Dibujos de Antonio Palomino en el British Museum de Londres y la Biblioteca Nacional de Españael Sagrario de la Cartuja de Granada

  1. Navarrete Prieto, Benito
Journal:
Archivo español de arte

ISSN: 0004-0428 1988-8511

Year of publication: 2011

Tome: 84

Issue: 333

Pages: 59-67

Type: Article

DOI: 10.3989/AEARTE.2011.V84.I333.456 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Archivo español de arte

Abstract

The author studies two preparatory drawings for the Carthusian monastery of Granada, until now attributed to José de Cieza. This article demonstrates, however, their clear relationship with the works of Palomino, whose sources, iconography and antecedents are found in the paintings of Escalante and Luca Giordano.

Bibliographic References

  • LLEÓ CAÑAL, Vicente, "Barroco y retórica. El edificio elocuente", en Teatro de Grandezas, cat. exp., bajo la dirección científica de Alfonso PLEGUEZUELO y Enrique VALDIVIESO, Hospital Real de Granada, 2007, pp. 25-61.
  • OROZCO DÍAZ, Emilio, La Cartuja de Granada, León, Everest, 1987.
  • PALOMINO, Antonio, Museo pictórico y escala óptica, ed. Madrid, Aguilar, 1947, p. 735.
  • TAYLOR, Rene, "Francisco Hurtado and his school" en The Art Bulletin, XXXII, 1950, pp. 25-61.
  • RODRÍGUEZ GUTIÉRREZ DE CEBALLOS, Alfonso, "Lectura iconográfica del Sagrario de la Cartuja de Granada", en Estudios sobre literatura y arte dedicados al Profesor Emilio Orozco Díaz, recogidos y publicados por Antonio GALLEGO MORELL, Andrés SORIA y Nicolás MARÍN, III, Universidad de Granada, 1979, pp. 95-112.
  • PRIETO, Melchor (O. de M.), Psalmodia Eucharistica, Madrid, Luis Sánchez, 1622. La Biblioteca General de la Universidad de Sevilla conserva un ejemplar. Sig. A093/156.
  • RODRÍGUEZ DOMINGO, José Manuel, "La Cartuja de Nuestra Señora de la Asunción de Granada", en Memoria y arte del espíritu cartujano. Las cartujas valencianas, cat. exp., bajo la dirección científica de Víctor MÍNGUEZ CORNELLES y Vicent FRANCESC ZURIAGA SENENT, Museo de Bellas Artes de Valencia, 2010, p. 128.
  • PÉREZ SÁNCHEZ, Alfonso Emilio, Historia del dibujo en España. De la Edad Media a Goya, Madrid, Cuadernos de Arte Cátedra, 1986, p. 304.
  • CASTAÑEDA BECERRA, Ana María, Los Cieza, una familia de pintores del barroco granadino: Juan, José y Vicente, Universidad de Granada, 2000, pp. 102-105, nos. 7 y 8.
  • URREA, Jesús, Pintores del reinado de Felipe IV, exposición itinerante, Museo del Prado, 1994, cat. 32, pp. 94 y 95.
  • Sagrada Biblia, versión directa de las lenguas originales por Eloíno NÁCAR FUSTER, Alberto COLUNGA, O. P. y Gaetano CICOGNANI, décima edición, Biblioteca de Autores Cristianos, Madrid, 1960, p. 313.
  • BARCIA, Ángel Ma., Catálogo de la colección de dibujos originales de la Biblioteca Nacional, Madrid, Tipografía de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, 1906, p. 590 (no. 7931).
  • FERRARI, Oreste y SCAVIZZI, Giuseppe, Luca GIORDANO, L'Opera completa, Nápoles, Electa Napoli, 1992, vol. I, cat. A372
  • vol. II, p. 663, fig. 481.
  • GIAMPAOLO, Mario di (Coord.), Los frescos italianos de El Escorial, Madrid, Electa, 1993, p. 246.
  • HERMOSO CUESTA, Miguel, Lucas Jordán y la corte de Madrid. Una década prodigiosa 1692-1702, Zaragoza, Monografías de Arte CAI, 2008, pp. 121-124.