El paper del pensament critic en l'aprenentatge del calcul aritmétic

  1. Lamarca Paris, Josep M.
Dirigida por:
  1. Jaume Llibre Director/a

Universidad de defensa: Universitat Autònoma de Barcelona

Año de defensa: 1989

Tribunal:
  1. Manuel Castellet Solanas Presidente/a
  2. Carles Perelló Valls Secretario/a
  3. Peter Hilton Vocal
  4. Joan Cerdà Martín Vocal
  5. Miguel de Guzmán Ozámiz Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 23142 DIALNET

Resumen

Partint d'una concepcio pluridimensional del calcul aritmetic, que distingeix entre tecniques de calcul deteccio d'errors i resolucio de problemes, tot articulat mitjancant un sistema conceptual subjacent, el nucli de la metodologia didactica proposada en aquesta investigacio consisteix a donar una gran importancia al pensament critic simbolic, entes com el conjunt de processos involucrats en les activitats de tipus avaluatiu ( en el sentit de judici o critica) amb productes d'informacio de contingut simbolic, aquest tipus de pensament apareix especialment quan es tracta de detectar errors de calcul. La investigacio, que s'ha dut a terme a l'aula dins el curs academic normal, ha constat de dos periodes: en el primer (cursos 1982-86) s'han elaborat les primeres versions de la metodologia didactica i s'ha establert un model de prediccio fiable (es tracta d'un model de regressio lineal multiple) a partir del qual s'han elaborat els grups control i experimental, constituits per parelles d'alumnes equivalents respecte del seu rendiment final potencial en calcul aritmetic, proporcionat pel model, els quals han estat els subjectes de l'experimentacio durant el segon periode de la investigacio (cursos 1987-89). De les experiencies dutes a terme amb els resultats obtinguts que donen suport a les hipotesis formulades en la investigacio: (1) leds capacitats per detectar errors no es desenvolupen paral.Lelament (o consequentment) a les que intervenen en les tecniques de calcul: aixi, el fet d'assolir un nivell minim satisfactori en tecniques de calcul no implica, necessariament, la consecucio d'un nivell similar en deteccio d'errors. (2) aconseguir que l'alumne sigui capac de detectar errors de calcul teno nomes una importancia intrinseca, perque significa potenciar el pensament critic simbolic, sino tambe un valor extrinsec no pas menys important: constitueix un metode eficac cara a incrementar el rendiment en tecniques de calcul. (3) el me