Información y canales de comunicación activos en el Departamento de Educación física. Estudio de un caso

  1. Luis Pascual, Juan Carlos
  2. Freile, I.
  3. Angulo, I.
Revista:
Kronos: revista universitaria de la actividad física y el deporte

ISSN: 1579-5225

Año de publicación: 2010

Volumen: 9

Número: 17

Páginas: 92-98

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Kronos: revista universitaria de la actividad física y el deporte

Resumen

The purpose of this study is to analyze the different flows of external communications which receives a Department of Physical Education of a centre for secondary education. We have collected and classified all orders of information coming from outside a school to the Department of Physical Education during a school year. We have studied the contents of each information received in order to relate them with the different competences that, according to the existing legislation, the didactic department should play. The analysis of the senders provides information about the different entities and institutions that are related with organizational unit responsible for the area of Physical Education. Moreover, the different ways to send these informations reveals that, despite the increase in computer resources in schools, these are not used. After the analysis of data, we came to the conclusions and improving proposals to optimize the information that would receive the Department.

Referencias bibliográficas

  • Antúnez Marcos, S. (1994). Claves para la organización de centros escolares. Barcelona: Horsori Editorial.
  • Beltrán LLavador, F. (2000). Hacer pública la escuela. Santiago (Chile): Lom ediciones.
  • Carda Ros, R.M. y Larrosa Martínez, F. (2007). La organización del centro educativo. Manual para maestros. Alicante: Ed. Club Universitario.
  • Carnicero Duque, P. (2005). La comunicación y gestión de la información en las instituciones educativas. Barcelona: Praxis.
  • De Miguel Fernández, E. (2005). Introducción a la gestión “management”. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.
  • De Puelles, M. (coord.) (1996). Política, legislación e instituciones en educación secundaria. Barcelona: Horsori Editorial.
  • Fernández López, S. (2007). Cómo gestionar la comunicación. En organizaciones públicas y no lucrativas. Madrid: Narcea.
  • Fernández-Ríos, M. (1999). Diccionario de recursos humanos: Organización y dirección. Madrid: Díaz de Santos Ediciones.
  • Luis-Pascual, J.C. (2008). Diagnóstico y perfil formativo del docente de Educación física. Madrid: Editorial deportiva ADAL.
  • MEC. Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE 106 de 4 de mayo de 2006.
  • MEC. Real Decreto 83/1996, de 26 de Enero, por el que se aprueba el Reglamento orgánico de los institutos de educación secundaria. BOE 45 de 21 de febrero de 1996.
  • Orts Delgado, F. y Gallardo Guerrero, L. (2005). La gestión municipal del deporte en edad escolar. Barcelona: INDE.
  • Ramírez Arango, J.S. (2007). El gerente eficaz. Los retos de la Gerencia General. México DF: Panorama Editorial.
  • Viciana Ramírez, J. (2002). Planificar en educación física. Barcelona: Inde.