Estrategias comunicativas en el teatro de Yolanda García Serrano

  1. Juana N. Escabias 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
Talía: Revista de estudios teatrales

ISSN: 2659-806X

Année de publication: 2021

Número: 3

Pages: 125-133

Type: Article

DOI: 10.5209/TRET.74284 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Talía: Revista de estudios teatrales

Résumé

The playwright Yolanda García Serrano, National Dramatic Literature Prize 2018 for ¡Corre! and Lope de Vega Prize 2013, is a stranger to the universe of critical studies, despite having published and premiered nearly fifty works. This article compiles her edited and staged production, taking a tour of it in order to value her work as a creator and make it known. It also includes the communication strategies used by the author in her theater, especially in her piece ¡Corre! Delving into the text and the show that served as support

Références bibliographiques

  • -BARTES, Roland. (2009): Escritos sobre el teatro. Barcelona, Paidós.
  • -BOBES, Carmen (1997): Teoría del teatro. Madrid, Arco Libros.
  • -BUENO, Lourdes (2019): “Autoras creando autores: escritores como personajes en obras de autoría femenina”. ESTRENO. Actas V Congreso Estreno: 104-115.
  • -DIAZ MARCOS, Ana María (2018): Escenarios de crisis. Dramaturgas españolas en el nuevo milenio. Sevilla, Benilde.
  • -DIAZ MARCOS, Ana María (2019) “A note of Yolanda García Serrano and Iceberg”, en Praga, de Javier de Dios, Iceberg, de Yolanda García Serrano. New Jersey, Estreno Contemporary Plays nº 40.
  • -GARCIA, Nieves (2019): “Estética y ética moral del Teatro de Ángel Ruggiero”. Don Galán nº 9, CDAEM.
  • -GARCIA BARRIENTOS, José Luis (2003): Cómo se comenta una obra de teatro. Madrid, Síntesis.
  • -WHITE GARETH (2012): “On Inmersive Theatre”. Theatre Research International 37 (3): 221-235.
  • -GARCIA SERRANO, Yolanda (2002): Qué asco de amor. Madrid, Fundación Autor.
  • -GARCIA SERRANO, Yolanda (2008): Bocata de calamares. En Maratón de Monólogos 2008. Madrid, AAT.
  • -GARCIA SERRANO, Yolanda (2011): Reciclaje. En El tamaño no importa. Textos breves de aquí y de ahora. Madrid, AAT.
  • -GARCIA SERRANO, Yolanda (2012): La novia tiene un síncope. En El tamaño no importa. Textos breves de aquí y de ahora. Madrid, AAT.
  • -GARCIA SERRANO, Yolanda (2013): La novia de nuestro hijo no es nuestra hija. En El tamaño no importa. Textos breves de aquí y de ahora. Madrid, AAT.
  • -GARCIA SERRANO, Yolanda (2014): ¡Esto es la guerra! En El tamaño no importa. Textos breves de aquí y de ahora. Madrid, AAT.
  • -GARCIA SERRANO, Yolanda (2015): Media cebolla y un limón. En El tamaño no importa. Textos breves de aquí y de ahora. Madrid, AAT.
  • -GARCIA SERRANO, Yolanda 2016a): Mari Carmen. En El tamaño no importa. Textos breves de aquí y de ahora. Madrid, AAT.
  • -GARCIA SERRANO, Yolanda (2016b): Aparta de mí ese cáliz. En La paradoja del dramaturgo. Madrid, Esperpento: 147 – 155.
  • -GARCIA SERRANO, Yolanda (2016c): Shakespeare nunca estuvo aquí (escrita conjuntamente junto a Juan Carlos Rubio). Madrid, Antígona.
  • -GARCIA SERRANO, Yolanda (2017a): ¡Corre! Madrid: Ediciones Antígona.
