Interrelaciones de la memoria con la creatividad y la imagen en la conformación de la cultura

  1. Francisco García-García
  2. Carmen Llorente-Barroso
  3. M. Luisa García-Guardia
Aldizkaria:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Argitalpen urtea: 2021

Alea: 33

Zenbakia: 4

Orrialdeak: 1095-1116

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/ARIS.70216 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Arte, individuo y sociedad

Laburpena

Memory, creativity and image emerge as three key cultural factors in the history and evolution of civilizations. Memory, an extraordinary storehouse of experiences and knowledge, is an essential instrument in the processes of creation and problem solving. Memory, often exclusively linked to the past, acts in the present and its potential value of projection makes it basic in the future. In memory, the image plays a relevant role, both in its sensory and mental dimensions. The individual construct and improves concepts (mental images) that push him to behave in a certain way, and imagines, creating fantastic images, frequently from his memories. The main objective of this article is to study the connections between memory, creativity and image in order to reach a deeper knowledge that allows us to reflect on such interactions and their opportunities. To this end, a coherent and unitary epistemological methodology with a phenomenological approach is proposed to explain the complexity of the interrelations and the essence of the three concepts, studied as vital phenomena and based on the analysis of 76 references that address these factors partially or globally. Finally, a conceptual model is built according to all the interactions found, opening ways for future research.

Finantzaketari buruzko informazioa

Esta investigación ha sido desarrollada en el marco del Proyecto “COMCIENCIA. Comunicación eficaz, eficiente y responsable para proyectos de investigación competitivos” (CSO2017-82875-C2-1-R) del Programa Estatal de Investigación, Desarrollo e Innovación Orientada a los Retos de la Sociedad (01/01/2018-31/21/2020) del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades, la Agencia Estatal de Investigación (AEI) y el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER).

