Museos y comunicaciónlos nuevos medios como herramienta de diálogo y sociabilidad de la institución. El uso de Twitter por el museo del Prado, museo Thyssen-Bornemisza y museo Reina Sofía

  1. CORDÓN BENITO, David 1
  2. GONZÁLEZ GONZÁLEZ, Diana 2
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

  2. 2 Universidad de Navarra
    info

    Universidad de Navarra

    Pamplona, España

    ROR https://ror.org/02rxc7m23

Journal:
Fonseca, Journal of Communication

ISSN: 2172-9077

Year of publication: 2016

Issue: 12

Pages: 149-165

Type: Article

DOI: 10.14201/FJC201612149165 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Fonseca, Journal of Communication

Abstract

Different changes in the political, social and economic environment force museums to adapt themselves constantly along their history to new challenges to develop their role as social institutions. From a conception based on the col-lection, this organisation transferred its focus to the public, which helped museums to understand the need of communication as a strategic tool for dialogue with their stakeholders. Nowadays, social media and, specially, Twitter, turns into useful tools in order to interact with public who reveals their desire to participate in organisations and express their opinions. The main aim of this article is to research how museums use Twitter as a tool for expression, dissemination of messages or communication with their publics. The methodology is based on monitoring, coding and decoding of quantitative data analysing the main official accounts of the 3 most visited museums in Madrid along February 2015. Conclusions show that despite social media are used by institutions, on-line communication strategies must be stablished to take advantages of social media.

