Don, juego y capitalinterpretaciones antropológicas de los intercambios de oro en Yves Klein y Joseph Beuys

  1. Angoso de Guzmán, Diana
Journal:
Boletín de arte

ISSN: 0211-8483 2695-415X

Year of publication: 2018

Issue: 39

Pages: 93-100

Type: Article

DOI: 10.24310/BOLARTE.2018.V0I39.4242 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Boletín de arte

Abstract

Social relations created through exchange –be it gift or commodity– are particularly complex in the sphere of art. Since the nineties, artists and art historians have increasingly expressed interest in anthropology and ethnography, influencing contemporary artistic practices. The present article explores precisely the period before this eclosion, to confront anthropological concepts such as gift and play in artistic contexts. Through the case studies of two key artists –Yves Klein and Joseph Beuys– and their actions involving the exchange of gold, this article explores the extent of confluences between anthropology and art, how artistic interpretations diverge from anthropological theories and to what extent these disciplines converge.

Bibliographic References

  • APPADURAI, Arjun (1986), «Introduction: Commodities and the Politics of Value», The Social Life of Things, Cambridge University Press, Cambridge, pp. 3-63.
  • ARNALDO ALCUBILLA, Javier (2000), Yves Klein, Nerea, Hondarribia.
  • BAL, Mieke (2009), Conceptos viajeros en las humanidades. Una guía de viaje, CENDEAC Murcia.
  • BANAI, Nuit (2007), «Rayonnament and the Ready-made: Yves Klein and the End of Painting», RES: Anthropology and Aesthetics, vol. 51, Primavera, pp. 202-215.
  • BELTING, Hans (2007), Antropología de la imagen, Katz, Madrid y Buenos Aires.
  • BEUYS, Joseph y KLÜSER, Bernd (ed), (2006), Ensayos y entrevistas, Síntesis, Madrid (trad. de Miguel Salmerón).
  • BEUYS, Joseph, La fusión de la corona imperial (Einschmelzung Der Zarenkrone). [Vídeo documental]. En: <http://www.youtube.com/ watch?v=6OkSx-3qQh0> (fecha de consulta: 23-5-2018).
  • BEUYS, Joseph; LOERS, Veit; WITZMANN, Pia (1993), Joseph Beuys. Documenta. Arbeit. [Cat. Exp.]. Museum Fridericianum Kassel, Edition Cantz, Kassel.
  • BEUYS, Joseph y LEBRERO STÄLS, José (1983), «El Arte no existe», Lápiz, n.º 27, pp. 116-22.
  • COLES, A. (ed.) (2000), Site-Specificity: The Ethnographic Turn, Blackdog Publications, Londres.
  • BERNÁRDEZ SANCHÍS, Carmen (1999), Joseph Beuys, Nerea, Hondarribia.
  • BUCHLOH, Benjamin (1980), «Beuys: The Twilight of the Idol, Preliminary Notes for a Critique», Artforum, vol. 18, enero, pp. 35-43.
  • CRAS, Sophie (2010), «De la valeur de l’oeuvre au prix du marché: Yves Klein à l’épreuve de la pensée économique», Marges, Revue d’art contemporaine, n.º 11, en <http://journals.openedition.org/marges/446> (fecha de consulta: 25-5-2018).
  • CRAS, Sophie (2010) «The just price for a work of art according to Yves Klein: “Sketch and broad lines” of an economic system», Arts & Societé Centre d’Histoire de Sciences Po, en: <http://www.artsetsocietes.org/a/a-cras.html> (fecha de consulta: 31-10-2013).
  • DEWEY, John (2005), Art as Experience, Penguin, Nueva York.
  • DUVE, Thierry de (1994), «Yves Klein o el comerciante muerto», 3 ZU Revista d’arquitectura, n.º 2, 1994, pp. 76-85.
  • FOSTER, Hal (1996), «El artista como etnógrafo», El retorno de lo real, Akal, Madrid, pp. 175-207.
  • GERNET, Louis (1948), «La notion mythique de la valeur en Grèce», Journal de Psychologie, oct.-dic., pp. 415-462.
  • HYDE, Lewis (2007-1979), The Gift. Creativity and the Artist in the Modern World, Vintage Books, Nueva York.
  • HUIZINGA, Johan (2008-1938), Homo ludens, Alianza, Madrid.
  • DIA FOUNDATION (2005), [Nota de prensa], «7000 Oaks, Statements by Joseph Beuys», en: <http://web.mit.edu/allanmc/www/cookebeuys. pdf> (fecha de consulta: 22-5-2018).
  • KLEIN, Yves (2003-1959), Le Dépassement de la problematique de l’art et autres écrits, SICHÈRE, Marie-Anne; SEMIN, Dider (eds.), École nationale superieur des Beaux-Arts, París.
  • KUSPIT, Donald B. (1984), «Beuys: Fat, Felt and Alchemy», The Critic as Artist: The Intentionality of Art, UMI Research Press, Ann Arbor, Michigan, pp. 345-58.
  • LEARY, Timothy O’ (1996), «Fat, Felt and Fascism. The Case of Joseph Beuys», Literature & Aesthetics, vol. 16, pp. 91-104.
  • LÜTTICKEN, Sven, «Inside Abstraction», e-flux Journal (#38), en <https://www.e-flux.com/journal/38/61196/inside-abstraction/> (fecha de consulta: 23-5-2018).
  • MAUSS, Marcel (2010-1925), Ensayo sobre el don. Forma y función del intercambio en las sociedades arcaicas, Ed. Conocimiento, Buenos Aires y Madrid.
  • McEVILLEY, Thomas (1986), «Hic Jacet Beuys», Artforum, vol. 24, n.º 9, mayo 1986, pp. 130-131.
  • McEVILLEY, Thomas (2010), Yves the Provocateur: Yves Klein and Twenty-Century Art, McPherson&Company, Nueva York.
  • MITCHEL, W.J.T. (1996), «What do Pictures Really Want?», October, n.º 77, pp. 71-82.
  • OTTMANN, Klaus (2010), Yves Klein. Obras y escritos, Ediciones Polígrafa, Barcelona.
  • PINK, Sarah (2009), Doing Sensory Ethnography, SAGE Publications, Londres.
  • RANCIÈRE, Jacques (2013), Aisthesis: escenas del régimen estético del arte, Bordes Manantial, Buenos Aires.
  • RIOUT, Denys (2010), Yves Klein: Expressing the Immaterial, Éditions Dilecta, París.
  • RÜBEL, Dietmar (2012), «Gold & Ashes. This Side of Art and Beyond» en KRÖGER, Michael y SCHLOEN, Ann (eds.), Ashes and Gold. A World’s Journey, Marta Herford / Stiftung Museum Schloss Moyland, Herford, Marta Herdford, pp. 74-83.
  • RUTTEN, Kris; DIENDEREN, An van; SOETAERT, Ronald (2013), «Revisiting the Ethnographic Turn in Contemporary Art», Critical Arts, n.º 27, pp. 459-473.
  • SANSI, Roger (2014a), «Arte, don y participación», Ankulegi, n.º 18, pp. 13-28.
  • SANSI, Roger (2014b), Art, Anthropology and the Gift, Bloomsbury Academic, Edición Kindle.
  • SCHILLER, Friedrich (1990), Cartas sobre la educación estética del hombre (traducción de K. Feijóo y Jorge Seca), Anthropos, Barcelona.
  • SCHNEIDER, Arnd; WRIGHT, Christopher (eds.) (2005), Contemporary Art and Anthropology, Berg Publishers, Oxford.
  • STICH, Sidra (1994), Yves Klein, Cantz Verlag Ostfilder.