Finantzatzaile

Erreferentzia bibliografikoak

  • Ángel-Pérez, D. A. (2011). La hermenéutica y los métodos de investigación en ciencias sociales. Estudios de Filosofía, 44, 9-37. Recuperado de https://tinyurl.com/y8l5568b
  • Augello, A., Infantino, I., Lieto, A., Pilato, G., Rizzo, R., & Vella, F. (2016). Artwork creation by a cognitive architecture integrating computational creativity and dual process approaches. Biologically Inspired Cognitive Architectures, 15, 74-86. DOI: 10.1016/j.bica.2015.09.007
  • Awad, S. H. (2020). The social life of images. Visual Studies, 35(1), 28-39. DOI: 10.1080/1472586X.2020.1726206
  • Baack, D. W., Wilson, R. T., & Till, B. D. (2008). Creativity and memory effects: Recall, recognition, and an exploration of nontraditional media. Journal of Advertising, 37(4), 85-94. DOI: 10.2753/JOA0091-3367370407
  • Blackmore, S. (2000). La máquina de los memes. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Barthes, R. (1984). Camera lucida. Reflections on photography. London: Fontana.
  • Barthes, R. (1987). El susurro del lenguaje: Más allá de la palabra y la escritura. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Bollas, C. (2009a). The evocative object world. London: Routledge.
  • Bollas, C. (2009b). The infinite question. London: Routledge.
  • Benedek, M., & Fink, A. (2019). Toward a neurocognitive framework of creative cognition: The role of memory, attention, and cognitive control. Current Opinion in Behavioral Sciences, 27, 116-122. DOI: 10.1016/j.cobeha.2018.11.002
  • Benedek, M., Jauk, E., Sommer, M., Arendasy, M., & Neubauer, A. C. (2014). Intelligence, creativity, and cognitive control: The common and differential involvement of executive functions in intelligence and creativity. Intelligence, 46, 73-83. DOI: 10.1016/j.intell.2014.05.007
  • Bolter, J. D. (2006). Ficción interactiva. En M. T. Vilariño-Picos, & A. Abuín-González (Comps.). Teoría del hipertexto: La literatura en la era electrónica (pp. 243-297). Madrid: Arco Libros.
  • Bolzoni, L. (2007). La estancia de la memoria: Modelos literarios e iconográficos en la época de la imprenta. Madrid: Cátedra.
  • Campos, A., & González, M. A. (1994). Imagen, inteligencia y creatividad. Psicothema, 6(3), 387-393. Recuperado de https://tinyurl.com/yaoxocqw
  • Ceberio, M., & Watzlawick, P. (1998). La construcción del universo. Barcelona: Herder.
  • Cicerón, M. T. (1991) [original entre 106 a.C. y 43 a.C.]. Retórica a Herenio (Rhetorica ad Herennium). Barcelona: Bosch.
  • Cooper, L. A. (1991). Dissociable aspects of the mental representation of visual objects. En R. H. Logie, & M. Denis (Eds.). Mental images in human cognition (pp. 3-34). Amsterdam: Elservier Science Publishers B.V.
  • Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. New York: Harper Perennial.
  • Daniels-McGhee, S., & Davis, G. R. (1994). The imagery-creativity connection. Journal of Creative Behavior, 28(3), 151-176. DOI: 10.1002/j.2162-6057.1994.tb01189.x
  • Dawkins, R. (2016). The selfish gene [40th anniversary edition]. New York: Oxford University Press.
  • Denis, M., & Cocude, M. (1989). Scanning visual images generated from verbal descriptions. European Journal of Cognitive Psychology, 1(4), 293-307, DOI: 10.1080/09541448908403090
  • Dennett, D. (1995). Darwin’s dangerous idea: Evolution and the meanings of life. New York: Simon & Schuster Paperbacks.
  • Dewey, J. (1910). How we think. Boston: D. C. Heath & Co.
  • Fawcett, J. M., & Hulbert, J. C. (2020). The many faces of forgetting: Toward a constructive view of forgetting in everyday life. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 9(1), 1-18. DOI: 10.1016/j.jarmac.2019.11.002
  • Ferguson, K. (productor y director). (2015). Everything is a remix [documental]. Estados Unidos. Recuperado de https://tinyurl.com/tlrz4m5
  • Ferretti, F. (2006). Imagery, perception and creativity. Anthropology and Philosophy, 7(1-2), 75-94.
  • Friese, S. (2019). ATLAS.ti 8. Windows. Guía rápida. Recuperado de https://tinyurl.com/y866zflm
  • Friese, S. (2020). ATLAS.ti 8 Windows. User manual. Recuperado de https://tinyurl.com/yco2n5o6
  • Fuster-Guillén, D. E. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-229. DOI: 10.20511/pyr2019.v7n1.267
  • García-García, F. (2005). Una aproximación a la historia de la retórica. Icono14, 3(1), 1-28. DOI: 10.7195/ri14.v3i1.426
  • García-García, F. (2007). Una retórica de la publicidad: De la naturaleza inventiva a la verdad metafórica. Pensar la Publicidad, 1(2), 167-182. Recuperado de https://tinyurl.com/yac24mnn
