Tratamiento ordinal de las escalas cualitativas utilizadas por el Centro de Investigaciones Sociológicas

  1. Raquel González del Pozo 1
  2. José Luis García Lapresta 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Revista de métodos cuantitativos para la economía y la empresa

ISSN: 1886-516X

Any de publicació: 2019

Volum: 28

Pàgines: 124-142

Tipus: Article

DOI: 10.46661/REVMETODOSCUANTECONEMPRESA.3788 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

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Resum

Qualitative scales formed by linguistic terms are used by different disciplines to determine preferences and different aspects of individuals’ lives. Although it is usual to assign numbers to the response categories of scales, it is not suitable when individuals perceive different proximities between the consecutive categories of the scale, that is, when scales are not uniform. In this paper, an ordinal procedure is proposed to order a set of alternatives from the assessments given by a group of individuals through a qualitative scale not necessarily uniform. This procedure is based on ordinal proximities between the response categories of scales. The proposed procedure is illustrated with an example taken from the Barometer of the Center for Sociological Research of May 2011

Informació de finançament

Los autores agradecen a los evaluadores anónimos sus comentarios y sugerencias que nos han permitido mejorar el trabajo, así como al Ministerio de Economía y Competitividad (MINECO) y al Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER) (referencia ECO2016-77900-P) por la financiación recibida.

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