'En la ciudad de Sylvia', de José Luis Guerín (2007)Algunas claves sobre el documento poético en el discurso ficcional

  1. Manuel Antonio BROULLÓN-LOZANO
Journal:
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

ISSN: 1133-3634

Year of publication: 2017

Issue Title: XVI Congreso Internacional de la Asociación Española de Semiótica y V Congreso Internacional del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad del País Vasco UPV/EHU.

Issue: 26

Pages: 845-860

Type: Article

DOI: 10.5944/SIGNA.VOL26.2017.19960 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

Abstract

Reading the José Luis Guerin’s scripts and other materials of film production we may discover a suggestive concept: the “poetic document”. That is referred to an hybrid technique of filmmaking in which some compositive and syntactic elements converge, as it leaves space for the contingency of the phenomenic world movements. Through the fiction/non-fiction and fiction/documentary interdefinitions, we may infer some characteristics of that concept analysing a concrete film text –Dans la ville de Sylvie, 2007–. Finally, we may consider the pertinence of the “poetic document” inside the cinematic culture in which it is framed.

Bibliographic References

  • ASTRUC, A. (2010). “El nacimiento de una nueva vanguardia: la camera stylo”. En Textos y manifiestos del cine. Estética, escuelas, movimientos, disciplinas, innovaciones, J. Romaguera i Ramió y H. Alsina Thevenet (eds.), 220-224. Madrid: Cátedra.
  • BRESSON, Robert (1979). Notas sobre el cinematógrafo. México D.F.: Ediciones Era.
  • BROULLÓN-LOZANO, M. A. (2010). Entrevista con josé Luis Guerin. Inédita.
  • BROULLÓN-LOZANO, M. A (2015). “¿Documental poético? Una aproximación semiótica al cine de José Luis Guerin”. En Avanca Cinema International Conference 2015, A. Costa Valente y R. Capucho (eds.), 520 525. Avanca (Portugal): Ediçoes Cine-Clube de Avanca.
  • CALABRESE, O. (1985). La macchina della pittura. Bari: Laterza.
  • CARROGGIO GUERIN, J. L. (1988). Rutas de Innisfree. Proyecto de j. L. Guerin. Barcelona: P.C. Guerin.
  • DELEUZE, G. y GUATTARI, F. (2004). Mil mesetas: capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos.
  • GREIMAS, A. J. (1989). Del sentido II. Ensayos semióticos. Madrid: Gredos.
  • GREIMAS, A. J. y COURTÉS, J. (1982). Semiótica. Diccionario razonado de teoría del lenguaje. Madrid: Gredos.
  • GREIMAS, A. J. y FONTANILLE, J. (2002). Semiótica de las pasiones. México: Siglo XXI.
  • GODARD, J. L. (2011). Historia(s) del cine. Buenos Aires: Caja Negra.
  • GUERIN, J. L. (2004). Eddie Saeta S.A. presenta una película de josé Luis Guerin “En la ciudad de Sylvia”. Barcelona: Eddie Saeta S.A.
  • GUERIN, J. L. (2007). En la ciudad de Sylvia. Barcelona: Cameo Media.
  • JAKOBSON, R. (1985). Lingüística y poética. Madrid: Cátedra.
  • LANCIONI, T. (2012). “Apparati di cattura. Per una semiotica della cultura”. E|C Rivista on-line dell’Asociazione Italiana di Studi Semiotici (también en: http://w w w. e c a i s s . i t / i n c l u d e s / t n g / p u b / t N G _ d o w n l o a d 4 . p h p ? K T _ d o w n l o a d 1 = a038af25d280465f647974523acee25b [15/08/2015]).
  • LOTMAN, J. M. (1979). Estética y semiótica del cine. Barcelona: Gustavo Gili.
  • MAYER, Myriam (2010). Le temps des fantômes. Approche à l’oeuvre cinematographique de joisé Luis Guerin. Tesis doctoral inédita, dirigida por Doménec Font y Jacques Terrasa. Universidad de Marsella / Universidad Pompeu Fabra.
  • MONTERDE, J. E. (2007). “José Luis Guerin: ¿documental? ¿ficción? cine”. En Al otro lado de la ficción. Trece documentalistas españoles contemporáneos, J. Cerdán y C. Torreiro (eds.), 113 140. Madrid: Cátedra.
  • OVIDIO (2002). Las Metamorfosis. Traducción de Ana Pérez Vega. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
  • PLATÓN (2009). El banquete. Traducción de Carlos García Gual. Madrid: Alianza.