Relevancia de los contenidos vinculados al entorno próximo en el desarrollo de Competencias Básicaspropuesta de actuación didáctica para el área de Ciencias en la Etapa Secundaria

  1. Ramos García, Mª Ángeles
Journal:
Didácticas Específicas

ISSN: 1989-5240

Year of publication: 2013

Issue: 9

Pages: 30-46

Type: Article

More publications in: Didácticas Específicas

Abstract

In 21st century society -which is complex, diverse and globalized- the bonds that shape each individual�s sociocultural identity often get distorted. School faces an essential challenge: to regain social consolidation, to train new individuals able to develop stable bonds in changing environments, able to learn in a steady and self-reliant way. This paper offers a possible course of action towards the aforementioned aim, stressing the importance of contents connected to the nearby environment as proactive factors in both the learning behaviour and the development of Basic Skills through Sciences�s field in Secondary Schooling, while offering at the same time guidelines for the generalization, in different settings, of the skills acquired through the subjects which conform this curricular area.

Bibliographic References

  • BEANE, J. A (2005). La integración del currículum. Morata y Ministerio de Educación y Ciencia, Madrid, 149 pp.
  • BRUNER, J. S. (2008). Desarrollo cognitivo y educación. Morata, Madrid, 280 pp. (1ª ed., 1988).
  • DELORS, J. y otros (1996).La Educación Encierra un Tesoro. Editorial Santillana. Documentos Unesco. Madrid 46 pp.
  • ESCAÑO, J. GIL DE LA SERNA, M (1992). Cómo se aprende y cómo se enseña. ICE, Universitat de Barcelona, 163 pp.
  • JONNAERT, Ph. y otros. (2006) “Revisión de la competencia como organizadora de los programas de formación: hacia un desempeño competente”. Oficina internacional de Educación, BIE / UNESCO y Universidad de Québec, Canadá.pp. 2-23. En http://www.ibe.UNESCO.org/Spanish/ cops/Competencies/ORE_Spani sh.pdf.
  • L.O.E. (2006) “BOE 106 de 04/05/2006” Sec 1 Pag 17158 a 17207.
  • RAMOS, M.A : “Consideraciones acerca del tratamiento de la E. Ambiental en ESO desde una perspectiva interdisciplinar”. Congreso Internacional de Estrategias y Prácticas en Educación Ambiental. Universidad de Santiago de Compostela & Bradford University (UK). Junio 1996.
  • RAMOS, M A (1994): Diseñando una experiencia de E. Ambiental en ESO. Colección Documentos CEP. Madrid .
  • ZABALA, A. y otros. (2007).11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias. Editorial Graó, Barcelona, España