Evolución conceptual del museo como espacio comunicativo

  1. Cordón Benito, David 1
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2018

Issue: 24

Pages: 485-500

Type: Article

DOI: 10.5209/ESMP.59962 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

This paper focuses on the concept museum and its evolution from its traditional role to the communicative one which drifts towards a new understanding of this organisation. The methodology undertaken consists of a thematic research and analysis of the definitions adopted by different outstanding national and international organizations related to museums from 1946 until today. Results show a new conception of corporate communication as a strategic tool for managing these organisations. Conclusions arisen demonstrate in which way museums have transformed in the last decades, evolving from static places to open and communicative arenas where dialogue and social inclusion are encouraged.

Bibliographic References

  • Alexander, Edward P. (1996): Museums in motion: an introduction to the history and functions of museums. Oxford, Altamira Press.
  • Alonso, Luis (1993): Museología: introducción a la teoría y práctica del museo. Madrid, Fundamentos Istmo.
  • Alonso, Luis (1999): Introducción a la nueva museología. Madrid, Alianza.
  • Antoranz, María Antonia (2001): “El museo, un espacio didáctico”. En Montañés, C. (Coord., 2001): El museo. Un espacio didáctico y social. Huesca, Mira Editores, pp. 41-61.
  • Appleton, Josie (2007): “Museums for The People”. En Watson, S. (Ed., 2007): Museums and their Communities. London and New York, Routledge, pp. 114-126.
  • Ballart, Josep y Tresserras, Jordi Juan (2001): Gestión del patrimonio cultural. Barcelona, Ariel Patrimonio.Barreriro.
  • Barret, Jennifer & Mcmanus, Phil (2007): “Civilising nature: Museums and the environment”. En Birch, Gavin (Ed., 2007): Water, wind and art debate. Sydney, University of Sydney Press, pp. 319-344.
  • Bellido, María Luisa (2001): Arte, museos y nuevas tecnologías. Gijón, Trea.
  • Black, Graham (2005): The Engaging Museum: Developing Museums for Visitor Involvement. London and New York, Routledge.
  • Black, Graham (2012): Transforming Museums in the Twenty-First Century. London and New York, Routledge.
  • British Museum. Proyecto Community Collaborations, disponible en: https://www.britishmuseum.org/about_us/community_collaborations.aspx [Consulta: 22 de mayo de 2017].
  • Calaf Masachs, Roser y Gutiérrez Berciano, Sue (2017): "El museo Thyssen-Bornemisza: evaluando sus programas educativos para enseñar arte". Arte, Individuo y Sociedad, 29 (1), 39-46.
  • Cano de Gardoqui, José Luis (2001): Tesoros y colecciones: origen y evolución del coleccionismo artístico. Valladolid, Universidad de Valladolid, Secretariado de publicaciones e intercambio editorial.
  • Casey, Dawn (2007): “Museums as Agents for Social and Political Change”. En Watson, Sheila. (Ed., 2007): Museums and their Communities. London & New York, Routledge, pp. 292-299.
  • Cifre, Eva (2011): "Es Baluard, la educación y su relación con el ámbito hospitalario. Primeras experiencias". Arte, Individuo y Sociedad. 23, núm. especial, 229-244.
  • Clara, Antonella y Jaramillo, Gloria (2000): “En vías de una revitalización del museo”. Revista Iber, 14, 73-86. Barcelona
  • Declaración Universal de los Derechos Humanos. Disponible en: http://www.un.org/es/universal-declaration-human-rights/ [Consulta: 22 de mayo de 2017).
  • De Clercq, Steven y Lourenço, Marta (2004): “Una nota respecto a la investigación museística”. Noticias del ICOM, 57 (2), 5 -8. Madrid.
