Una experiencia de evaluación, investigación e innovación desde una perspectiva de asesoramiento colaborativo

  1. Carlos Monge López
  2. David Montalvo Saborido
Revista:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Ano de publicación: 2013

Volume: 6

Número: 12

Tipo: Artigo

DOI: 10.25115/ECP.V6I12.957 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Espiral. Cuadernos del profesorado

Resumo

In this paper we present a single case study whose main objective was to develop an evaluative research experience through the process methodology as collaborative counseling resource. Specifically, in this view were selected specific tutorial activities with students for improvement. Thus, we tried to follow these cyclical phases for improvement and change: (a) creating conditions, (b) general review of the situation, (c) clarification and solutions, (d) planning, (e) development of innovation and following the new plan and (f) evaluation and improvement proposals. However, despite not develop all of them, we can perceive an evidence of the results as well as to compare with other similar investigations. In this way, the highlight of this study was the collaboration between the majority of the members of the school in question, which we attributed to the methodology employed.

Referencias bibliográficas

  • Armengol, C. (2002). El trabajo en equipo en los centros educativos. Barcelona: Cisspraxis.
  • Carbonell, J. (2002). El profesorado y la innovación educativa. En: P. Cañal (Coord.), La innovación educativa (pp. 11-27). Madrid: Universidad Internacional de Andalucía-Ediciones Akal.
  • Carpio, A. y Guerra, L. M. (2008). Una experiencia de asesoramiento colaborativo como estrategia de apoyo a los profesores para la implementación de un programa de tutorías universitarias. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado [en línea], 12(1). Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev121COL12.pdf [consultado el 11 de septiembre de 2013].
  • Cronbach, L. J. (1963). Course improvement through evaluation. Teachers College Record, 64(5), 72-86.
  • Domingo, J. (2005). Las prácticas de asesoramiento a centros educativos: una revisión del modelo de proceso. Archivos Analíticos de Políticas Educativas [en línea], 13(17). Disponible en: http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/122/248 [consultado el 11 de septiembre de 2013].
  • España. Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 4 de mayo de 2006, núm. 106, pp. 17158-17207.
  • Fullan, M. D. (1990). Changing school culture through staff development. Alejandría: Association for Supervision and Curriculum Develeopment Yearbook.
  • Gairín, J. (2009). Cambio y mejora. La innovación en el aula, equipo de profesores y centro. En: J. Paredes y A. de la Herrán (Coords.), La práctica de la innovación educativa (pp. 21-48). Madrid: Editorial Síntesis.
  • Gather, M. (2004). La evaluación de las instituciones no se mide: se construye, se negocia, se practica y se vive. En: M. Crahay (Coord.), Problemática y metodología de la evaluación de las instituciones educativas (pp. 203-224). Bruselas: De Boeck.
  • González, M. T. (Coord.) (2003). Organización y gestión de centros escolares: dimensiones y procesos. Madrid: Pearson Educación.
  • Miguel, M. de (1989). Modelos de investigación sobre organizaciones educativas. Revista de Investigación Educativa, 7(13), 21-56.
  • Miles, M. B. y Ekholm, M. (1986). What is School Improvement? En: W. G. Van Venzel (Coord.), Making School Improvement Work: A Conceptual Guide to Practice (pp. 33-67). Leuven: ACCO.
  • Moschen, J. C. (2008). Innovación educativa. Decisión y búsqueda permanente (segunda edición). Buenos Aires: Bonum.
  • Rivas, M. (2000). Innovación educativa: teoría, procesos y estrategias. Madrid: Editorial Síntesis.
  • Scriven, M. (1967). The methodology of evaluation. Chicago: Rand McNally.
  • Stake, R. (1967). The countenance of educational evaluation. Teachers College Record, 68(4), pp. 23-40.
  • Torrego, J. C. (2008). Un estudio sobre la utilización de la metodología de procesos como estrategia de formación del profesorado en relación con la mejora de la convivencia. Profesorado. Revista del Currículum y Formación del Profesorado [en línea], 12(1). Disponible en: http//:www.ugr.es /local/recfpro/rev121ART13.pdf [consulta: 2011, 23 de noviembre].
  • Tyler, R. W. (1942). Basic principles of curriculum and instructions. Chicago: Universidad de Chicago.