El ordenador como máquina performativa

  1. Sánchez Gómez, Laura
Journal:
Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital

ISSN: 2254-4496

Year of publication: 2014

Issue Title: Universos transmedia y convergencias narrativas

Volume: 3

Issue: 1

Pages: 153-167

Type: Article

More publications in: Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital

Abstract

This article aims to approach the relationship between art and technology to reach the so-called �digital literatures�. For that purpose we pretend to develop the evolution of the technical creation (drawing and writing are considered as technical processes) and the incorporation of the machine in the twentieth century�s topics and imaginary. It addresses as well, through the autonomy of the machine, the problem of authorship in the work of art. Expecting to contextualize certain generative practices (text and images generation) characteristics of digital creation where the computer acts as a performative machine.

Bibliographic References

  • Adell, Joan-Elies (2004). “Poéticas electrónicas: una aproximación al estudio semiótico de la ‘e- poesía’”. Coord. Miguel Ángel Muro Munilla. Arte y nuevas tecnologías: X Congreso de la Asociación Española de Semiótica. Logroño: Universidad de La Rioja. <http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/940132.pdf>.
  • Balpe, Jean Pierre (2005) . “Questions to Literature”. Dichtun Digital. <http//www.dichtung-digital.com/2005/1/Balpe>.
  • Barbero, Manuel (2002) . “De la emulsión al pixel. La nueva definición de la imagen en el siglo XX”. Coord. Juan José Gómez Molina. Máquinas y herramientas de dibujo. Madrid: Cátedra. pp. 349-372.
  • Baudelaire, Charles (1996) . Salones y otros escritos sobre arte. Madrid: Visor.
  • Brea, Jose Luis (2007) . “Algunos pensamientos sueltos acerca de arte y técnica”. Artefacto. 6. <www.revista-artefacto.com.ar/revista/indice/?p=6>.
  • Copón, Miguel (2002) . “El dibujo como máquina conceptual”. Coord. Juan José Gómez Molina. Máquinas y herramientas de dibujo. Madrid: Cátedra. pp. 525-578.
  • Foster, Hal (2008) . Dioses Prostéticos. Madrid: Akal.
  • Gache, Belén (2007) . “Literatura y máquinas”. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación 24: pp 37-44.
  • Gache, Belén (2008) . “De poemas no humanos y cabezas parlantes”. Gustavo romano: IP Poetry. Badajoz: MEIAC. pp 25-65
  • Goldsmith, Kenneth (2001) . Uncreative Writing. Nueva York: Columbia University Press.
  • Gómez Isla, José (2002) “Los ruidos de la máquinas”. Coord. Juan José Gómez Molina. Máquinas y herramientas de dibujo. Madrid: Cátedra. pp. 379-410.
  • Kavanagh, Alfred G. (2002) . “La retórica digital”. Coord. Juan José Gómez Molina. Máquinas y herramientas de dibujo. Madrid: Cátedra. pp. 579-596.
  • Kozak, Claudia (2007) . “El nudo”. Artefacto. 6. <http://www.revista-artefacto.com.ar/revista/indice/?p=6>.
  • Lewis, Wyndham (1914) . “Manifesto II”. Blast 1. p.40.
  • Manguel, Alberto (1998) .Una historia de la lectura. Trad. José Luis López Muñoz. Madrid: Alianza/Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
  • McLuhan, Marshall (1998) . La galaxia Gutemberg. Génesis del ‘Homo typographycus’. Trad. Juan Novella. Barcelona: Galaxia Gutemberg/Círculo de Lectores.
  • Núñez, María (1999) . “Jackson Pollock y las máquinas de dibujar”. Coord. Gómez Molina. Las estrategias del dibujo en el arte contemporáneo. Madrid: Cátedra. pp. 443-477.
  • Raley, Rita (2001 . “‘Living LeXerforms’: The Ecological Turn in Contemporary Digital Poe7cs”. Contemporary Literature 4. pp. 883N913.
  • Rejano, Ignacio (2005) . De la Máquina pintada a las máquinas que pintan. Bricolaje en arte, ciencia y tecnología. Sevilla: Padilla Libros.
  • Romano, Gustavo (2008) . Gustavo romano: IP Poetry. Badajoz: MEIAC.
  • Solé, Richard (2012) . Vidas sintéticas. Una aproximación revolucionaria a la ciencia. La historia y la mente. Barcelona: Tusquets.