  • De la Iglesia Mayor, Begoña y Roselló Ramón, María Rosa (2014): "Identificación de las barreras de acceso a la información, a la participación y al aprendizaje en el Museo Es Baluard". Arte, Individuo y Sociedad, 26 (1), 21-38.
  • Díaz Balerdi, Ignacio (2002): “¿Qué fue de la nueva museología? El caso de Québec”. Antigrama, 17, 493-516.
  • Falk, John Howard & Dierking, Lynn Dianne (1992): The Museum Experience. London, Routledge.
  • Falk, John Howard & Dierking, Lynn Dianne (2000): Learning from Museums: visitor experiences and the Making of Meaning. New York, Altamira Press.
  • Fontal, Olaia (2003): “Enseñar y aprender patrimonio en el museo”. En Calaf, R. (Coord.): Arte para todos: miradas para enseñar y aprender el patrimonio. Gijón, Trea, pp. 49-78.
  • Fontal, Olaia (2007): “¿Se están generando nuevas identidades?: del museo contenedor al museo patrimonial”. En Calaf, Roser.; Fontal, Olaia; y Valle, Rosa Eva. (Coords.): Museos de arte y educación. Construir patrimonios desde la diversidad. Gijón, Trea, pp. 27-52.
  • Fopp, Michael (1997): Managing Museums and Galleries. London and New York, Routledge.
  • Frasser, Jemima (2007): “Museums - Drama, Ritual and Power”. En Knell, Simon; Watson, Sheila; and Macleod, Suzanne (Eds.): Museum Revolutions: How Museums Change and Are Changed. London, Routledge, pp. 291-302.
  • Garaigorta, Charo (2007): "Enseñando a aprender. La educación como práctica de la libertad". En Calaf, Roser; Fontal, Olaia; y Valle, Rosa Eva. (Coords.): Museos de arte y educación. Construir patrimonios desde la diversidad. Gijón, Trea, pp. 165-173.
  • García, Federico (2000): “La formación histórica del concepto de museo”. En: El museo imaginado. Base de datos y museo virtual de la pintura española fuera de España. Madrid. Recurso electrónico disponible en: http://www.ilam.org/viejo/ILAMDOC/formacion-historica.pdf. [Recuperado el 22 de mayo de 2017, pp. 1-16].
  • Golding, Viv (2009): Learning at the Museum Frontiers: Identity, Race and Power. Franham, Surrey, Ashgate Publishing Limited.
  • Gombrich, Ernst Hans Josef (1979): Ideales e ídolos: ensayos sobre los valores en la historia y el arte. Madrid, Debate.
  • Halpin, Marjorie M. (2007): “Play it Again, Sam: Reflections on a New Museology”. En: Hernández, Francisca: El museo como espacio de comunicación. Gijón, Trea.
  • Hernández Ibáñez, Luis Antonio; Barneche Naya, Viviana; y Mihura López, Rocío (2012): “Mundos virtuales como canal de comunicación entre escuelas y museos”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, nº especial noviembre, pp. 509-518. Madrid, Ediciones Complutense. Doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40930.
  • Hooper-Greenhill, Eilean (1992): Museums and the shaping of knowledge. London, Routledge.
  • Hooper-Greenhill, Eilean (1994): Museums and their visitors. London, Routledge.
  • Hooper-Greenhill, Eilean (1998): Los museos y sus visitantes. Gijón, Trea.
  • Hooper-Greenhill, Eilean (2000): Museums and the Interpretation of Visual Culture. London, Routledge.
  • International Council of Museums (ICOM). Página web del International Council of Museums, disponible en: http://icom.museum/ [Consulta: 22 de mayo de 2017].
  • Jiménez, María Dolores (1993): “Los museos de arte contemporáneo”. En Calvo Serraller, Francisco (1993): Los espectáculos del arte: instituciones y funciones del arte contemporáneo. Barcelona, Tusquets Editores.
