Una posible hermenéutica de Gilbert Keith Chesterton. Infancia, cuentos de hadas, familia, educación y universidad

  1. David Luque 1
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Revista:
ESE: Estudios sobre educación.

ISSN: 1578-7001

Ano de publicación: 2021

Número: 41

Tipo: Artigo

DOI: 10.15581/004.41.008 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: ESE: Estudios sobre educación.

Resumo

The admiration that Gilbert Keith Chesterton arouses in our country justifies a study of his work from a philosophical-educational perspective. To do this, through a hermeneutical methodology that put special attention to the educational implications of ideas, it analyzes what the English apologist understood by a theory of childhood, fairy tales and the family, as well as his conception of education and the University. In view of the data studied, it was possible to venture that these aspects of Chesterton's educational thought provide very interesting arguments to understand the apology for Catholic education that he carried out.

Referencias bibliográficas

  • Ahlquist, D. (2005). Chesterton on Higher Education and Vice Versa. Christian Higher Education, 4(3), 159-167. https://doi.org/10.1080/15363750590959968
  • Borges, J. L. (2011). Gilbert Keith Chesterton. Nueva Revista de Política, Cultura y Arte, 1364-1365. [Texto reproducido de Introducción a la literatura inglesa. Orig. 1908]
  • Boyd, I. (2008). El maestro legendario. The Chesterton Review en español, 2(1), 33- 46.
  • Caldecott, S. (1998). Was Chesterton a Theologian? The Chesterton Review, 24, 465-81.
  • Castany Prado, B. (2018). Julio Cortázar y Gilbert Keith Chesterton. Revisión del concepto cortazariano de “sentimiento de lo fantástico” a la luz del concepto chestertoniano de “asombro agradecido”. Anales de literatura hispanoamericana, 47, 205-215.
  • Centofanti, S. (2019). Papa Francisco y el camino de la verdadera felicidad. Vatican News. Extraído el 24 de marzo de 2021 de https://www.vaticannews.va/es/vaticano/news/2019-03/papa-francisco-jornada-mundial-felicidad.html
  • Chesterton, G. K. (1927). Culture and the coming peril. London: London University Press. Extraído el 22 de marzo de 2021 de https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=uc1.b3553176&view=2up&seq=4
  • Chesterton, G. K. (2005). Correr tras el propio sombrero y otros ensayos. Barcelona: Acantilado. Trad. por Miguel Temprano García. [Orig. 1933]
  • Chesterton, G. K. (2007). El color de España y otros ensayos. Sevilla: Espuela de Plata. Trad. por Luis Echávarri y Victoria León. [Orig. 1955]
  • Chesterton, G. K. (2008a). Lectura y locura. Sevilla: Espuela de Plata. Trad. por Victoria León. [Orig. 1958].
  • Chesterton, G. K. (2008b). Lo que está mal en el mundo. Barcelona: Acantilado. Trad. por Mónica Rubio. [Orig. 1910]
  • Chesterton, G. K. (2009). Herejes. Barcelona: Acantilado. Trad. por Stella Mastrangelo. [Orig. 1905]
  • Chesterton, G. K. (2011). El hombre eterno. Madrid: Cristiandad. Trad. por Mario Ruiz Fernández. [Orig. 1925]
  • Chesterton, G. K. (2013a). La superstición del divorcio seguido de Divorcio versus Democracia. Sevilla: Espuela de Plata. Trad. por Aurora Rice Derqui. [Orig. 1918]
  • Chesterton, G. K. (2013b). Ortodoxia. Barcelona: Acantilado. Trad. por Miguel Temprano García. [Orig. 1908]
  • Chesterton, G. K. (2015). Alarmas y disgresiones. Barcelona: Acantilado. Trad. por Miguel Temprano García. [Orig. 1910]
  • Chesterton, G. K. (2019). Por qué soy católico. Madrid: El buey mudo. Trad. por Ana Nuño y Mariano Vázquez Alonso. [Orig. 1922-1923]
  • Chesterton, G. K. y Russell, B. (1989). Who Should Bring up Our Children? A Chesterton-Russell Debate. The Chesterton Review, XV(4), 441-451. Extraído el 22 de marzo de 2021 de https://thehuffexpress.blogspot.com/p/bertrandrussell-in-first-place-imust.html