  • García-García, F., & Gértrudix-Barrio, M. (2011). Naturaleza y características de los servicios y los contenidos digitales abiertos. CIC Cuadernos de Información y Comunicación, 16, 125-138. DOI: 10.5209/rev_CIYC.2011.v16.7
  • Gaut, B. (2003). Creativity and imagination. En B. Gaut, & P. Livingston (Eds.). The creation of art: New essays in philosophical aesthetics (pp.148-173). Paisley Livingston: Cambridge University Press.
  • Genette, G. (1989). Palimpsestos: La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
  • Gombrich, E. H. (1994). The image and the eye: Further studies in the psychology of pictorial representation. London: Phaidon, 1994.
  • Grupo μ (1993). Tratado del signo visual: Para una retórica de la imagen. Madrid: Cátedra.
  • Guilford, J. P. (1950). Creative. The American Psychologist, 5(9), 444-454. DOI: 10.1037/h0063487
  • Guilford, J. P. (1966). Intelligence: 1965 Model. The American Psychologist, 21(1), 20-26. DOI: 10.1037/h0023296
  • Halbwachs, M. (1992). On collective memory. Chicago: University of Chicago Press.
  • Heidegger, M. (2000). Carta sobre el humanismo. Madrid: Alianza.
  • Hintzman, D. L. (2016). Is memory organized by temporal contiguity? Memory & Cognition, 44(3), 365-375. DOI: 10.3758/s13421-015-0573-8
  • Husserl, E. (1998). Invitación a la fenomenología. Barcelona: Paidós.
  • Kenett, Y. N. (2018). Investigating creativity from a semantic: Network perspective. En Z. Kapoula, E. Volle, J. Renoult, & M. Andreatta (Eds.). Exploring transdisciplinarity in art and sciences (pp. 49-75). Cham: Springer International Publishing. DOI: 10.1007/978-3-319-76054-4_3
  • Lankshear, C., & Knobel, M. (2006). New literacies everyday practices and classroom learning. New York: McGraw-Hill.
  • Latterell, C. G. (2009). ReMix: Reading and composing culture. New York: Bedford/St. Martin’s.
  • LeBoutillier, N., & Marks, D. F. (2003). Mental imagery and creativity: A meta-analytic review study. British Journal of Psychology, 94(1), 29-44. DOI: 10.1348/000712603762842084
  • Liestol, G. (1997). Wittgenstein, Genette y la narrativa del lector en el hipertexto. En G. P. Landow (Coord.). Teoría del hipertexto (pp. 109-146). Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Llamazares-de-Prado, J. E., Arias-Gago, A. R., & Melcon-Álvarez, M. A. (2017). Creatividad en la discapacidad visual desde un enfoque psicológico: Pensamiento divergente, representación mental y factor creativo. Polyphōnía. Revista de Educación Inclusiva, 1(1), 108-127. Recuperado de https://tinyurl.com/y7xdy64y
  • Llorente-Barroso, M. C. (2009). La retórica de la simbología visual corporativa. [Tesis doctoral dirigida por F. García-García]. Universidad Complutense de Madrid, España.
  • Llorente-Barroso, C. (2011). Retórica y creatividad publicitaria. El carácter retórico de la construcción creativa en publicidad. En F. García-García, & M. Rajas (Coords.) (2011). Estudios de narrativa. Narrativas audiovisuales: Los discursos. Volumen II (pp. 339-374). Madrid: Icono14 Editorial.
  • Llorente-Barroso, C., & García-García, F. (2015). The rhetorical construction of corporate logos. Arte, Individuo y Sociedad, 27(2) 257-277. DOI: 10.5209/rev_ARIS.2015.v27.n2.44667
  • Lope-Salvador, V., Mamaqi, X., & Vidal-Bordes, J. (2020). La inteligencia artificial: Desafíos teóricos, formativos y comunicativos de la datificación. Icono14, 18(1), 58-88. DOI: 10.7195/ri14.v18i1.1434
  • Madore, K. P., Jing, H. G., & Schacter, D. L. (2016). Divergent creative thinking in young and older adults: Extending the effects of an episodic specificity induction. Memory & Cognition, 44(6), 974-988. DOI: 10.3758/s13421-016-0605-z
  • Magliano, J. P., Larson, A. M., Higgs, K., & Loschky, L. C. (2016). The relative roles of visuospatial and linguistic working memory systems in generating inferences during visual narrative comprehension. Memory & Cognition, 44(2), 207-219. DOI: 10.3758/s13421-015-0558-7
  • McKeon, R. (1973). Creativity and the Commonplace. Philosophy & Rhetoric, 6(4), 199-210. Recuperado de https://tinyurl.com/y9ht5c9f
  • McNamara, T. P., & Holbrook, J. B. (2003). Semantic memory and priming. En A. F. Healy, & R. W. Proctor (Eds.). Handbook of psychology, Vol. 4. Experimental psychology (pp. 447-474). New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Mehta, R., & Dahl, D. W. (2019). Creativity: Past, present, and future. Consumer Psychol Review, 2(1), 30-49. DOI: 10.1002/arcp.1044