  • Kelly, Lynda (2007): “Visitors and learning: adult museum visitors' learning identities”. En: Knell, Simon; Watson, Sheila; and Macleod, Suzanne (Eds.): Museum Revolutions: How Museums Change and Are Changed. London, Routledge, pp. 276-290.
  • Kotler, Philip & Armstrong, Gary (2008): Fundamentos del marketing. México, Pearson Educación.
  • Losada-Díaz, José Carlos y Capriotti, Paul (2014): "La comunicación de los museos de arte en Facebook: comparación entre las principales instituciones internacionales y españolas". Palabra Clave, 18 (3), pp. 889-904.
  • Lucea, Beatriz (2001): “El museo. Un espacio didáctico y social”. En Montañés, Carmen y Antoranz, María Antonia (Coords.): El museo. Un espacio didáctico y social. Zaragoza, Mira Editores S.A, pp. 19-38.
  • Mclean, Fiona (1997): Marketing the Museum. London, New York, Routledge.
  • Mclean, Fiona & O’neill, Mark (2007): “The Social Museum and its implications for marketing”. En Rentschler, Ruth & Hede, Anne-Marie. (Eds.): Museum Marketing: Competing in the Global Marketplace. Oxford, Elsevier Linacre House, pp. 215-225.
  • Mihura López, Rocío; Barneche Naya, Viviana; y Hernández Ibáñez, Luis Antonio (2013): “Diseño de un sistema interactivo orientado al usuario del museo”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19, nº especial abril, 879-885. Madrid, Ediciones Complutense. Doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42171
  • Watson, Sheila (Ed., 2007): Museums and their Communities. London and New York, Routledge, pp. 47-52.
  • Mateos, Santos (2011): “¿Sólo informar o también persuadir? Museos y publicidad en España”. Pensar la Publicidad, 1 (5), 203-222.
  • Mateos, Santos (2012): “Comunicar con los visitantes: Una 'nueva' faceta profesional para los conservadores-restauradores”. Ge-Conservación, 3, 186-200.
  • Montañés, Carmen (Ed., 2001): El museo: un espacio didáctico y social. Zaragoza, Mira Editores.
  • Padró, Carla (2006): “Repensar los museos, la educación y la historia del arte”. En Marín, María Teresa y Belda, Cristobal (Eds.): La museología y la historia del arte. Murcia, Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, pp. 51-74.
  • Rico, Juan Carlos (2002): ¿Por qué no vienen a los museos? Historia de un fracaso. Madrid, Sílex.
  • Rico, Juan Carlos (2003): La difícil supervivencia de los museos. Gijón, Trea.
  • Rivière, George Henri (1989): La museología: cursos de museología, textos y testimonios. Paris: Bordas.
  • Rodríguez, Natalia y Cordón, David (2013): “La comunicación como garante del carácter social constitutivo de los museos. Un estudio de las estrategias comunicativas en museos españoles”. En Gutiérrez, Elena y La Porte, María Teresa (Eds.): Tendencias emergentes en la comunicación de instituciones. Barcelona, UOC Press, pp. 207-228.
  • Sabaté, Miquel y Gorot, Roser (Eds., 2012): Museo y comunidad: un museo para todos los públicos. Gijón, Trea.
  • Sandell, Richard (2003): “Social inclusion, the museum and the dynamics of sectoral change”. Museum and Society, 1, 45-62. Leicester.
  • Schubert, Karsten (2009): The Curator’s Egg. London, Ridinghouse.
  • Trigo, Cristina (2007): “Acerca de la relación de comunicación entre el arte contemporáneo y los públicos”. En Calaf, Roser; Fontal, Olaia; y Valle, Rosa Eva (Coords.): Museos de Arte y Educación: medidas para aprender el Patrimonio. Gijón, Trea, pp. 175-187.
  • Weil, Stephen (1999): “El museo y el público”. RdM. Revista de Museología: Publicación científica al servicio de la comunidad museológica, 16, 17-25.
  • Zubiaur, Francisco (1999): “El museo al servicio de la memoria e identidad colectivas”. Cuadernos de Etnología y Etnografía de Navarra, 73, 281-287. Pamplona.