La utilización de las notificaciones de las aplicaciones móviles en los medios de comunicación españoles

  1. de Sola Pueyo, Javier
  2. Ortiz Sobrino, Miguel Ángel
Journal:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Year of publication: 2021

Issue: 79

Type: Article

DOI: 10.4185/RLCS-2021-1516 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Latina de Comunicación Social

Abstract

Introduction: Mobile phones have become one more communication channel for the media in recent years. This research analyzes how Spanish radio, press and television use notifications to send journalistic content to users of their mobile applications. Methodology: a quantitative content analysis of 1,226 notifications received in the mobile applications of the nine main Spanish media that have a mobile app has been carried out: SER, COPE, Onda Cero, Radio Nacional de España, El País, El Mundo, ABC, La Vanguardia and RTVE. Results: the study reveals that the Spanish media send notifications, fundamentally, with an informative purpose and narration of live events, and that they do so, especially, to address matters related to sports, national politics and, currently, the health, economic and social crisis caused by COVID-19. The research shows notable differences between the strategies of the different media studied and reveals a low use of graphic elements in mobile notifications, as well as in advertising. Conclusions and discussion: informative alerts are systematized in the media, although they still present operational problems in some cases and a certain homogeneity in formats and contents. There is a notable margin of use, for example, in the case of advertising as an element of monetization of the apps themselves.

Funding information

This article has been carried out within the framework of the Research Group on Digital Communication and Information (S29-17R), recognized as a reference group of the Government of Aragon and funded by the European Social Fund for Regional Development (ERDF).

