Por una semiótica del selfie en la cultura visual digital

  1. Broullón-Lozano, Manuel A. 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Revista:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Ano de publicación: 2015

Número: 11

Páxinas: 215-234

Tipo: Artigo

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2015.V0I11.6081 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Resumo

First of all, the selfie phenomena consists on turning inside the photoghraphic syntax, in order to concentrate into the same instance the photographer and the object of the photography. In addition to this, it has to deal with the visual structure of the society at the begining of the XXIst century. On that way, this essay may analyze some digital pictures which has been taken and published on the Internet during the year 2014 which have been composed according to this self conscient enunciation. At least we may be able to build a semiotic cultural typology about the structure of watching and being watched through the web 2.0.

Referencias bibliográficas

  • Agamben, G. (2005). Profanaciones. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
  • Altares, G. (24 de noviembre 2014). Los museos en la era del selfie. El País. Recuperado de: http://cultura.elpais.com/cultura/2014/10/05/actualidad/1412517551_ 429563.html
  • Aristóteles (1974). ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ ΠΕΡΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ. Aristotelis Ars Poetica. Poética de Aristóteles. Edición trilingüe por Valentín García Yebra. Madrid: Gredos.
  • Bentham, J. (1978). Bentham’s theory of the Modern State. London: Harvard University Press.
  • Benveniste, É. (1977): Problemas de lingüística general II. Madrid: Siglo XXI.
  • Canga Sosa, M. (2015). Introducción al fenómeno del Selfie: valoración y perspectivas de análisis. FOTOCINEMA. Revista científica de cine y fotografía, 10, pp. 383-405.
  • Cardona Echeverri, J. (2013). Instagram y la nostalgia sintética. Revista Universidad de Antioquia, 312, pp. 66-68.
  • Dewey, J. (2011). Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. South Carolina: Simon and Brown.
  • Eco, U. (2003). Apocalípticos e integrados. Traducción de Andrés Boglar. Barcelona: Lumen.
  • Fontanille, J. (2014). Semióticas de la transparencia. En Lozano, J. (ed.) (2014), Secretos en red. Intervenciones semióticas en el tiempo presente (pp. 141-160). Madrid: Sequitur.
  • Foucault, M. (1994). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Madrid: Siglo veintiuno.
  • Graves, R. (1985). Los mitos griegos. Barcelona: Ariel.
  • Gubern, R. (9 de septiembre 2009). Democracia informativa no es excelencia. Recuperado de: http://www.fondodeculturaeconomica.com/editorial/prensa/Detalle.as px?seccion=Detalle&id_desplegado=29044
  • Han, B.-Ch. (2014). La agonía del Eros. Barcelona: Herder.
  • Herrán Ortiz, A. I. (29 de septiembre 2014). Derecho a ser olvidados. El País. Recuperado de: http://ccaa.elpais.com/ccaa/2014/09/29/paisvasco/1412002211_7481 61.html
  • Homero (1998). La Ilíada. Texto, traducción y notas por José García Blanco y Luis M. García Aparicio. Vol. II Cantos IV-IX. Madrid: CSIC.
  • Huffington Post (2014). Francisco Nicolás Gómez Iglesias, en libertad. The Huffington Post. Recuperado de: http://www.huffingtonpost.es/2014/10/17/francisco-nicolaslibertad_n_6002336.html
  • Jakobson, R. (1984). Ensayos de lingüística general. Barcelona: Seix Barral.
  • Levin, A. (2014). The Selfie in the age of Digital Recursion. InVisible Culture: An Electronic Journal for Visual Culture (IVC). Recuperado de: http://ivc.lib.rochester.edu/portfolio/the-selfie-in-the-age-of-digitalrecursion/
  • Lotman, Y. M. (1998). Cultura y explosión. Lo previsible y lo imprevisible en los procesos de cambio social. Barcelona: Gedisa.
  • Lotman, Y. M. (2000). La semiosfera I. Madrid: Cátedra.
  • Lozano, J. (2006). Información: la diferencia que hace diferencia. En recuerdo de Ludwig Boltzmann (1844-1906). Revista de Occidente, 296, pp. 119-125.
  • Lozano, J. (2015). Lo auténtico no es único, pero aun así... Revista de Occidente, 404, pp. 5-14.
  • Lyon, D. (2006). 9/11, Synopticon, and Scopophilia: Watching and being Watched. En Ericson, R. V. y Hagerty, K. D. (2006). New Politics of Surveillance and Visibility (pp. 35-53). Toronto: University of Toronto Press.
  • Mathiesen, T. (1997). The Viewer Society: Michel Foucault's Panopticon Revisited. Theoretical Criminology, vol. 1, pp. 215-232.
  • Marionitis, K. (2013). Like, comment, share: belonging and exclusion in the protest community. IC Journal, 10, pp. 99-119.
  • Monge, Y. (3 de septiembre 2014). El Estado Islámico decapita a otro periodista estadounidense. El País. Recuperado de: http://internacional.elpais.com/internacional/2014/09/02/actualidad /1409677987_899560.html
  • Ovidio Nasón, P. (2004): Metamorfosis. Santa Fe (Argentina): El Cid Editor.
  • Segarra Valls, J. J. (2010). Léxico(psico)patológico en la obra de Carlos Castilla del Pino. Valencia: Universidad de Valencia.
  • Sófocles (2014). Edipo Rey. Costa Rica: Vi-Da Global.
  • Vázquez Medel, M. A. (2003). Teoría del emplazamiento: aplicaciones e implicaciones. Sevilla: Alfar.
  • Verdú, D. (17 de octubre 2014). La gran estafa del pequeño Fran. El País. Recuperado de: http://politica.elpais.com/politica/2014/10/17/actualidad/1413550907 _840993.html