Another beautyrepresentations of illness in Catalan art at the turn of the twentieth century

  1. María Dolores Jiménez-Blanco Carrillo de Albornoz
Revista:
Journal of Iberian and Latin American Studies

ISSN: 1469-9524 1470-1847

Año de publicación: 2012

Volumen: 18

Número: 2-3

Páginas: 161-174

Tipo: Artículo

DOI: 10.1080/14701847.2012.795688 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: Journal of Iberian and Latin American Studies

Resumen

One of the most important traits of modern art is the relinquishing of classical norms of beauty. This article will analyse the various ways in which representations of illness, that is, of imperfection, may have contributed to modern art abandoning beauty as a main goal. To do so, it will focus not only on works by Catalan artists such as Ramon Casas and Santiago Rusiñol, but above all on Pablo Picasso, who was very closely linked to artistic developments in Barcelona at the turn of the century.

Referencias bibliográficas

  • Barr, A. H. Jr. 1946. Picasso: Fifty Years of His Art, New York: Museum of Modern Art.
  • Besnier, E., Fournier, A., Tenneson, H. Hallopeau, Du Castel, R., H., Feulard and Jacquet, M. L. 1896–7. Le Musée de l'Hôpital Saint Louis: Iconographie des maladies cutanées et syphilitiques avec text explicatif, Paris: Fueff et Cie.
  • Bozal, V. 1992. Pintura y escultura españolas del siglo XX (1900–1939), Madrid: Espasa Calpe.
  • Breton, A. 1928. Nadja, Paris: NRF.
  • Carmona, E. 2010. “Cahier de dessin appartennant à Monsieur Picasso”. In Picasso y la escultura africana. Los orígenes de “Las señoritas de Avignon”, Edited by: Carmona, E., Peralta Sierra, Y., Moreno Molina, L. and Hernández Gutiérrez, I. 21–85. Tenerife: TEA, Tenerife Espacio de las Artes.
  • Carmona, E. 2011. “On the Threshold of Modernity. Picasso, Origins and Transformations”. In Picasso, Miró, Dalí: Angry Young Men: The Birth of Modernity, Edited by: Carmona, E. 146–70. Milano: Fondazione Palazzo Strozzi.
  • Clair, J. 2008. “El desnudo y la norma. Klimt y Picasso en 1907”. In Lección de abismo. Nueve aproximaciones a Picasso, 28–87. Madrid: Visor.
  • Comment, B. 2004. “Le don de la Collection”. In Doucet. De Fonds en Combles. Trésors d'une bibliothèque d'art, Edited by: Comment, B. and Chapon, F. 6–27. Paris: INHA-Institute d'Histoire de l'Art, Herscher.
  • Cowling, E. 2010. “‘Las mejores cosas que hizo’: Picasso y les maisons closes de Degas”. In Picasso ante Degas, Edited by: Cowling, E. and Kendall, R. 211–67. Barcelona: Museu Picasso.
  • Feuk, D. 1991. August Strindberg: Inferno Paintings-Pictures of Paradise, Copenhaghen: Bløndal in Hellerup.
  • Gual, M. 2010. “‘Carrera de artista’: la obra en contexto”. In “Ciencia y caridad” al descubierto, Edited by: Gual, M. and Jiménez, R. 10–31. Barcelona: Museu Picasso, Colección Focus.
  • López Fernández, M. 2006. La imagen de la mujer en la pintura española 1890–1914, Madrid: Visor.
  • McCully, M. 2011a. “Picasso simbolista”. In Devorar París. Picasso 1900–1907, Edited by: McCully, M. and Kendall, R. 117–30. Barcelona: Museu Picasso.
  • McCully, M. 2011b. “La vida bohemia”. In Devorar París. Picasso 1900–1907, Edited by: McCully, M. and Kendall, R. 133–51. Barcelona: Museu Picasso.
  • Nochlin, L. 1971. Realism, London: Penguin.
  • Peralta Sierra, Y. 2010. “Bajo la luz roja. Burdeles, señoritas y artistas”. In Picasso y la escultura africana. Los orígenes de “Las señoritas de Avignon”, Edited by: Carmona, E., Peralta Sierra, Y., Moreno Molina, L. and Hernández Gutiérrez, I. 219–50. Tenerife: TEA, Tenerife Espacio de las Artes.
  • Richardson, J. and with the collaboration of M. McCully. 1991. A Life of Picasso. Volume I: The Early Years 1881–1906, London: Random House.
  • Sontag, S. 1978. Illness as Metaphor, New York: Farrar, Strauss & Giroux.
  • Tatarkiewicz, W. 1987. Historia de seis ideas, Madrid: Tecnos.