Análisis cualitativo sobre las características de las conductas agresivas entre estudiantes

  1. Beltrán Llera, Jesús
  2. Sánchez Burón, Adolfo
  3. Poveda Fernández Martín, María
Journal:
EduPsykhé: Revista de psicología y educación

ISSN: 1579-0207

Year of publication: 2002

Volume: 1

Issue: 1

Pages: 27-40

Type: Article

More publications in: EduPsykhé: Revista de psicología y educación

Abstract

Physical or mental aggressive behaviour among students, led by either one person or a group, against someone who can not or is not able to face up to it, may adopt different attitudes: a direct one implying either physical manifestations such as attacks, thefts or destruction of personal possessions or verbal manifestations such as insults, menacing tone or use of pejorative nicknames and an indirect one spreading negative rumours, social exclusion etc. This article shows the different roles adopted by the aggressor and the victim, as well as the feelings that are generated. It also analyses the way aggressive behaviour develops among the two school groups object of this study: the first one including primary pupils from 1st to 4th year and the second including primary pupils from 5th to 6th year, secondary and high school pupils as well as students following educational cycles or social guarantee programmes.

Bibliographic References

  • Beltrán, J. A. (1999). Procesos cognitivos implicados en el aprendizaje de los valores sociales. La solución de conflictos. En J.A. Beltrán y C. Genovard (Ed.), Psicología de la instrucción II. Áreas curriculares. Madrid: Síntesis.
  • Beltrán, J. A. y Pérez, L. (2000). Educar en el siglo XXI. Madrid: CCS.
  • Berkowitz, L. (1996). Agresión. Causas, consecuencias y control. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Cerezo, F. (1996). Agresividad social entre escolares. La dinámica bully víctima. Tesis no publicada.
  • Cerezo, F. (1998). Conductas agresivas en la edad escolar. Madrid: Pirámide.
  • Eron, L. D. (1987). The development of aggressive behavior from. The perspective of a developing behaviorism. American Psychologist, 42, 435-442.
  • Farrington, D. P. (1989). Early predictions of adolescent aggression and adult violence. Violence and Victims, 4, 79-100.
  • Goldstein, A. P. y Keller, H. R. (1991). El comportamiento agresivo. Evaluación e intervención. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Johnson, D. y Johnson, R. (1991). Teaching students to be peacemakers. Edina: Interaction Book Company.
  • Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford: Blackwell.
  • Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y de amenaza entre escolares. Madrid: Morata.
  • Ortega, R. (1998). Problemas de convivencia y disciplina en los centros. Organización y Gestión Educativa, 4, 37-47.
  • Ortega, R. y Mora-Merchán, J. A. (1995). Víctimas y agresores. La autopercepción del maltrato entre compañeros escolares en el paso de la enseñanza primaria a la secundaria. En J. A. Beltrán, L. Pérez, V. Santiuste, R. González y D. Vence (Coord.), Intervención psicopedagógica. Volumen II. Madrid: Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense.
  • Ortega, R., Mora-Merchán, J. y Lera, M. J. (1999). Los problemas de convivencia entre escolares. Una panorámica tras diez años de investigación en nuestro país. En J. L. Carbonell (Coord.), Aprender a Vivir juntos. Volumen II. Madrid: Dirección Provincial del Ministerio de Educación y Cultura de la Comunidad de Madrid.
  • Serrano, I. (1998). Agresividad infantil. Madrid: Pirámide.
  • Tidwell, A. C. (1998). Conflict resolved?: A critical assessment of conflict resolution. London and New York: Printer.