  • Mullet, H. G., & Marsh, E. J. (2016). Correcting false memories: Errors must be noticed and replaced. Memory & Cognition, 44(3), 403-412 (2016). DOI: 10.3758/s13421-015-0571-x
  • Nogúe-Font, A. (2020). Indagaciones sobre los procesos de creación artística desde la práctica. Arte, Individuo y Sociedad, 32(2), 535-552. DOI: 10.5209/aris.66018
  • Palmiero, M., Nori, R., & Piccardi, L. (2016). The relationship between visual creativity and visual mental imagery in ageing. En G. B. Moneta, & J. Rogaten (Eds). Psychology of creativity (pp. 69-81). New York: Nova Science Publisher.
  • Palmiero, M., Nori, R., & Piccardi, L. (2017). Verbal and visual divergent thinking in aging. Experimental Brain Research, 235(4), 1021-1029. DOI: 10.1007/s00221-016-4857-4
  • Peterson, M. A. (1993). The ambiguity of mental images: Insight regarding the structure of shape memory and its function in creativity. En B. Roskos-Ewoldsen, M. J. Intons-Peterson, & R. E. Anderson, (Eds.). Imagery, creativity, and discovery: A cognitive perspective (pp. 151-185). Amsterdam: Elsevier.
  • Proust, M. (1927). En busca del tiempo perdido 1. Por el camino del Swann. Buenos Aires: Santiago Rueda Editor.
  • Ricci, R. T. (1999). Acerca de una epistemología integradora. Cinta moebio, 5, 2-5. Recuperado de https://tinyurl.com/ycmbx9rf
  • Rizo-Patrón, R. (2015). Supervenencia o nacimiento trascendental. Ápeiron: Estudios de filosofía: Filosofía y fenomenología, (3), 381-397. Recuperado de https://tinyurl.com/y94wsm4t
  • Rossi, P. (2003). El pasado, la memoria, el olvido. Buenos Aires: Nueva Visión.
  • Rossi, P. (2006). Logic and the art of memory: The quest for a universal language. London: Continuum.
  • San Agustín. (2017) [original entre 397 d.C. y el 398 d.C.] Las confesiones. Madrid: Espasa Calpe.
  • Severi, C. (2010). El sendero y la voz: Una antropología de la memoria. Buenos Aires: Sb.
  • Severi, C. (1996). La memoria ritual: Locura e imagen del blanco en una tradición chamánica amerindia. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala.
  • Severi, C. (2002). Memory, reflexivity and belief. Reflections on the ritual use of language. Social Anthropology, 10(1), 23-40. DOI: 10.1017/S0964028202000034
  • Severi, C. (2012). The arts of memory: Comparative perspectives on a mental artifact. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 2(2), 451-85. DOI: 10.14318/hau2.2.025
  • Severi, C. (2015). The chimera principle: An anthropology of memory and imagination. Chicago, IL: Hau Books.
  • Sierra-Siegert, M., Jay, E. L., Florez, C., & Garcia, A. E. (2016). Minding the dreamer within: An experimental study on the effects of enhanced dream recall on creative thinking. The Journal of Creative Behavior, 53(1), 83-96. DOI: 10.1002/jocb.168
  • Sievers, B. (2017). A photograph of a little boy seen through the lens of the associative unconscious and collective memory. Psychoanalysis, Culture & Society, 22(1), 69-86. DOI: 10.1057/pcs.2016.3
  • Smith, E. E. (1978). Theories of semantic memory. En W. K. Estes (Ed.). Handbook of learning and cognitive processes, Vol. 6 (pp. 1-56). Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Sujatmika, S., Hasanah, D., & Hakim, L. L. (2018). Effect of quantum learning model in improving creativity and memory. Journal of Physics: Conference Series, 1006, International Conference on Science Education (ICoSEd), 11 noviembre de 2017, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia. DOI: 10.1088/1742-6596/1006/1/012036
  • Strange, D., Hayne, H., & Garry, M. (2008). A photo, a suggestion, a false memory. Applied Cognitive Psychology, 22(5), 587-603. DOI: 10.1002/acp.1390
  • Treadaway, C. (2009). Materiality, memory and imagination: Using empathy to research creativity. Leonardo, 42(3), 231-237. DOI: 10.1162/leon.2009.42.3.231
  • Tseng, W. S. (2018). Can visual ambiguity facilitate design ideation? International Journal of Technology and Design Education, 28(2), 523-551. DOI: 10.1007/s10798-016-9393-9
  • Tulving, E. (2007). Are there 256 different kinds of memory? En J. S. Nairne (Ed.). The foundations of remembering: Essays in honor of Henry L. Roediger, III (pp. 39-52). New York & Hove: Psychology Press.
  • Wallas, G. (1926). The art of thought. New York: Harcourt Brace.
  • Wertheimer, M. (1991). El pensamiento productivo. Barcelona: Paidós.
  • Yates, F. A. (2005). El arte de la memoria. Madrid: Siruela.