Dos décadas de radio universitaria en España (2000-2020) la reinvención del medio como proyecto educativo en un entorno digital

  1. Carmen Marta Lazo 1
  2. Jacinto Gómez López 2
  3. Ana Segura Anaya 1
  4. Miguel Ángel Ortiz Sobrino 2
  1. 1 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Revista de Comunicación de la SEECI

ISSN: 1576-3420

Datum der Publikation: 2021

Nummer: 54

Art: Artikel

DOI: 10.15198/SEECI.2021.54.E684 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Revista de Comunicación de la SEECI

Zusammenfassung

University radio has undergone an important expansion and development process in Spain in the first two decades of the 21st century. This impulse is due to the progressive opening of communication faculties and degrees in Spanish universities, but also technological change and the possibilities that the Internet and the new proposals it offers. In this paper we analyze the path traveled by Spanish university radio stations in the last twenty years through four fundamental aspects: the stations themselves, their creation, disappearance or consolidation, the type of management and degree of participation in them by the students, the programming they offer and the use of social networks. This analysis will allow us to determine how the use of radio in university education is consolidated as a fundamental aspect in the training of future journalists capable of handling not only technical resources but also with journalistic criteria and responsibility

Bibliographische Referenzen

  • Aguaded Gómez, J. L. y Contreras Pulido, P. (2011). Las radios universitarias como medios de comunicación alternativos al servicio de la ciudadanía. En AA.VV.: La ética de la comunicación a comienzos del siglo XXI (coord. por J. C. Suárez Villegas) (pp. 404-416) Sevilla: Eduforma.
  • Aguaded Gómez, J. L. y Contreras Pulido, P. (2018). Radios Universitarias en la encrucijada. El caso de la regulación en Andalucía. Revista Mediterránea, 9 (1), 69-79.
  • Aguaded Gómez, J. I. y Martín Pena, D. (2013). Educomunicación y radios universitarias: panorama internacional y perspectivas futuras. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación 124, 63-70.
  • Chiappe Laverde, A. y Arias Vallejo, V. (2016). La Educomunicación en entornos digitales: un análisis desde los intercambios de información. Opción, 32 (7), 461-479.
  • DECRETO 4/2017 del Consell por el que se regulan los servicios y el Registro de Prestadores de Comunicación Audiovisual de la Comunitat Valenciana., (2017). https://www.dogv.gva.es/portal/ficha_disposicion_pc.jsp?sig=000995/2017&L=1
  • Durán Becerra, T. y Tejedor Calvo, S. (2017). Interacción en plataformas educomunicativas. Reflexión sobre tipologías y usabilidad. El Caso de Colombia. Teknokultura. Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 14(2), 261-275. https://doi.org/10.5209/TEKN.55735
  • Ley Audiovisual de Andalucía (2018). https://www.juntadeandalucia.es/boja/2018/200/1
  • Ley General de Comunicación Audiovisual. (2010). https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2010-5292
  • Ley 22/2005, de 29 de diciembre, de la comunicación audiovisual de Cataluña. https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-2452-consolidado.pdf
  • López Sánchez, C. (2018). Las obras musicales en las radios universitarias. Actualidad Jurídica Iberoamericana (9), 136-175. ISSN: 2386-4567
  • López Vidales, N., Gómez Rubio, L. y Hernando Lera, M. (2015). Las radios universitarias, ¿escaparate de la radio del futuro? Los jóvenes como creadores de contenidos radiofónicos. En AA.VV.: La pantalla insome, Cuadernos Artesanos de Comunicación/98 (coord. por C. Mateos Marín y F. J. Herrero Gutiérrez) (pp. 31-56.) La Laguna: Sociedad Latina de Comunicación Social
  • Marta Lazo, C. y Segura Anaya A. (2014). Despliegue de la radio universitaria española en la era de Internet. En D. Martín Pena y M. A. Ortiz Sobrino (Eds.), Las radios universitarias en América y Europa, Madrid: Fragua. ISBN 978-84-7064-646-8
  • Marta Lazo, C. y Segura-Anaya, A. (2012). Emisoras universitarias españolas en la web 3.0.: Programación y contenidos. En C. Espino Narváez y D. Matín Pena (Eds). Las radios universitarias más allá de la radio. Las TIC como recursos de interacción radiofónica. Barcelona: Editorial UOC.
  • Marta Lazo, C. y Segura Anaya, A. (2011). La radio educativa en la era del dial infinito. ACTAS ICONO 14 nº8. II Congreso Internacional Sociedad Digital. Revista de Comunicación y Nuevas Tecnologías.
  • Martín-Gracia, E., Marta Lazo, C. y González-Aldea, P. (2018). La radio universitaria en su dimensión formativa: Estudio de caso de Radio Unizar. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 9 (1), 9-68. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.3
  • Martín-Pena, D. (2013). Las radios universitarias en España: plataformas interactivas y redes de colaboración. Tesis doctoral. Universidad de Huelva. Departamento de Educación. http://hdl.handle.net/10272/7238 .
  • Martín-Pena, D., Parejo-Cuellar, M. y Vivas-Rodríguez, C. (2018). Radio educativa para fomentar las vocaciones científicas: el proyecto ‘Ratones de Laboratorio’. index.comunicación, 8(2), 229-254.
  • Martínez Piñero, P. (2010). La radio educativa en la era digital: la experiencia en Cataluña. En Congreso Euro-Iberoamericano de Alfabetización Mediática y Culturas Digitales. Sevilla: Universidad de Sevilla.
  • Noguera-Vivo, J. M., Martínez-Polo, J. y Grandío-Pérez, M. (2011). Redes sociales para estudiantes de comunicación, Barcelona: Editorial UOC.
  • Ortiz-Sobrino, M. A. (2018). La necesaria redefinición de las radios universitarias en España. Revista Mediterránea de Comunicación, 9 (1).
  • Ponce López, M. C. (2016). Radio universitaria, estudiantes y calidad: el podcast como instrumento de enseñanza en Radio UMH, en AA.V.V.: Perspectivas y prospectivas de la radio universitaria en la era digital, Cuadernos Artesanos de Comunicación/113 (coord. por D. Martín-Pena, C. Marta-Lazo y M. A Ortiz Sobrino), La Laguna: Sociedad Latina de Comunicación Social, p. 132.
  • Rodríguez García, Y. M. (2017). Reconceptualization of education in the digital era: educommunication. Revista de Comunicación de la SEECI, XXI(42), 85-118. https://www.doi.org/10.15198/seeci.2017.42.85-118
  • Vázquez, M. (2012). La radio universitaria en México y España. Estudio de la participación y formación de los jóvenes. Tesis doctoral. Universitat Pompeu Fabra, Departament.