Funders

Bibliographic References

  • Aguado, J. y Navarro, H. (2013). Comunicación móvil, ecosistema digital e industrias culturales. En: Aguado, J., Feijóo, C., y Martínez, I. (coords.). La comunicación móvil: Hacia un nuevo ecosistema digital. Gedisa.
  • APP Annie (2021). State of mobile 2021. https://www.appannie.com/en/go/state-of-mobile-2021/?utm_source=digital-2021&utm_medium=partnership&utm_campaign=ww-logo-201910-1910-digital-2021-partnership&utm_content=report-&sfdcid=7016F000002MS1c
  • Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC) (2020). Marco general de los medios en España. https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2020/01/marco2020.pdf
  • Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC) (2021). Estudio General de Medios. Cadenas de radio. https://reporting.aimc.es/index.html#/main/radio
  • Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC) (2021). Estudio General de Medios. Ranking de diarios. https://reporting.aimc.es/index.html#/main/diarios
  • Bausela, E. (2005). SPSS: Un instrumento de análisis de datos cuantitativos. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales, 2 (4), 62-69. http://laboratorios.fi.uba.ar/lie/Revista/Articulos/020204/A3mar2005.pdf
  • Berelson, B. (1952). Content Analysis in Communication Content. University of Chicago-Columbia University.
  • Brown, P. (2018). Pushed Even Further: US Newsrooms View Mobile Alerts as a Standalone Platform. The Tow Center for Digital Journalism. https://www.cjr.org/tow_center_reports/newsrooms-view-mobile-alerts-as-standalone-platform.php
  • Canavilhas, J. (2013). Modelos informativos para aparatos móviles: información hipermultimediática y personalizada. En: González, S., Canavilhas, J., Carvajal, M., Lerma, C. y Cobos, T. Hacia el periodismo móvil. Revista Mediterránea de Comunicación.
  • Canavilhas, J. y Cavallari, D. (2011). Jornalismo para plataformas móveis de 2008 a 2011: da autonomia à emancipação. Libero, 14, (28), 53-66. https://casperlibero.edu.br/wp-content/uploads/2014/05/2-Jornalismo-para-plataformas-m%C3%B3veis-de-2008-a-2011.pdf
  • Castañeda, M. B., Cabrera, A., Navarro, Y. y de Vries, W. (2010). Procesamiento de datos y análisis estadísticos utilizando SPSS. Un libro práctico para investigadores y administradores educativos. EDIPUCRS.
  • Cobos, T. L. (2012). Periodismo móvil: la prensa mexicana y su incursión en plataformas móviles. Casos El Universal y El Norte. Virtualis, 6, 84-100. https://www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/view/64
  • Costa-Sánchez, C. (2014). Las singularidades del medio móvil: Integración multimedia, personalización, geolocalización y participación. Estudio de su presencia en las apps de la prensa española. Palabra Clave, 17 (3), 672-694. http://dx.doi.org/10.5294/pacla.2014.17.3.5
  • De Sola, J. (2020). La cobertura de la Cumbre del Clima Chile Madrid COP25 en los informativos de la radio española. AdComunica. Revista Científica del Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 20, 205-230. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2020.20.9
  • Fidalgo, A. (2009). Pushed News: When the News Comes to the Cellphone. Brazilian Journalism Research, 5 (2), 113–124. https://doi.org/10.25200/BJR.v5n2.2009.214
  • García-Avilés, J. A., Carvajal, M. y Arias, F. (2018). Implantación de la innovación en los cibermedios españoles: análisis de las percepciones de los periodistas. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 369-384. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2018-1260
  • García, N. (2013). Presencia de las redes sociales y medios de comunicación: representación y participación periodística en el nuevo contexto social [Tesis, Universidad de Sevilla]. Repositorio institucional. https://idus.us.es/handle/11441/15976
  • Gil-Ramírez, M. y Gómez de Travesedo, R. (2016). Uso del smartphone en el periodismo actual: ¿hacia un nuevo modelo mediático? Estudio de caso del contexto malagueño. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 41, 5-21. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2018.i41.01
  • Gómez-García, S., Gil-Torres, A., Carrillo-Vera, J., y Navarro-Sierra, N. (2019). Creando a Donald Trump: Las apps en el discurso político sobre el presidente de Estados Unidos. Comunicar, 59, 49-59. https://doi.org/10.3916/C59-2019-05
  • Kemp, S. (2021). Digital 2021. Global overview report. https://wearesocial.com/digital-2021
  • Krippendorff, Klaus (2004). Content Analysis. And Introduction to its Methodology. Thousand Oaks.
  • Larrondo, A. y Teixeira, J. (2016). La convergencia narrativa en el periodismo móvil. Aproximación a la integración del contenido audiovisual en los productos nativos para iPad. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 22 (2), 777-792. http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.54235
  • Ling, R., Fortunati, L., Goggin, G., Lim, S. S. y Li, Y. (eds.) (2020). The Oxford Handbook of Mobile Communication and Society. Oxford University Press.
