La imagen en discusiónPara una teoría de la imagen en su haber de lo invisible

  1. Díez Álvarez, José Javier 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

ISSN: 2695-9631

Year of publication: 2020

Volume: 7

Issue: 2

Pages: 131-147

Type: Article

DOI: 10.37467/GKA-REVVISUAL.V7.2167 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

Abstract

We analyze the value of the scopic drive in the ambivalent action of seeing: extromission and intromission. Emphasizing that the implicit screen of our images is revealed by our vision in the confrontation with the real, as modern historiography teaches from its theories and devices of seeing and representation, verifying that confrontation by the triumph of trompe l'oeil and the simulation. The complexity of the technical productive story of the images reflects the artificiality arguing both objectivity and effusion of image, scientific connivance as a phantom, from anamorphism to mechanical devices as significant historical turns.

Bibliographic References

  • Arendt, H. (2002). La vida del espíritu. Barcelona: Paidós.
  • Batchen, G. (2004). Arder en deseo. La concepción de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Barthes, R. (1982). La cámara lúcida. Barcelona: Gustavo Pili.
  • Baudelaire, C. (1996). Curiosidades estéticas. Salones y otros escritos sobre arte. Madrid: Balsa de Medusa.
  • Benjamin, W. (1970). Sobre el programa de la filosofía futura y otros ensayos. Caracas: Monte Ávila.
  • — (2004). Sobre la fotografía. Valencia: Pretextos.
  • Crary, J. (2008). Las técnicas del observador. Visión y modernidad en el siglo XIX. Murcia: CENDEAC.
  • Didi-Huberman, G. (2008). Cuando las imágenes toman posición. Edic. A. Machado libros, Madrid,
  • Kemp, M. (2000). La ciencia del arte. La óptica en el arte occidental de Brunelleschi a Seurat. Madrid: Akal.
  • Klein, R. (1980). La forma y lo inteligible. Madrid: Taurus.
  • Milner, M. (1990). La fantasmagoría. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Morin, E. (2011). El cine o el hombre imaginario. Barcelona: Paidós.
  • Simmel, G. (2002). Sobre la individualidad y las formas sociales: escritos escogidos. Argentina: Unv. Quilmes.
  • Sontag, S. (2006). Sobre La fotografía. México: Alfaguara.
  • Stoichita, V. (2006). Simulacros. El efecto Pigmalión: de Ovidio a Hitchcock. Madrid: Siruela.
  • — (2005). Ver y no ver. Madrid: Siruela.
  • VV.AA. (2008b). La política de las imágenes. Santiago de Chile: Metales Pesados.