Educación artística y género como herramienta de integración e inclusión para personas con demencia temprana y alzheimer.

  1. López Méndez, Lorena
Zeitschrift:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Datum der Publikation: 2017

Titel der Ausgabe: La psicología hoy: retos, logros y perspectivas de futuro. Psicología de la Adolescencia

Ausgabe: 1

Nummer: 2

Seiten: 121-128

Art: Artikel

DOI: 10.17060/IJODAEP.2017.N2.V1.851 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Zusammenfassung

In the present article we present an experience of artistic education, gender and sexual diversity with participants with early dementia and Alzheimer’s disease, whose title is called Flores sin nombre. This project is designed with the intention of opening a new window to the knowledge of this profile of participants, whose education has been predominantly patriarchal, where the female figure and its representation as an artist has been virtually invisible and unknown. We will support on works created by women artists, allowing us to analyze how they formalize different artistic projects revolving around their position as women within the art world, in addition to address cross curricular subject and to establish links and be able to use different flowers as a metaphor associated with women. This project focused on similes and analogous game, women artist equivalent to a flower, was designed and implemented in the Afal Contigo Association of Madrid.

Bibliographische Referenzen

  • Alario Trigueros, Mª T. (2002) Mujer y arte. Mujer y educación: Educar para la igualdad, educar desde la diferencia. Ana González, Carlos Lomas (coords.) Barcelona: Graò.
  • Albarrán Fernández, C; Franco Módenes, M.P; Salinas Ramos, F. (2013). Envejecimiento de la población: un reto para la sociedad y la universidad. Revista INFAD. Nº 2, Vol. 1.
  • Belver, M. (2013). Creatividad y Educación artística con personas con Demencia temprana y enfermedad de Alzhéimer. En Huerta, R y de la Calle Romà (2013). Patrimonios migrantes. Puv Universidad de Valencia. 159-166.
  • Bruce,L & Miller, B.L. (2008). Creativity in the context of neurologic illness. In Cummings, J., Miller, B.L., Christensen, D., & Cherry, D. (2008): Creativity and dementia: emerging diagnostic Alzheimer´s disease. CNS Spectrum, 13, pp.1-24.
  • Budrys, V.,Skullerud, K., Petroska, D., Lengveniene,J & Kaubrys, G. (2007). Dementia and Art: Neuronal Intermediate Filament Inclusion Disease and Dissolution of Artistic Creativity. Eur Neurol. 57. pp.137–144. Doi: 10.1159/000098464
  • Brooker, D. (2013). Atención centrada en la Persona con Demencia. Barcelona: Octaedro.
  • Eisner, E. (2003). El arte y la creación de la mente. El papel de las artes visuales en la creación de la conciencia. Barcelona: Paidos.
  • Feil, N. (2002). Validación. Un método para ayudar a las personas mayores desorientadas. Barcelona: Herder.
  • Huerta, R. (2014). La Educación artística como motor de cambio social. Cuadernos de pedagogía, nº 449. pp. 47-50.
  • Kitwood, T. (1997). Dementia reconsidered: the person comes first. New York: Open University Press.
  • López F. Cao, M. (2002). La educación artística y la equidad de géneros: un asunto pendiente. Arte, Individuo y Sociedad, Anejo I, pp.145-171.
  • López F. Cao, M. (1991-1992). Arte, feminismo y posmodernidad: apuntes de lo que viene. Arte, Individuo y Sociedad, 4, pp. 103-109.
  • López, L. (2015). Arte y salud: diseño e implementación de talleres y contenidos digitales de ámbito cultural para pacientes con Alzhéimer y otras demencias del Departamento de Didáctica de la Expresión Plástica. (Tesis de maestría, Universidad Complutense de Madrid). Recuperado de http://eprints.ucm.es/32962/1/T36325.PDF
  • Palmiero, M.,Di Giacomo, D & Passafiume, D. (2012). Creativity and dementia: a review. Cogn Process (2012) 13:193–209. Doi 10.1007/s10339-012-0439-y
  • Sellal, F & Musacchio, M. (2008). Artistic creativity and dementia. Psychol NeuroPsychiatr Vieil. 6 (1).pp 57-66.
  • Ullán, A.M. (2011). Una experiencia de educación artística contemporánea para personas con demencia. El Proyecto ARS: Arte y Salud. Arte, Individuo y Sociedad. Vol. 23. Nº Extra. pp. 77-88.