  • Collier, A. (2020). Socialism and the right to property: Marx and Chesterton. Journal of Critical Realism, 1-7. https://doi.org/10.1080/14767430.2020.1764190
  • de la Torre, R. (2008). Chesterton y la Universidad. The Chesterton Review en español, 2(1), 47-56.
  • Gil Cantero, F. y Reyero, D. (2014). La prioridad de la filosofía de la educación sobre las disciplinas empíricas en la investigación educativa. Revista Española de Pedagogía, 72(276), 263-280.
  • Haldane, J. (1990). Chesterton’s Philosophy of education. Philosophy, 65, 65-80.
  • Juan Pablo II (2000). La Gloria de la Trinidad en la Creación. Audiencia General del 26 de enero de 2000. Extraído el 24 de marzo de 2021 de http://www.vatican.va/content/john-paul-ii/es/audiences/2000/documents/hf_jp-ii_aud_20000126.html
  • Kretchmar, S. y Watson, N. J. (2017). Chesterton on Play, Work, Paradox, and Christian Orthodoxy. Sport, Ethics and Philosophy, 12(1), 70-80. https://doi.org/10.1080/17511321.2017.1291713
  • Lewis, C. S. (2016). Cautivado por la alegría. Madrid: Encuentro.
  • Monda, A. (2010). Ratzinger e Padre Brown. Avvenire.it. Extraído el 24 de marzo de 2021 de https://www.avvenire.it/agora/pagine/ratzinger-padrebrown_201009150749530400000
  • Morris, K. L. (1999). Fascism and British Catholic Writers 1924-1939: Part 1. New Blackfriars, 80(935), 32-45. https://doi.org/10.1111/j.1741-2005.1999.tb01642.x
  • Pickering, D. (2020a). Natural Theology as a Medium of Communication. The Heythrop Journal. https://doi.org/10.1111/heyj.13510
  • Pickering, D. (2020b). Redating Narrative Theology: A Challenge to the Conventional Chronology. The Heythrop Journal. https://doi.org/10.1111/heyj.13685
  • Ramos Vera, M. (2018). ¿Existe la utopía conservadora? Paradoja y ejemplo en Chesterton. Miscelánea Comillas: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 76(149), 341-373.
  • Rampton, D. (2014). Dickens, Chesterton, and the Future of English Studies. Changing English, 21(1), 68-78. https://doi.org/10.1080/1358684x.2013.875749
  • Reyero, D. y Gil Cantero, F. (2019). La educación que limita es la que libera. Revista Española de Pedagogía, 77(273), 213-228.
  • Reyero, D. y Luque, D. (2013). La transmisión educativa en Chesterton. En P. Gutiérrez Carreras y M. I. Abradelo de Usera (Coords.). Chesterton de pie (pp. 111-120). Madrid: CEU Ediciones.
  • Romero-Wenz, L. (2019). Capitalismo como locura: la crítica al sistema capitalista de G. K. Chesterton. Scio. Revista de Filosofía, 16, 145-181.
  • Salvioli, M. (2014). Teologia Fondamentale e immaginazione. Riflessioni a partire da Ortodossia di G. K. Chesterton. Divus Thomas, 117(1), 178-207.
  • Sassoon, A. S. (2005). Gramsci and the Secret of Father Brown. Critical Review of International Social and Political Philosophy, 8(4), 395-405. https://doi.org/10.1080/13698230500204865
  • Schmude, K. (2008). La visión educacional de Chesterton: sus implicaciones en el orden público. The Chesterton Review en español, 2(1), 21-32.
  • Schneolberger, M. C. (1944). Principles of Education in the Works of G. K. Chesterton (Tesis doctoral, Creighton University).
  • Sequeiros, V. (2008). Chesterton, la educación y la libertad. The Chesterton Review en español, 2(1), 57-70.
  • Vaninskaya, A. (2008). “My mother, drunk or sober”: G.K. Chesterton and patriotic anti-imperialism. History of European Ideas, 34(4), 535-547. https://doi.org/10.1016/j.histeuroideas.2008.07.001
  • Was, M. (2019). “There is an ‘is’” intuition of being in the thought and writings of Gilbert Keith Chesterton (a maritainian perspective). Roczniki Filozoficzne/Annales de Philosophie/Annals of Philosophy, 67(2), 103-118.