Claves hiperdiscursivas de la adaptación de La voz humana (Cocteau, 1948) a Mujeres al borde de un ataque de nervios

  1. Broullón-Lozano, Manuel A.
Revista:
Cauce: Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas

ISSN: 0212-0410 2603-8560

Any de publicació: 2009

Número: 32-33

Pàgines: 177-200

Tipus: Article

Altres publicacions en: Cauce: Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas

Resum

films from Pedro Almodóvar shows an interesting net of intertextual relations and references from his own works and other filmaker�s or writers� works, even social realities. Mujeres al borde de un ataque de nervios (1988) is an adaptation of The human voice, the play written by Jean Cocteau in which we only see a woman and a telephone. Analizing this link we can find some keys about the filmaker�s style Pedro Almodóvar and the way in wich it takes a place on the cultural system

Referències bibliogràfiques

  • AGUIAR E SILVA, Víctor Manuel (1972): Teoría de la literatura. Madrid, Editorial Gredos, 1972.
  • ALMODÓVAR, Pedro (1998): «El extraño viaje de Fernando Fernán Gómez.» En: Cahiers du Cinèma, nº523, abril 1998, p. 50-51.
  • AYALA, Francisco (1931): «Medusa artificial». En: AYALA, Francisco (1988): Cazador en el alba. Madrid, Alianza, 1988.
  • AA.VV. (2005): Almodóvar: el cine como pasión. Actas del Congreso Internacional Pedro Almodóvar, Cuenca, 26 a 29 de noviembre de 2003. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, Cuenca, 2005.
  • BAJTIN, Mijail (1989): Teoría y estética de la novela: trabajos de investigación. Madrid, Taurus, 1989.
  • BAZIN, André (1945): «Ontología de la imagen fotográfica», en: BAZIN, A. (1945): Problèmes de la peinture o en: BAZIN, A. (1958-61): ¿Qué es el cine? Rialp. Madrid, 1991. La política de los autores [12.4.2010]. En: http://www.scribd.com/doc/6925603/ BAZIN-ANDRE-La-politica-de-los-autores
  • BOQUERINI (Blanco, Fernando), (1989): Pedro Almodóvar. Madrid, Ediciones JC, 1989.
  • CALABRESE, Omar (1987): La era neobarroca. Cátedra Signo e Imagen, Madrid, 1994.
  • CAUGUIE, James (1981): Theories of authorship. Londres, Routledge&Kegan Paul, British Film Institute.
  • COCTEAU, Jean (1930): La voz humana. En: COCTEAU, J: La voz humana/La gran separación. Barcelona, el laberinto21, 1986.
  • COLÓN, Carlos (1989): Fellini o lo fingido verdadero. Sevilla, Alfar, 1989.
  • DÍAZ-PLAJA, Guillermo (1965): Las estéticas de Valle-Inclán. Simbología y síntesis. En Centro Virtual Cervantes [12.4.2010]: http://cvc.cervantes.es/obref/aih/pdf/02/ aih_02_1_022.pdf
  • GARCÍA JIMÉNEZ, Jesús (1993): Narrativa audiovisual. Madrid, Cátedra, 1993.
  • GARCÍA DE LÓN ÁLVAREZ, María Antonia; MALDONADO, Teresa (1989): Pedro Almodóvar: la otra España cañí (sociología y crítica cinematográficas). Ciudad Real, Diputación de Ciudad Real (Área de cultura), Colección biblioteca de autores y temas manchegos ensayo 52, 1989.
  • GENETTE, Gérard (1982): Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Traducción de Celia Fernández Prieto, Madrid, Taurus, 1989.
  • HOLGUÍN, Antonio (1994): Pedro Almodóvar. Madrid, Cátedra, 1994.
  • IBSEN, Henrik (1879): Casa de muñecas. En: IBSEN, H: Casa de muñecas/El pato salvaje/ Un enemigo del pueblo. Madrid, Aguilar, 1989.
  • IBSEN, Henrik (1891): Hedda Gabler. Madrid, Alianza, 1988.
  • LANCEROS, Patxi (1993): La herida trágica. Madrid, Anthropos-Editorial del Hombre, 1997.
  • LÁZARO CARRETER, Fernando (1976), «El realismo como concepto crítico-literario». En Estudios de poética (la obra en sí). Madrid, Taurus, 1986.):
  • LOTMAN, Iuri (1978): Estructura del texto artístico. Madrid, Istmo Fundamentos 58, 1988.
  • MARTÍNEZ FERNÁNDEZ, José Enrique (2001): La intertextualidad literaria. Cátedra, Madrid, 2001.
  • MILLÁN BARROSO, Pedro (2009): Cine, flamenco y género audiovisual: enunciación de lo trágico en las películas de Carlos Saura. Sevilla, Alfar, 2009.
  • NABOKOV, Vladimir (1980): Curso de literatura europea. Barcelona, Ediciones B, 1997.
  • RODRÍGUEZ, Jesús (2004): Almodóvar y el melodrama de Hollywood: historia de una pasión. Valladolid, Ed. Maxtor Colección Directores y productores de cine, 2004.
  • SANCHO RODRÍGUEZ, Luis (2008): Una tinta de luz. La poesía cinematográfica de Jean Cocteau. Bilbao, Servicio editorial de la Universidad del País Vasco, 2008.
  • TACCA, Oscar (1973): Los voces de la novela. Madrid, Editorial Gredos, 1978.
  • VALLE-INCLÁN, Ramón María del (1920): Luces de bohemia: esperpento. Madrid, EspasaCalpe, 1995.
  • WALSER, Martín (1969): Descripción de una forma. Ensayo sobre Franz Kafka. México D.F. Ediciones Coyoacán, 2006.
  • VÁZQUEZ MEDEL, Manuel Ángel (1991): «Variantes textuales y funcionalidad escénica en Luces de Bohemia». En: AA.VV. (1991): Anuario del Departamento de Filología Española y sus didácticas. Córdoba, Universidad de Córdoba Departamento de Filología Española y sus didácticas, 1991.
  • ZUNZUNEGUI, Santos (1994): Paisajes de la forma. Ejercicios de análisis de la imagen. Madrid, Cátedra, 1994.
  • ALMODÓVAR, Pedro (1986): La ley del deseo. Madrid. El País, 2004.
  • ALMODÓVAR, Pedro (1988): Mujeres al borde de un ataque de nervios. Madrid, El País, 2004.
  • ALMODÓVAR, Pedro (1991): Tacones lejanos. Madrid, Columbia Tristar Home Video, 2000.
  • ALMODÓVAR, Pedro (1999): Todo sobre mi madre. Madrid, Filmax Home Video, 1999.
  • ALMODÓVAR, Pedro (2002): Hable con ella. Madrid, Warner Home Video, 2002.
  • ALMODÓVAR, Pedro (2006): Volver. Barcelona, Cameo Media, 2006.
  • ALMODÓVAR, Pedro (2009): Los abrazos rotos. Cameo-El Deseo vídeo, España, 2009.
  • FELLINI, Federico (1963): Fellini Otto e Mezzo. Cameo Media, España, 2008.
  • FELLINI, Federico (1983): E la nave va/Prova d’orchesta. Barcelona, Manga Films, 2003.
  • FELLINI, Federico (1985): Ginger e Fred. Madrid, Suevia Films, 2005.
  • KOTCHEFF, Joseph (1966): La voz humana. En: AA.VV. (1966): The human voice/The journey of the fifth horse. Valladolid, Divisa Home Video, 2006.
  • RAY, Nicholas (1954): Johnny Guitar. Madrid, Paramount Pictures, 2007.
  • ROSSELLINI, Roberto (1948): La voce umana. En ROSELLINI, R. (1948): L’amore. Madrid, Círculo Digital, 2002.
  • ROSSELLINI, Roberto (1953): Viaggio in Italia. (Te querré siempre) Madrid, Suevia Films, 2005.
  • AA.VV. (2007): BSO Pedro Almodóvar. Madrid, EMI, 2007.
  • POULENC, Francis (1958): La voix humaine. En: POULENC, G: La voix humaine/Fedora. Óperas por la soprano Magda Olivero. Music&Arts Program,1991.
  • Disponible en internet (7.02.2010): http://www.clubcultura.com/clubcine/ clubcineastas/almodovar/esp/peli_mujeres5.htm
  • ALMODÓVAR, Pedro (1984): ¿Qué he hecho para merecer esto? Madrid, El País, 2004.