Flexibilidad cognitiva y comprensión gramatical en mayores con deterioro cognitivo leve de tipo amnésico

  1. Andrea Sánchez - Beato
  2. Marta Galindo
  3. Miriam Gemeno
  4. Alba Jiménez
  5. José María Prados
  6. Ramón López - Higes
Revista:
Revista iberoamericana de diagnóstico y evaluación psicológica

ISSN: 1135-3848

Año de publicación: 2019

Volumen: 1

Número: 50

Páginas: 137-148

Tipo: Artículo

DOI: 10.21865/RIDEP50.1.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista iberoamericana de diagnóstico y evaluación psicológica

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The role of cognitive flexibility in the comprehension of sentences of elderly with mild cognitive impairment amnestic type (DC La) is analyzed. Thirty - eight patients with DCLa participated, selected from a cluster analysis based on their execution in the Trail Making Test (TMT). The groups were matched in education, age, cognitive status and memory, but they differed in part B of the TMT, for that reason they were called: high and low cognitive flexibility groups, respectively. Results: the groups differ in the syntactically simplest sentences and whit one proposition, specifically, in the syntactic foils. The group of low cognitiv e flexibility presents greater difficulty than the group of high in the comprehension of simple sentences that require an analysis of the content (syntactic foils). This would indicate that they have greater difficulties in carrying out the necessary reana lysis to formulate a correct answer in this type of item.

Información de financiación

Las pruebas neuropsicológicas utilizadas para la selección inicial de los participantes (MEC, FAQ y Lista de Palabras del WSM-III) fueron aplicadas por los profesionales del CPDC en una sola sesión, estableciéndose un orden de presentación aleatorio para cada participante. En otra sesión diferente se administraron el TMT y la prueba de comprensión de oraciones, cuyo orden también variaba de forma aleatoria para cada participante. Todas las pruebas fueron administradas y corregidas de acuerdo con las instrucciones recogidas en sus respectivos manuales.