La emancipación por la literatura. Ideas de lo literario en la Argentina de los setentaOsvaldo Lamborghini y el grupo Literal.

  1. López Carballo, Pablo
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Res Publica: revista de historia de las ideas políticas
  1. Catalina Gallego, Cristina (coord.)

ISSN: 1989-6115

Year of publication: 2021

Issue Title: Miradas sobre Latinoamérica: crítica, política y cultura

Volume: 24

Issue: 1

Pages: 37-42

Type: Article

DOI: 10.5209/RPUB.71249 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Res Publica: revista de historia de las ideas políticas

Sustainable development goals

Abstract

Between the 1960s and the 1970s, Argentina undergoes a process of transformation that goes beyond the purely political. These processes that change the common life of citizens also reach literature and incite the staking out of many ideas about the literary that were still current until that moment. Thus, new representative forms emerge proposing an unprecedented scenario in twentieth-century Argentinian Arts. One of the main nuclei from which new concepts and reflections begin to be suggested is the Grupo Literal, which brings together authors who will soon stand out individually. This article analyzes the implications of the work of Osvaldo Lamborghini, one of its most debated and controversial exponents.

Bibliographic References

  • Aira, C., “Notas”, en Osvaldo Lamborghini. Poemas 1969-1985, Buenos Aires, Editorial Sudamericana, 2004, pp. 541-551.
  • Aira, C., “Prólogo”, en Osvaldo Lamborghini, Teatro proletario de cámara, Santiago de Compostela, AR publicacións, 2008.
  • Benjamin, W., El concepto de crítica de arte en el Romanticismo alemán. Obra Completa libro I, Vol. 1, Madrid, Abada, 2007, pp. 7-122.
  • Foucault, M., Nietzsche, la Genealogía, la Historia, Valencia, Pre-Textos, 2014.
  • González, H., “El «boom»: rastros de una palabra en la narrativa y la crítica argentina”, Drucaroff, E. (ed.), Historia crítica de la literatura argentina, 11, Buenos Aires, Emecé Editores, 2000, pp. 405-430.
  • Jankèlèvitch, V., La ironía, Madrid, Taurus, 1986.
  • Lamborghini, O., Novelas y cuentos I, Buenos Aires, Mondadori, 2010.
  • Lamborghini, O., Teatro proletario de cámara, Santiago de Compostela, AR publicacións, 2008.
  • Lamborghini, O., Poemas 1969-1985, Buenos Aires, Editorial Sudamericana, 2004.
  • Lamborghini, O., Novelas y cuentos I y II, Buenos Aires, Editorial Sudamericana, 2003.
  • Lamborghini, O., Tadeys, Barcelona, Ediciones del Serbal, 1994.
  • López Casanova, M., “La narración de los cuerpos”, Drucaroff, E. (ed.), Historia crítica de la literatura argentina, 11, Buenos Aires, Emecé Editores, 2000, pp. 183-215.
  • Ludmer, J., El género gauchesco. Un tratado sobre la patria, Buenos Aires, Editorial Sudamericana, 1988.
  • Oubiña, D., El silencio y sus bordes. Modos de lo extremo en la literatura y el cine, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2011.
  • Rodríguez, F., “Escribir afuera: literatura y política en Walsh y Lamborghini. (Para una lectura de Tadeys)”, en Brizuela, N. y Dabove, J. P. (eds.), Y todo el resto es literatura: ensayos sobre Osvaldo Lamborghini, Buenos Aires, Interzona, 2008, pp. 155-181.
  • Schlegel, F., Fragmentos seguido de Sobre la incomprensibilidad, Barcelona, Marbot, 2009.
  • Strafacce, R., Osvaldo Lamborghini. Una biografía, Buenos Aires, Mansalva, 2008.
  • VV. AA. Literal (1973-1977), Ed. Facsimilar, Buenos Aires, Biblioteca Nacional, 2011.