Bibliographic References

  • Alonso, L. (1993). Museología: introducción a la teoría y práctica del museo. Madrid: Fundamentos Istmo.
  • Ballart, J. (2007). Manual de museos. Madrid: Síntesis.
  • Belda Navarro, C. y Marín, M.ª T. (Eds.). La museología y la historia del arte. Murcia: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones.
  • Black, G. (2005). The Engaging Museum: Developing Museums for Visitor Involvement. London and New York: Routledge.
  • Borgatti, S. P.; Everett, M. G.; Johnson, J. C. J.(2013). Analyzing Social Networks. Thousand Oaks, California: SAGE.
  • Boyadjian, J. (2014). Twitter, a new opinion poll? Participations, 8(1), 55.
  • http://dx.doi.org/10.3917/parti.008.0055
  • Capriotti, P. (2013). Managing Strategic Communication in Museums. The Case of Catalan Museum. Comunicación y Sociedad, 26(3), 98-116.
  • Castells, M. (2009) Comunicación y Poder. Madrid: Alianza Editorial.
  • Chinchilla, M. (2006) La planificación en los museos, en A. Azor Lacaste, I. Izquierdo Peraile, I. (Coords.), Actas de las I Jornadas de Formación Museológica. Museos y planificación: estrategias de futuro (pp. 19-26). Madrid: Ministerio de Cultura.
  • Congosto, M. L.; Deltell, L.; Claes, F. y Osteso, J. M. (2013). Análisis de la audiencia social por medio de twitter. Caso de estudio: los Premios Goya 2013. Icono 14. Revista de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 11(2), 53-82.
  • http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v11i2.577
  • Díaz Balerdi, I. (2002). ¿Qué fue de la nueva museología? El caso de Québec. Antigrama, 17, 493-516.
  • Dosdoce.com (2013). Los museos en la era digital. Uso de las nuevas tecnologías antes, durante y después de visitar un museo, centro cultural o galería de arte. Disponible en: http://www.dosdoce.com/articulo/estudios/3820/museos-en-la-era-digital/ (Recuperado el 20/03/015).
  • Dosdoce.com (2014). Anuario AC/E de Cultura Digital. Focus 2014: uso de las nuevas tecnologías en las artes escénicas. Disponible en: http://www.dosdoce.com/upload/ficheros/noticias/201404/anuario_ace_de_cultura_digital.pdf (Recuperado el 20/03/2015).
  • Espadas, J. (2009). Museums Web 2.0 Ranking. Dpto. Sistemas de Información. Madrid: Fundación Colección Thyssen-Bornemisza. Disponible en http://blogs.museothyssen.org/tecnologico/wpcontent/uploads/2009/06/Museum_research_es.pdf (Recuperado el 20/03/2015).
  • Fenoll, V. (2011, octubre-diciembre). Usuarios activos y pasivos. La interactividad de la audiencia en los medios digitales. Aposta: Revista de Ciencias Sociales, 51, 1-26. Disponible en: http://www.apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/fenoll.pdf (Recuperado el 20/03/2015).
  • Fontal, O. (2003). Aprender en internet: comprensión y valoración del patrimonio del silgo XX en R. Calaf (Coord.), Arte para todos: miradas para enseñar y aprender el patrimonio (pp. 137-170). Gijón: Trea.
  • Fontal, O. (2004). Museos de arte y TICs: usos, tipologías, ejemplos y derivaciones. En M. I. Vera Muñoz, y D. Pérez i Pérez (Coords.), Formación de la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas (pp. 1-13). Alicante: Simposio Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales.
  • Forteza, M. (2012). El papel de los museos en las redes sociales. Biblios: Revista de Bibliotecnología y Ciencias de la Información, 48, 31-40.
  • http://dx.doi.org/10.5195/biblios.2012.66
  • Hudson, K. (1987). Museums of influence. Bath: Cambridge University Press.
  • Hernández, F. (1992). Evolución del concepto de museo. Revista general de información y documentación, 2(1), 85-98.
  • Hernández, F. (1994). Manual de museología. Madrid: Síntesis.
  • International Council of Museums (ICOM) (s. f.). ¿El ICOM: Qué es el ICOM? Disponible en: http://www.icom-ce.org/contenidos09.php?id=27 (Recuperado el 20/03/2015).
  • Kotler, N. y Kotler, P. (2001). Estrategias y marketing de museos. Barcelona: Ariel Patrimonio Histórico.
  • Lord, B. y Lord, G. D. (1997). Manual de gestión de museos. Barcelona: Ariel.
  • Lucea, B. (2001). El museo. Un espacio didáctico y social. En C. Montañés, (coord.), El museo. Un espacio didáctico y social (pp. 19-38). Zaragoza: Mira Editores S.A.
  • Monreal, L. (2001). Museums for the 21st Century. Between Crisis and Success. ICOM News (Special Issue). Barcelona: ICOM, pp. 12-14.
  • Museo Nacional del Prado (s. f.). Encilopedia on-line Disponible en: https://www.museodelprado.es/enciclopedia/enciclopedia-on-line/voz/velazquez (Recuperado el 20/03/2015).
  • Navajas, Ó. (2000). Una ‘nueva’ museología, en Revista Nueva Museología. Disponible en: http://www.nuevamuseologia.com.ar/UnaNuevaMuseologia.htm. (Recuperado el 20/03/2015).
  • Navarro, F. (coord.) (2004). Historia Universal (Vol. XX) Fin de siglo. Las claves del siglo XXI. Madrid: Salvat.
  • Rodrigo, M. (2011). Modelos de Comunicación. Lecciones de Comunicación. PortalComunicación.com, pp. 1-9. Disponible en: http://portalcomunicacion.com/uploads/pdf/20_esp.pdf (Recuperado el 20/03/2015).
  • Simon, N. (2010). The Participatory Museum. Santa Cruz, California: Museum 2.0.
  • Soler, A. (2013, julio-diciembre). La gestión de la comunicación externa on-line con los visitantes en los museos y centros de arte malagueños. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 3(6), 197-216.
  • The Art Newspaper (2011). Special Report. Visitor Figures 2010. Exhibition & Museum Attendance Survey. The Art Newspaper, Section 2, Number 223, April.
  • The Art Newspaper (2012). Special Report. Visitor Figures 2011. Exhibition & Museum Attendance Survey. The Art Newspaper, Section2, Number 234, April.
  • he Art Newspaper (2013). Special Report. Visitor Figures 2012. Exhibition & Museum Attendance Survey. The Art Newspaper, Section 2, Number 245, April.
  • The Art Newspaper (2014). Special Report. Visitor Figures 2013. Exhibition & Museum Attendance Survey. The Art Newspaper, Section 2, Number 256, April.
  • Valenzuela, S.; Arriagada, A.; Scherman, A. (2014). Facebook, Twitter, and youth engagement: a quasi-experimental study of social media use and protest behaviour using propensity score matching. International Journal of Communication, 8(1), 2046-2070.
  • Victoria and Albert Museum. The V&A at War 1939-45 (s. f.). Disponible en: http://www.vam.ac.uk/content/articles/t/v-and-a-at-war-1939-45/ (Recuperado el 20/03/2015).
  • Viñarás, M.; Herránz, J. M. y Cabezuelo, F. (2010, octubre). La comunicación corporativa de los mu-seos en España a través de la comunicación 3.0: cuatro años de evolución comunicativa en la Red. Comunicación presentada en el II Congreso Internacional de Comunicación 3.0, Salamanca, España.