi: https://doi.org/10.1177%2F1464884919847593
  • Lamuedra, María y O’Donnell, Hugh (2013). Community as context: EastEnders, public service and neoliberal ideology. En: European Journal of Cultural Studies, vol.16, nº1. Londres: Sage, 58-76. doi: https://doi.org/10.1177/1367549412457479
  • Lema-Blanco, Isabel; Rodríguez-Gómez, Eduardo y Barranquero-Carretero, Alejandro (2016). Jóvenes y tercer sector de medios en España: Formación en comunicación y cambio social. En: Comunicar, nº48. Huelva: Grupo Comunicar, 91-99. doi: https://doi.org/10.3916/C48-2016-09
  • Lestón-Huerta, Tania, Goyanes, Manuel, y Mazza, Barbara (2021). ¿Qué hemos aprendido sobre la radiodifusión de servicio público en el mundo? Una revisión sistemática de la literatura y sugerencias para investigaciones futuras. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº79. La Laguna: Universidad de La Laguna, 65-88.
  • Martínez-Costa, Mª Pilar y Herrera, Susana (2007). La participación de los oyentes en la programación de la radio española. Estudio del caso de RNE Radio 1. En: Comunicación y Sociedad, vol.20, nº1. , 29-49.
  • Martínez Martín, Manuel (2017). Evolución de la participación de los oyentes en la programación de radio. El caso de Radio Nacional España. 2004-2014. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Carlos III de Madrid.
  • Martín Pena, Daniel y Ortiz Sobrino, Miguel Ángel (Eds.) (2014). Las radios universitarias en América y Europa. Madrid: Fragua.
  • Marzal-Felici, Javier y Casero-Ripollés, Andrés (2021). Editorial. Medios de comunicación públicos y participación ciudadana. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, nº21. Castellón de la Plana, Universitat Jaume I, 11-18. doi: https://doi.org/10.6035/2174-0992.2021.21.1
  • Medina, Mercedes y Ojer, Teresa (2009). Valoración del servicio público de televisión. Comparación entre la BBC y TVE. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº64. La Laguna: Universidad de La Laguna, 275-299.
  • Medina-Nieto, Margarita y Labio-Bernal, Aurora (2019). Concentración en productoras televisivas y capital internacional en la televisión privada española: Antena 3 y TeleCinco. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº74. La Laguna: Universidad de La Laguna, 857-872.
  • Montero, Mª Dolores; Díaz González, Mª Jesús y Quintas, Natalia (2015). El pluralismo en la televisión digital terrestre en España (2010-2013). En: Estudios sobre el mensaje periodístico, nº21. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 209-229. doi: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.50676
  • Palacio, Manuel (2001). Historia de la televisión en España. Barcelona: Gedisa.
  • Ribes, Xavier, Monclús, Belén y Gutiérrez, Maria (2015). Del oyente al radio prosumer: gestión de la participación de la audiencia en la radio del siglo XXI. En: Trípodos, nº36. Barcelona: Universitat Ramon Llull, 55-74.
  • RTVE (2007). Manual de estilo de la Corporación RTVE. RTVE. Consultado el 24 de junio de 2021 en http://manualdeestilo.rtve.es
  • RTVE (2020). Guía de Igualdad. Corporación RTVE. Consultado el 24 de junio de 2021 en http://extra.rtve.es/ugt/2020_guiaigualdadrtve.pdf
  • Standaert, Olivire; Hanitzsch, Thomas y Dedonder, Jonathan (2019). In their own words: A normative-empirical approach to journalistic roles around the world. En: Journalism, vol.22, nº4. Londres: Sage, 919-936. doi: https://doi.org/10.1177%2F1464884919853183
  • Strauss, Anselm y Corbin, Juliet (2016). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Antioquia: Universidad de Antioquia.
  • Thornborrow, Joanna (2015). The Discourse of Public Participation Media: From talk show to Twitter. Londres: Routledge. Tolson, Andrew (2006). Media talk: Spoken discourse on radio and TV. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • UNESCO (1977). Access, participation and self-management. París: UNESCO.
  • Zallo, Ramón (2012). La política de Comunicación Audiovisual del gobierno socialista (2004-2009): un giro neoliberal. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº65. La Laguna: Universidad de La Laguna, 14-29. doi; https://doi.org/10.4185/RLCS-65-2010-880-014-029