  • -GARCIA SERRANO, Yolanda (2017b): Iceberg. ESTRENO. Collection of Contemporary Spanish Plays nº 40. Junto a Praga, de Javier de Dios.
  • -GARCIA SERRANO, Yolanda (2017c): Empleo juvenil. En El tamaño no importa. Textos breves de aquí y de ahora. Madrid, AAT.
  • -GARCIA SERRANO, Yolanda(2017d): 21 de junio. Madrid: Revista Eñe, 2017, invierno.
  • -GARCIA SERRANO, Yolanda (2017e): 21 preguntas. En 50 voces contra el maltrato. ESTRENO. VOL. XLIII, Nº 2. OTOÑO 2017.
  • -GARCIA SERRANO, Yolanda (2018): Entrevista atravesada. En Escenarios de crisis: dramaturgas españolas en el nuevo milenio. Antología de Ana María Díaz Marcos (ed.). Sevilla, Benilde.
  • -GARCIA SERRANO, Yolanda (2019): Halma. Madrid: Ministerio de Cultura. Autores del CDN.
  • -GUERENABARRENA, Juanjo (1986): “Las tres gracias”. El Público nº 29: 25-26.
  • -GUTIERREZ CARBAJO, Francisco (2010): “La des(cons)trucción y el humor en el teatro español contemporáneo”, en El teatro de humor en los inicios del siglo XXI, Romera J. (ed.). Madrid, Visor: 119-142.
  • -GUTIERREZ CARBAJO, Francisco (2016). “Prólogo” a La paradoja del dramaturgo. Madrid: Esperpento: 7-41.
  • -HARO TECGLEN, Eduardo (1986): “El misterio de la dramaturgia”. El País, 4, 01, 1986. «Crítica | El misterio de la dramaturgia».
  • -INGARDEN, Roman (1997): “Las funciones del lenguaje en el teatro”. En Teoría del Teatro, Bobes, C. (ed.). Madrid: Arco Libros.
  • -HORMIGON, Juan Antonio (2000): Autoras en la Historia del Teatro Español (1975-2000), III. Madrid, ADE: 363.
  • -JAKOBSON, Roman (1981): Lingüística y Poética. Madrid, Cátedra.
  • -KOWZAN, Tadeusz (1992): Literatura y espectáculo. Madrid, Taurus.
  • -KOWZAN, Tadeusz (1992). Spectacle et signification. Québec, Les Éditions Balzac.
  • -KOWZAN, Tadeusz (1997) El signo y el teatro. Madrid, Arco Libros.
  • -LOZANO, Jorge y Cristina PEÑA-MARIN y Gonzalo ABRIL (2018): Análisis del discurso. Madrid, Cátedra.
  • -MONTERO, Esther (2019): Entrevista a Yolanda García Serrano. Figuras, 4. CDAEM. En línea. https://www.youtube.com/embed/ARiRURIHId0.
  • -ORISTRELL, Joaquín (2017): “Con las tripas”. Prólogo a ¡Corre! Madrid, Antígona.
  • -PEYDRO CLAR, Teresa (2019): “Prólogo” a Halma. Madrid, Ministerio de Cultura.
  • -SANTOLARIA, Cristina (2020): “Una dramaturga peculiar, polifacética y desconocida: Yolanda García Serrano”. En La Autoficción teatral. Las puertas del drama 53. Año 2020, 2º semestre.
  • -SARASON, Seymour B. (2002): La enseñanza como arte de representación. Buenos Aires, Amorrortu.
  • -SEARLE, John (1980): Los actos del habla. Madrid, Çátedra.
  • -UBERSFELD, Anne (1989): Semiótica teatral. Madrid-Murcia: Cátedra-Universidad de Murcia.
  • -VELTRUSKY, Jirý (1990): El drama como literatura. Buenos Aires. GALERNA.
  • -VIEITES, Manuel (2016): “Teatro y Comunicación, un enfoque teórico”. En SIGNA 25, 2016: 1153-1178.
  • -VILCHES DE FRUTOS, Francisca (2017): “Teatro y sociedad: un balance sobre la violencia de género en la escena española actual”. En ESTRENO Vol. XLIII: 3-16.
  • -WHITE, Gareth. (2012): “On Inmersive Theatre”. Theatre Research International 37 (3): 221-235.