El interés moral del denunciante perjudicado por una infracción y su legitimacion para recurrir

  1. ROCÍO SAHÚN PACHECO
Journal:
Revista española de derecho administrativo

ISSN: 0210-8461

Year of publication: 2020

Issue: 203

Pages: 187-204

Type: Article

More publications in: Revista española de derecho administrativo

Abstract

The figure of the complainant in the context of administrative law has always been an unconfortable one for our doctrine and legislator. The role and influence on disciplinary proceedings of this third subject, external to the Administration-infringer relationship has been marked by a contemptous approach from the legislator, who has avoided its treatment on every single occasion it has hadoThis is the reason why this issue has been dealt with and developed through court rulings and by the doctrine. A crucial aspect in this regard is the complainant's legitimation to appeal the sanctioning decision, especially when he has been injured by the infringement that is being denounced and when the interests that are being invoked are not material but moral. We will try to determine in this paper how this kind of interests integrate the notion of legitimate interests' used in the law, how its rejectian can affect the complainant's right to effective legal protection (art. 24 CE), and how legitimation can be used as an instrument to prevent the Administratian from exercising its sanctioning power discretionally

Bibliographic References

  • BAÑO LEÓN, J.M., “Las garantías de los particulares en la Ley 39/2015”, en: PAREJO ALFONSO, L. y VIDA FERNÁNDEZ, J. (coord.), Los retos del Estado y la Administración en el siglo XXI. Libro homenaje al profesor Tomás de la Quadra-Salcedo Fernández del Castillo, Tirant lo Blanch, 2017, Valencia, tomo I, p. 432.
  • BAUZA MARTORELL, F.J “La denuncia en el anteproyecto de Ley de Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas”, Documentación Administrativa, nº2, 2015, p. 2.
  • COBREROS MENDAZONA, E., “La posición del denunciante en el procedimiento administrativo sancionador. Nuevas perspectivas”, Revista Vasca de Administración Pública, nº 41, 1995, pp. 761-794.
  • COBREROS MENDAZONA, E.,: “El reconocimiento al denunciante de la condición de interesado en el procedimiento sancionador”, en SOSA WAGNER, F. (coord..), El derecho administrativo en el umbral del siglo XXI. Homenaje al profesor Dr. D. Ramón Martín Mateo, tomo II, Tirant lo Blanch, Valencia, 2000, pp. 1437 y ss.
  • DOMÍNGUEZ RUIZ, C., “Reflexiones en torno al Status Jurídico del Denunciante en el Procedimiento Administrativo Sancionador”, Revista Jurídica de la Comunidad de Madrid, nº 21, mayo 2005.
  • FERNÁNDEZ FARRERES, G., Sistema de Derecho Administrativo I, Civitas-Thomson Reuters, 2016, Pamplona, p. 658.
  • GARCÍA DE ENTERRÍA, E. y FERNÁNDEZ, T.R., Curso de Derecho Administrativo, II, Madrid, p. 183.
  • GARCÍA GÓMEZ DE MERCADO, F., Sanciones administrativas: garantías, derechos y recursos del presunto responsable, Comares, Granada, 2017, p. 116.
  • GÓMEZ FERRER, “Derecho a la tutela judicial y posición jurídica peculiar de los poderes públicos”, REDA, nº 33, 1982, pp. 189 y ss.
  • GOSÁLBEZ PEQUEÑO, H., “Los procedimientos administrativos y las denuncias de infracciones administrativas”, en: REBOLLO PUIG, M., LÓPEZ BENÍTEZ, M., y CARBONELL PORRAS, E. (coord.), Régimen jurídico básico de las Administraciones Públicas, Libro homenaje al Profesor Luis Cosculluela, Iustel, 2015, Madrid.
  • GOSÁLBEZ PEQUEÑO, H., La denuncia administrativa, Thomson Reuters-Aranzadi, 2019, Pamplona, p. 63.
  • IZQUIERDO CARRASCO, M., “La determinación de la sanción administrativa”, Justicia Administrativa, número extraordinario 2001, pp. 252-256.
  • LOPEZ RODÓ, L., “La discrecionalidad de la Administración en el derecho español”, Revista de Estudios de la Vida Local, nº 34, p. 21.
  • MONTORO PUERTO, M., La infracción administrativa: características, manifestaciones y sanciones, Barcelona, 1965, pp. 288 y 342-344.
  • NIETO GARCÍA, A., Derecho Administrativo Sancionador, Tecnos, Madrid, 1994, p. 26.
  • REBOLLO PUIG, “Interesados y denunciantes en el procedimiento administrativo sancionador”, Revista del Poder Judicial, nº 29, 1993, p. 72.
  • REBOLLO PUIG, M., “Control judicial del no ejercicio de la potestad sancionadora”, en: GUILLÉN CARAMÉS, J. y CUERDO MIR, M. (Dir.), Estudios sobre la potestad sancionadora en Derecho de la Competencia, Thomson Reuters, Civitas, 2015, p. 434.
  • REBOLLO PUIG, M., “El ejercicio obligado o facultativo de la potestad sancionadora. Legitimación del denunciante para recurrir el archivo de sus denuncias y otras cuestiones relacionadas”, en: REBOLLO PUIG, M., IZQUIERDO CARRASCO, M., ALARCÓN SOTOMAYOR, L., BUENO ARMIJO, A.M., Derecho Administrativo Sancionador, Lex Nova, 2010, Valladolid, p. 486.
  • REBOLLO PUIG, M., “Interesados y denunciantes en el procedimiento administrativo sancionador”, en: BARNES VÁQUEZ, J. (coord.), El procedimiento administrativo en el derecho comparado, Civitas, 1993, Madrid, p. 229.
  • SÁNCHEZ MORÓN, M., Derecho Administrativo. Parte general, Tecnos, 2009, Madrid, p. 725.
  • TOLA RÚA, M.A., “La consideración jurídica del denunciante en el procedimiento sancionador”, Actualidad Administrativa, nº 31, 1999, pp. 852 y 853.