Transparencia editorial en revistas científicas mexicanas de educaciónhacia una gestión integral de las políticas editoriales en las publicaciones periódicas científicas

  1. María Teresa Fernández Bajón
  2. Jenny Teresita Guerra González
Zeitschrift:
Investigación bibliotecológica

ISSN: 2448-8321 0187-358X

Datum der Publikation: 2021

Ausgabe: 35

Nummer: 87

Seiten: 13-32

Art: Artikel

DOI: 10.22201/IIBI.24488321XE.2021.87.58340 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Investigación bibliotecológica

Zusammenfassung

Abstract The main objective of this article is to study the publishing transparency within the 18 Mexican Education journals indexed in the CONACYT’s Classification System of Mexican Journals of Science and Technology. The analysis is based on the verification of total, partial or null compliance with 15 criteria defined by the authors based on the review of Principles of Transparency and Best Practice in Scholarly Publishing (2018), published by the Committee on Publication Ethics (COPE) and of Guidelines for authors and translators of scientific articles published in English (2018), proposed by the European Association of Science Editors (EASE). Among the results obtained are the following: only one of the 18 journals analyzed meets the 15 established criteria; 5 publications present high publishing transparency by meeting 14 criteria, and 2 journals presented the lowest compliance with publishing transparency criteria, both with 9. The analysis concludes by warning about the need for publishing transparency to be a mandatory compliance standard for indexing or permanence in publication systems such as CONACYT.

Bibliographische Referenzen

  • (2019). Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología Manual del Sistema de Clasificación de Revistas Mexicanas de Ciencia y Tecnología. Conacyt. Ciudad de México.
  • (2018). Committee on Publication Ethics Principles of Transparency and Best Practice in Scholarly Publishing. COPE. Hampshire.
  • Wu, Dengsheng,Lu, Xiaoli,Li, Jianping,Li, Jing. (2020). Does the institutional diversity of editorial boards increase journal quality? The case economics field. Scientometrics. 124. 1579
  • (2018). European Association of Science Editors Directrices para autores y traductores de artículos científicos publicados en inglés. EASE. Londres.
  • Fatone, Stefania,Dillon, Michael P.,Hafner, Brian J.,Ramstrand, Nerrolyn. (2020). The challenges of double-blind peer review in an era of increasing research transparency. Prosthetics and Orthotics International. 44. 189
  • Fonseca-Mora, María Carmen,Tur-Viñes, Victoria,Gutiérrez-San Miguel, Begoña. (2014). Ética y revistas científicas españolas de Comunicación, Educación y Psicología: la percepción editora. Revista Española de Documentación Científica. 37.
  • Gutiérrez San Miguel, Begoña,Tur-Viñes, Victoria,Fonseca-Mora, María Carmen. (2016). Principios éticos de los editores en las revistas científicas españolas de Comunicación, Educación y Psicología. Ibersid. 1. 53-60
  • Hernández-Ruiz, Alejandra. (2016). Antifraud Editorial Policy in Spanish and Latin American Scientific Publication: JCR Social Sciences Edition. Comunicar. 48. 19-27
  • Tur-Viñes, Victoria,Fonseca-Mora, María Carmen,Gutiérrez-San-Miguel, Begoña. (2012). Ética de la publicación científica: iniciativas y recomendaciones. El Profesional de la Información. 21. 491
  • Vázquez Navarrete, María Luisa. (2006). Introducción a las técnicas cualitativas de investigación aplicadas en salud. Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona.