Implantación del Método del Caso en la enseñanza del Periodismo en las universidades españolasun análisis a partir de las guías docentes

  1. Fuente Cobo, Carmen 1
  2. Mera Fernández, Montse 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Ano de publicación: 2013

Título do exemplar: La Enseñanza de la Comunicación en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES)

Número: 19

Páxinas: 177-186

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2013.V19.42023 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Estudios sobre el mensaje periodístico

Resumo

Case Method is mostly used in educational fields such as Management, Law, Medicine, Public Government or Education but it has less tradition in teaching Journalism. With the implementation of the newuniversity degrees adapted to the European Space for Higher Education, Case Method and other activelearning methodologies arouse an increasing interest within the Journalism academic community inSpain, where these techniques are being incorporated in a manner which not always respects the concept,conditions and objectives of traditional Case Method. This article describes the level of implementationof Case Method in Spain’s faculties of Journalism, based on the analysis of the teaching guides of subjects included in the teaching programs of these faculties.

Referencias bibliográficas

  • AGENCIA NACIONAL DE EVALUACIÓN DE LA CALIDAD Y ACREDITACIÓN (2005). Libro Blanco. Títulos de Grado en Comunicación. En: [http://www.aneca.es/var/media/150336/libroblanco_comunicacion_def.pdf.
  • AGUINAGA, Enrique (2002): “El periodista en el umbral del siglo XXI”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, vol. 8, pp. 157­-170. Madrid, Servicio de Publica­ ciones de la Universidad Complutense.
  • ANDREW, Scott: “Developing cases and clases for undergraduate teaching”. ECCHO 24, Summer 2000. www.ecch.com/ECCHObackissues
  • BENITO, Águeda y CRUZ, Ana (2007): Nuevas claves para la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Narcea, S.A. de Ediciones, (2ª ed).
  • BOEYINK, David E. & BORDEN, Sandra L. (2010): Making Hard Choices in Jour­nalism Ethics. Cases and Practices. New York & London, Routledge
  • BOLLINGER, Lee C. (2003): “Statement on the Future of Journalism Education”. April 15, en http://www.columbia.edu/cu/president/docs/communications/2002­-2003/030415­journalism.html [fecha de consulta: 25 de octubre de 2012]
  • BUGEJA, Michael (2008): Living Ethics Across Media Platforms: New York, Ox­ford. Oxford University Press
  • CASALS CARRO, María Jesús (2006): “La enseñanza del periodismo y las nuevas tecnologías de la información y de la comunicación”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, vol. 12, pp. 59­-70. Madrid, Servicio de Publicaciones de la Univer­sidad Complutense.
  • CHRISTIANS, Clifford G.; FACKLER, Mark; BRITTAIN, Kathy et alii (2009.): Media Ethics. Cases and Moral Reasoning. Pearson.
  • CLANSON, James G.: “Case Method”. Darden Business Publishing. University of Virginia. UVA­PHA­0032. [www.eech.com]
  • COREY, E Raymond: “Case Method Teaching”. Harvard Business School. 9­-581­-058. Rev Nov 6, 1998. www.eech.com
  • DE MIGUEL DÍAZ, Mario (Coord., 2006): Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universi­tario ante el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid, Alianza Editorial.
  • FRIEND, Cecilia; SINGER, James B. (2007): Online Journalism Ethics. Traditions and Transitions. New York, London, M.E. Sharpe
  • HARVARD BUSINESS SCHOOL (1988): “An introduction to Cases”. 9-­584­-097. Rev. October 12,1988. [www.ecch.com]
  • KOVACH, Bill; ROSENSTIEL, Tom (2003): Los elementos del periodismo. Madrid, Ediciones Santillana, S.A.
  • KOVACH, Bill; ROSENSTIEL, Tom (2010): Blur. How to know what is true in the age of information overload. New York, Bloomsbury.
  • LUNDBERG, Kirsten; PALMER, Ruth (2011): Our digital future: Boardrooms and Newsrooms. Knight Case Studies Initiative. Graduate School of Journalism. Co­lumbia University
  • MACDONALD, Isabel (2006): “Teaching Journalists to save the profession. A criti­cal assessment of recent debates on the future of US and Canadian journalists ed­ucation”. Journalism Studies, 7, Issue 5, pp. 745-­764 (Published online: 17 Feb 2007).
  • MENSING, Donica (2010): “Rethinking [again] the future of Journalism Education”. Journalism Studies, vol. 11, Issue 4, pp. 511­523 (Published online: 08 Jul 2010)
  • PEARSON, Mark (1994): “Rethinking quality in Journalism Education”. Australian Journalism Review, vol 16, nº 2, jun­dec., pp 67­72, en http://epublications.bond.edu.au/hss_pubs/81.
  • SCHMENNER, Roger W. (2003): “Thoughts on Case Teaching”. International Insti­ tute for Management Development. Lausanne. Switzerland. 2002. IMD­3­1052 (GM 1052) v.28.10.2003 (www.eech.com, recuperado 10.06.2012)
  • SUÁREZ VILLEGAS, Juan Carlos (2011): Análisis ético de la información. Sevilla, Editorial MAD.
  • VV.AA. (2011): La ética de la comunicación a principios del siglo XXI. Libro de Actas del I Congreso Internacional de Ética de la Comunicación. Sevilla, Universidad de Sevilla, Facultad de Comunicación, 11-­13 de marzo de 2011. [http://monito­ rando.files.wordpress.com/2011/04]