La relativa estabilidad de los estilos de aprendizaje en estudiantes de magisterioEstudio longitudinal

  1. Mª Concepción García Diego 1
  2. Elisenda Molina Ferragut 2
  3. José Manuel Mansilla Morales 1
  1. 1 ESCUNI Centro Universitario de Magisterio
  2. 2 Universidad Carlos III de Madrid
    info

    Universidad Carlos III de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03ths8210

Aldizkaria:
Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

ISSN: 2332-8533 1988-8996

Argitalpen urtea: 2016

Alea: 9

Zenbakia: 17

Orrialdeak: 75-107

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

Laburpena

This document presents a synthesis of the research carried out with students of the School of Education ESCUNI. It has been analyzed the information of the same class at two different times, at the beginning and the end of their degree. It was expected to find differences in learning styles, according to Honey and Mumford model, especially considering that the characteristics of the curriculum: the contact with the specific teaching, practices in schools and other variables such as age, etc., have been able to form its profile, turn them into more pragmatic students. After a descriptive and inferential analysis of the scores obtained by applying the Honey and Alonso questionnaire of learning styles (CHAEA), it is determined that do not exist significant differences in average grades for the different learning styles, but some changes were observed in their distribution. At the beginning of the degree, the predominant styles were active and theoretical, becoming a little more reflexive and pragmatic at the end. It is also studied in detail the relationship between the student profile in 2011 and his profile in 2014.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alonso, C. M. (1992). Análisis y Diagnóstico de los Estilos de Aprendizaje en Estudiantes Universitarios, Tomos I y II, Tesis Doctoral, Madrid: Universidad Complutense.
  • Alonso, C. M. Gallego, D. y Honey, P. (2002). Los Estilos de Aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora, Bilbao: Ediciones Mensajero.
  • Barrera, M., Donolo, D. y Rinaudo, M. (2010). Estilos de aprendizaje en alumnos universitarios: peculiaridades al momento de aprender. Revista de Estilos de Aprendizaje, 6(6), 1-27. Disponible en http://www.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_6/articulos/lsr_6_articulo_4.pdf
  • Canalejas, M. C, Martínez, M. L., Pineda, M. C., Vera, M., Soto, M., Martín, A. et al. (2005). Estilos de aprendizaje en los estudiantes de enfermería. Educación Médica, 8. Disponible en http://scielo.isciii.es/pdf/edu/v8n2/original2.pdf
  • Escamilla, G. y González, M. (2012). Los estilos de aprendizaje de los estudiantes en relación con las demandas que les plantean sus docentes: Facultad de Medicina. Actas V Congreso Mundial de Estilos de Aprendizaje, Santander. Disponible en http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4664076
  • Gallego, D. J., y García Diego, M. C. (2011) La adaptación a la diversidad de Estilos de Aprendizaje. Entre la realidad y el deseo. (Primera Edición). Primer Congreso Iberoamericano de Estilos de Aprendizaje. Concepción: Universidad de Concepción, Chile. ISBN 978-956-227-349-7.
  • Gallego, D. J. y García Diego, M. C. (2012). Los estilos de aprendizaje en la formación inicial del docente. Revista Estilos de Aprendizaje (Journal of Learning Styles), 9; pp. 4-20.
  • García Diego, M.C. (2011). Inteligencia, Personalidad y Estilos de Aprendizaje. UNED: Tesis Doctoral.
  • García Diego, M. C. y Mansilla, J. M. y Muñoz, L. (2012). Hacia la calidad educativa a través del estudio de los Estilos de Aprendizaje. V Congreso Mundial Estilos de Aprendizaje. Cantabria: Universidad de Santander. ISBN 978-84-695-3454-0. Disponible en file:///C:/Users/Concha/Downloads/Dialnet-HaciaLaCalidadEducativaATravesDelEstudioDeLosEstil-4637076%20(1).pdf
  • Hervás, R. M. (2005). Estilos de enseñanza y aprendizaje en escenarios educativos. Murcia: Grupo Editorial Universitario.
  • Honey, P. y Mumford, A. (1986). Using your learning styles. Maindenhead: Berkshire. P.Honey.
  • Isaza Valencia, L. (2014). Estilos de Aprendizaje: una apuesta por el desempeño académico de los estudiantes en la Educación Superior. Revista Encuentros, Universidad Autónoma del Caribe, 12 (2), pp. 25-34.
  • Kolb, D. (1984). Experiential learning experiences as the source of learning development. Nueva York: Prentice Hall.
  • Kolb, D. (2012). Experiential Learning Theory and Learning Styles. In Eric Kessler (Ed.) Encyclopedia of Management Theory. San Francisco, CA: Sage Publications
  • Lozano, A. (2005). Estilos de Aprendizaje y de Enseñanza. Sevilla: Trillas.
  • Martínez Geijo, P. (2007). Aprender y enseñar. Los estilos de aprendizaje y de enseñanza desde la práctica de aula. Bilbao: Ediciones Mensajero.
  • Martínez Geijo, P. (2009). Estilos de enseñanza: Conceptualización e investigación (en función de los estilos de aprendizaje de Alonso, Gallego y Honey). Revista Estilos de Aprendizaje (Journal of Learning Styles), 3, 3-19. Disponible en http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/152/110
  • Michael Barber, M. y Mourshed, M. (2008). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivos
  • McKinsey & Company, Social Sector Office. En http://www.oei.es/pdfs/documento_preal41.pdf
  • Nevot, A. (2001). Análisis crítico de los Estilos de Aprendizaje de los estudiantes de enseñanza secundaria y propuesta pedagógica para la enseñanza de la matemática. Tesis Doctoral, Madrid: UNED.
  • Silva, G; Acuña O. y Meneses, J. (2007). Estilos de aprendizaje y percepción del método activo por alumnos de Medicina Universidad de Antofagasta. Revista de Educación en Ciencias de la Salud, 4 (1): 24-28. Disponible en http://www2.udec.cl/ofem/recs/anteriores/vol412007/RECS4107.pdf#page=24. Estilos de aprendizaje en la Educación Primaria. Dykinson: Málaga