Aprender mirandola fotografía como método docente

  1. Salvador Benítez, Antonia 1
  2. Olivera Zaldua, María 1
  3. Sánchez Vigil, Juan Miguel 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

ISSN: 2695-9631

Year of publication: 2015

Volume: 2

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.37467/GKA-REVVISUAL.V2.656 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

Abstract

Based on the “Imaginando I” and “Imaginando II” Teaching Innovation Projects, developed in the Documentary Sciences Faculty of the Complutense University of Madrid in 2012 and 2013 with excellent results, an open and universal learning method is proposed with the production and analysis of photographs, that can be applied to all the subject matters and areas of knowledge. The use of a picture in teaching, as well as its analysis (reading and interpretation) is a task pending university study. For this reason, we propose, following prior investigation, the application of a new method which would facilitate the involvement of students in the learning process at the same time that an image bank would be created which could be easily accessed and used in teaching.

Bibliographic References

  • Codina, L. (2011). Entender los bancos de imágenes. El profesional de la información, 20 (4), pp. 417-423.
  • Fernández Cuesta, F. (2010). The Commons. El patrimonio común en la Red. Archivamos, 77, pp. 42-43.
  • Iglesias Franch, D. (2008). La fotografía digital en los archivos. Qué es y como se trata . Gijón: Trea.
  • Marzal Felici, J. (2009). Cómo se lee una fotografía. Interpretaciones de la mirada . Madrid: Cátedra.
  • Riego, B. et al. (1997). Manual para el uso de archivos fotográficos. Madrid: Ministerio de Cultura.
  • Robledano Arillo, J.; Moreiro González, J.A. (2002). La recuperación documental de la imagen fotográfica: perspectiva tecnológica y documental. Madrid: Archiviana.
  • Sánchez Vigil, J.M. (2006). El documento fotográfico. Historia, usos y aplicaciones . Gijón: Trea.
  • — (2011). Patrimonio fotográfico en las instituciones: modelos de uso y reproducción de documentos. El profesional de la información, 20, pp. 373-379.
  • Sánchez Vigil, J.M., Olivera Zaldua, M.; Salvador Benítez, A. (2013). Patrimonio fotográfico. En J.C. Marcos Recio (ed.), Gestión del patrimonio audiovisual en medios de comunicación (pp. 177-215). Madrid: Síntesis.
  • Sánchez Vigil, J.M.; Salvador Benítez, A. (2013). Documentación fotográfica . Barcelona: UOC.
  • Sánchez Vigil, J.M.; Salvador Benítez, A.; Ayala, F.; Olivera Zaldua, M. (2011). Imaginando. Uso y aplicación de la fotografía en los procesos de aprendizaje. Madrid: Universidad Complutense.
  • Tobón Tobón, S. et al. (2006). El enfoque de las competencias en el marco de la educación superior. Madrid: Universidad Complutense.
  • Torregrosa Carmona, J.F. (2011). Modelos para el análisis documental de la fotografía. Documentación de las Ciencias de la Información, 33, pp. 329-342.