Una historia de corrupción y desfalcoel rescate del bergantín Nuestra Señora del Carmen y San José en las costas de Tabasco (1705-1706).

  1. Moreno Amador, Carlos 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
Naveg@mérica: revista electrónica editada por la Asociación Española de Americanistas

ISSN: 1989-211X

Year of publication: 2020

Issue: 24

Type: Article

DOI: 10.6018/NAV.420801 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Naveg@mérica: revista electrónica editada por la Asociación Española de Americanistas

Abstract

This article focuses on the shipwreck of the brigantine Nuestra Señora del Carmen and San José at the end of 1705 and the irregular actions carried out by the governor of Tabasco in the management of the cargo recovered after the sinking. The ship, which was heading from the port of San Cristóbal de La Habana to the port of Veracruz, sank on Tabasco´s coast, in a place called Quebrada Grande, after having diverted to the port of San Francisco de Campeche to repair the serious damage that it had suffered due to bad weather conditions. The controversial action of the governor and his subordinates in the rescue of the cargo carried by the brigantine and the subsequent fraudulent deviation of part of that merchandise for private lucrative purposes provoked the complaints of a part of the Tabasco population. In the residence of the mayor, Alonso Felipe Andrade, a thorough investigation was carried out for the management of said rescue, an aspect that we will analyze carefully in the following article.

Bibliographic References

  • EUGENIO MARTÍNEZ, María Ángeles. La defensa de Tabasco, 1600-1717. Sevilla: Escuela de Estudios Hispanoamericanos, 1971.
  • FERNÁNDEZ DURO, Cesáreo. Naufragios de la Armada Española. Sevilla: Editorial Renacimiento, 2009.
  • HARING, Clarence Henry. Comercio y navegación entre España y las Indias en la época de los Habsburgos. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 1979.
  • MARX, Robert F. Shipwrecks in the Americas. Nueva York: Dover Publications, 1987.
  • MORENO AMADOR, Carlos. Una dudosa gestión: la actuación de Alonso Felipe de Andrade como alcalde mayor de Tabasco (1704-1706). En: CAÑEDO ARGÜELLES FÁBREGA, Teresa (coord.). América, cruce de miradas. Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones UAH; Asociación Española de Americanistas, 2015, pp. 681-706.
  • MORENO AMADOR, Carlos. Gobernar bajo sospecha. Estrategias del poder y prácticas corruptas en la alcaldía mayor de Tabasco (1660-1716). Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla; Diputación de Sevilla; Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2018.
  • PAJUELO MORENO, Vicente. Naufragio y rescate de la flota y armada del marqués del Vado del Maestre, 1691. Anuario de Estudios Americanos. Ene./Jun. 2019, vol. 76, n. 1, pp. 155-175.
  • PEREZ-MALLAINA BUENO, Pablo Emilio. Naufragios en la Carrera de Indias durante los siglos XVI y XVII. El hombre frente al mar. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla, 2015.
  • PÉREZ-MALLAÍNA BUENO, Pablo Emilio. Los hombres del Océano. Vida cotidiana de los tripulantes de las flotas de Indias, siglo XVI. Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla, 1992.
  • Recopilación de Leyes de los Reinos de las Indias. Madrid: Boix, 1841.
  • ROMERO CASTAÑO, Luis René y PÉREZ DÍAZ, Juan Felipe. Naufragios y puertos marítimos en el Caribe Colombiano. México: Siglo Veintiuno Editores, 2005.
  • SÉRGIO, António. História trágico-marítima. Narrativas de naufragios da época das conquistas. Lisboa: Sá da Costa Editora, 2008.
  • SERRANO MANGAS, Fernando. Naufragios y rescates en el tráfico indiano en el siglo XVII. España: Ediciones Siruela, 1991.