El cuerpo de Electrauna lectura política de la tragedia

  1. Basili, Cristina 1
  1. 1 Universidad Carlos III de Madrid
    info

    Universidad Carlos III de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03ths8210

Journal:
Daimon: revista internacional de filosofía

ISSN: 1130-0507 1989-4651

Year of publication: 2016

Issue Title: Filosofía y cuerpo desde el pensamiento greco-romano hasta la actualidad. En memoria de Rocío Orsi Portalo

Issue: 5

Pages: 857-866

Type: Article

DOI: 10.6018/DAIMON/268901 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Daimon: revista internacional de filosofía

Abstract

In 1936, French philosopher Simone Weil (1909-1943) writes a short essay on Sophocles’ Electra. That was part of a broader project intended to make accessible to the working class the masterpieces of ancient Greek literature. But the composition is not only an admirable example of divulgation; it also represents a key work where most of the Weilian intuitions on power and politics all condense around the suffering body of Electra. The aim of this paper is to show the close connection between the attention to Electra as a figure of oppression and the Weilian critical position towards the modern representation of politics.

Bibliographic References

  • ARENDT, Hannah (1998): The Human Condition, University of Chicago Press, Chicago&London.
  • BOTTICI, Chiara (2015): «Rethinking the Biopolitical Turn. From the Thanatopolitical to the Geneapolitical Paradigm», Graduate Philosophy Journal (Nueva York), nº 1, pp. 175-198.
  • GALLI, Carlo (1987): «Immagine e rappresentanza politica», Filosofia politica (Bolonia), nº 1, pp. 9-29.
  • CEDRONIO, Marina (1996): Modernité, démocratie et totalitarisme: Simone Weil et Hannah Arendt, Klincksieck, París.
  • CHENAVIER, Robert (1989): «Simone Weil e Hannah Arendt», Cahiers Simone Weil (París), nº 2, pp. 149-169.
  • CHENAVIER, Robert (2001): Simone Weil. Une philosophie du travail, Éditions du Cerf, París.
  • ESPOSITO, Roberto (1996): L’origine della politica. Hannah Arendt o Simone Weil?, Donzelli Editore, Roma.
  • FORTI, Simona (2015): «Democratic bodies. Biopolitically Correct», Graduate Faculty Philosophy Journal, nº1, pp. 145-158.
  • FRAISSE, Simone (1993): «Oppressione e libertà: una lettura weiliana della tragedia greca», en: A. Marchetti (ed.), Politeia e sapienza. In questione con Simone Weil, Pàtron, Bologna, pp. 23-32.
  • FUSTER, Àngela Lorena (2013): «Sin prejucio ni sentimentalismo. Hannah Arendt, lectora de Simone Weil», en: F. Birulés y R. Rius Gatell (eds.): Lectoras de Simone Weil, Icaria, Barcelona, pp. 19-50.
  • GABELLIERI, Emmanuel (1999): «“Vie publique” et “vita activa” chez Simone Weil et Hannah Arendt», en: Cahiers Simone Weil (París), nº 2, pp. 135-152.
  • KONSTAN, David (2008): «Sophocles’Electra as Political Allegory: A Suggestion», Classical Philology (Chicago), nº1 pp. 77-80.
  • MONTGOMERY GRIFFITHS, Jane (2011): «The Abject Eidos. Trauma and the Body in Sophocles’ Electra», en: J. Parker y T. Mathews (eds.), Tradition, Translation, Trauma. The Classic and the Modern, Oxford University Press, Oxford, pp. 229-243.
  • REVILLA, Carmen (2003): Simone Weil: nombrar la experiencia, Trotta, Madrid.
  • WEIL, Simone (1988): «Science et perception dans Descartes», en: Ead.: Oeuvres Complètes, I, 1, Gallimard, París, pp. 161-221.
  • WEIL, Simone (1991a): «Électre», en: Ead.: Oeuvres Complètes, II, 2, Gallimard, París, pp. 339-348.
  • WEIL, Simone (1991b): «Journal d’usine», en: Ead.: Oeuvres Complètes, II, 2, Gallimard, París, pp. 151-310.
  • WEIL, Simone (1991c): «Antigone», en: Ead.: Oeuvres Complètes, II, 2, Gallimard, París, pp. 333-338.
  • WEIL, Simone (2002): La condition ouvrière, Gallimard, París.
  • WEIL, Simone (2009): «Intuitions pré-chrétiennes», en: Ead., Oeuvres Complètes, IV, 2, Gallimard, París, pp. 156-161.
  • WEIL, Simone (2013): «L’Enracinement. Prélude à un déclaration des devoirs envers l’être humain» en: Ead.: Oeuvres Complètes, V, 2, Gallimard, París.
  • WHEELER, Graham (2003): «Gender and Transgression in Sophocles’ Electra», The Classical Quarterly (Cambridge), nº 2, pp. 377-388.