  • López-García, X., Silva-Rodríguez, A., Vizoso-García, A. A., Westlund, O. y Canavilhas, J. (2019). Periodismo móvil: Revisión sistemática de la producción científica. Comunicar, 59 (27), 9-18. https://doi.org/10.3916/C59-2019-01
  • Manovich, L. (2013). El software toma el mando. UOC.
  • Márquez, I. (2017). El Smartphone como metamedio. Observatorio. Investigaçáo e Saber em Comunicaçáo, 11 (2). https://doi.org/10.15847/obsOBS11220171033
  • Martínez, F. (2014). Los nuevos medios y el periodismo de medios sociales [Tesis, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio institucional. https://eprints.ucm.es/id/eprint/24592/
  • Mena, M. (2020). Android e iOS dominan el mercado de los smartphones. Statista. https://es.statista.com/grafico/18920/cuota-de-mercado-mundial-de-smartphones-por-sistema-operativo/#:~:text=Seg%C3%BAn%20datos%20de%20la%20consultora,Apple%20casi%20el%2014%25%20restante
  • Nel, F. y Westlund, O. (2012). The 4cs' of Mobile News: Channels, conversation, content and commerce. Journalism Practice, 6 (5-6), 744-753. https://doi.org/10.1080/17512786.2012.667278
  • Newman, N., Fletcher, R., Kalogeropoulos, A. y Nielsen, R. K. (2019). Reuters Institute Digital News Report 2019. Reuters Institute for the Study of Journalism. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/inline-files/DNR_2019_FINAL.pdf
  • Olivero, E. (2018). El Uso de las Apps en España y en el Mundo en 2018. https://pickaso.com/2018/uso-apps-espana-y-mundo-2018
  • Parra, D. (2008). Ciberperiodismo móvil: el peso específico de la cuarta pantalla en el panorama informativo internacional. Re-presentaciones: periodismo, comunicación y sociedad, 2(4), 73-91. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2990230
  • Peinado, F. y Mateos, J. P. (2016): Promoción y monetización de las aplicaciones móviles editoriales, Icono 14, 14 (2): 329-352. https://doi.org/10.7195/ri14.v14i2.974
  • Pulgar, F. y Maniega, D. (2012). Liburutegiak: una aplicación para servicios bibliotecarios en Red. VI Congreso Nacional de Bibliotecas Públicas. Jaén, España. http://travesia.mcu.es/portalnb/jspui/bitstream/10421/6745/1/liburutegiak.pdf
  • Ramos del Cano, F. y González-Molina, S. (2015). Una propuesta de análisis metodológico para evaluar las app informativas de los medios de comunicación. En Sabés, F. y Verón, J. J. (coords.). Innovación y cambio en la comunicación postindustrial. Asociación de Periodistas de Aragón.
  • Read, M. (2017). Analysis: The Reality of Online News Consumption. Mediatel. https://mediatel.co.uk/news/2017/07/31/analysis-the-reality-of-online-news-consumption
  • Rivero, F. (2018). Mobile en España y en el mundo 2018. https://mktefa.ditrendia.es/hubfs/Ditrendia-Informe%20Mobile%202018.pdf?utm_campaign=Informe%20Mobile%202018&utm_medium=email&_hsmi=64334773&_hsenc=p2ANqtz-8eqABfU3baOqFeey94FwzS_A6IP4BMZK2fwww6LojlkzyC7LAeJJ0JugwgFJhoQGqjXrbLwPdxVPtxUY74fS7dh1kiuw&utm_content=64334773&utm_source=hs_automation
  • Robledo-Dioses, K. (2017). Evolución del periodismo: aportes mediáticos a la consolidación de la profesión. Comhumanitas: revista científica de comunicación, 8(1), 1-27. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6057561.pdf
  • Rom, S. y Reich, Z. (2017). Between the technological hare and the journalistic tortoise: Minimization of knowledge claims in online news flashes. Journalism, 21, 54-72. https://doi.org/10.1177/1464884917740050
  • Sánchez-Aranda, J. J. (2005). Análisis de contenido cuantitativo de medios. En Berganza, M. R. y Ruiz, J. A. (coords). Investigar en Comunicación. Guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en Comunicación. McGraw Hill.
  • Valverde, E. y Aguado, J. (2010). Dispositivos móviles y convergencia digital en los grupos de comunicación españoles: la perspectiva de los profesionales. II Congreso Internacional AE-IC: Comunicación y desarrollo en la era digital. Málaga, España. http://www.aeic.org/malaga2010/upload/ok/95.pdf
  • Varona-Aramburu, D.; Sánchez-Martín, M.; Arrocha, R. (2017). Consumo de información política en dispositivos móviles en España: caracterización del usuario tipo y su interacción con las noticias. El profesional de la información, 26 (4), 641-648. https://doi.org/10.3145/epi.2017.jul.08
  • Victoria, J. (2002). El análisis de contenido: una técnica para explorar y sistematizar información. XXI. Revista de Educación, 4, 95-105. http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/1913/b15141895.pdf?sequence=1
  • Westlund, O. (2015). News Consumption in an Age of Mobile Media: Patterns, People, Place and Participation. Mobile Media & Communication, 3 (2). http://dx.doi.org/10.1177/2050157914563369
  • Wheatley, D. y Ferrer-Conill, R. (2020). The Temporal Nature of Mobile Push Notification Alerts: A Study of European News Outlets’ Dissemination Patterns. Digital Journalism. https://doi.org/10.1080/21670811.2020.1799425
  • Wimmer, Roger y Dominick, Joseph (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Una introducción a sus métodos. Bosch Comunicación