El uso académico de las redes sociales en universitarios

  1. Gómez Aguilar, Marisol
  2. Roses Campos, Sergio
  3. Farias Batlle, Pedro
Journal:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Year of publication: 2012

Issue Title: Alfabetización mediática en contextos múltiples

Issue: 38

Pages: 131-138

Type: Article

DOI: 10.3916/C38-2012-03-04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Abstract

This paper examines the academic use made of the social networks by university students through a survey conducted among a representative sample of students at Universidad de Málaga (Spain) (n=938) and two discussion groups. Given that network consumption has profoundly penetrated the daily routines of the students, the vast communication possibilities of these channels could be considered for educational use in the future despite a predominance of entertainment-related use. We discuss the most suitable networks for academic use, which type of activities may be most widely accepted among the students and which social networking tools could be most useful for academic purposes. The results indicate that consumption of social networks in the student population surveyed is very high. In addition, the students show a favourable attitude to lecturers using social networks as an academic resource. However, the frequency of use of such networks for academic activities was rather low and, on average, the most frequently used academic activities are those initiated by the students themselves, such as answering queries among peers or doing coursework. The perceived low academic support on social networks may mean that lecturers take only limited advantage of their potential.

Bibliographic References

  • Alonso, H. & López, I. (2008). Adaptando asignaturas al EEES: el caso de Teoría y Técnica de la Publicidad. In Rodríguez, I. (Ed.). El nuevo perfil del profesor universitario en el EEES. Claves para la renovación metodoló-gica. Valladolid: Universidad Europea Miguel de Cervantes.
  • Alonso, M.H. & Muñoz de Luna, A.B. (2010). Uso de las nuevas tecnologías en la docencia de Publicidad y Relaciones Públicas, en Sierra, J. & Sotelo, J. (Coords.). Métodos de innovación docente aplicados a los estudios de Ciencias de la Comunicación. Madrid: Fragua; 348-358.
  • Area, M. (2006). La enseñanza universitaria en tiempo de cambio: El papel de las bibliotecas en la innovación educativa. IV Jornadas CRAI. Red de Bibliotecas Universitarias (REBIUN). Burgos: Universidad de Burgos, 10-12 mayo 2006.
  • Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC). (2011) Navegantes en la Red. Encuesta AIMC a usuarios de Internet. Octubre-diciembre 2010. AIMC (http://download.aimc.es/aimc/navred2010/ma-cro2010_cuest.pdf) (10-03-2011).
  • Caballar, J.A. (2011). Cuestionario sobre redes sociales online. Grupo de Investigación SEJ494. E-Business. Em-presa, Administración y Ciudadano (http://edoctorado.es) (07-03-2011).
  • Castañeda, L. (2010). Aprendizaje con redes sociales. Tejidos educativos para los nuevos entornos. Sevilla: MAD.
  • De Haro, J.J. (2010). Redes Sociales para la educación. Madrid: Anaya.
  • De la Torre, A. (2009). Nuevos perfiles en el alumnado: la creatividad en nativos digitales competentes y expertos rutinarios. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 6, 1; 9.
  • Duart, J.M. (2009). Internet, redes sociales y educación. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 6, 1; 1-2.
  • Ellison, N.B.; Steinfield, C. & Lampe, C. (2007). The Benefits of Facebook Friends: Social Capital and College Students Use of Online Social Network Sites. Journal of Computer-Mediated Communication, 12; 1143-1168.
  • Espuny, C.; González, J. & al. (2011). Actitudes y expectativas del uso educativo de las redes sociales en los alumnos universitarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 8, 1; 171-185.
  • Flores, J.M. (2009). Nuevos modelos de comunicación, perfiles y tendencias en las redes sociales. Comunicar, 33; 73-81.
  • Gutiérrez, A.; Palacios, A. & Torrego, L. (2010). Tribus digitales en las aulas universitarias. Comunicar, 34; 173-181.
  • Imbernón, F.; Silva, P. & Guzmán, C. (2011). Competencias en los procesos de enseñanza-aprendizaje virtual y semipresencial. Comunicar, 36; 107-114.
  • Ledbetter, A.M.; Mazer, J.P. & otros (2010). Attitudes Toward Online Social Connection and Self-Disclosure as Predictors of Facebook Communication and Relational Closeness. Communication Research, 38, 1; 27-53.
  • Monge, S. & Olabarri, M.E. (2011). Los alumnos de la UPV/EHU frente a Tuenti y Facebook: usos y percep-ciones. Revista Latina de Comunicación Social, 66; 79-100 (www.revistalatinacs.org/11/art/925_UPV/04_-Monge.html) (01-03-2011).
  • Richmond, N.; Rochefort, B. & Hitch, L.P. (2011). Using Social Networking Sites During the Career Management Process, en Wankel, L.A & Wankel, C. (Eds.). Higher Education Administration with Social Media: Including Applications in Student Affairs, Enrolment Management, Alumni Affairs, and Career Centers. Bingley (UK): Emerald.
  • Ruzo, S. & Rodeiro, D. (2006). Enseñanza-aprendizaje, en Uceda, J. & Senén, B. (Coords.). Las TIC en el sistema universitario español 2006: un análisis estratégico. Madrid: CRUE.
  • Servicio central de informática (2010). Estadísticas de alumnos. Grado 1º y 2º ciclo. Curso 2009-2010. Málaga: Universidad de Málaga.
  • Tapia, A.; Gómez, B. & al. (2010). Los estudiantes universitarios ante las redes sociales: cuestiones de uso y agrupación en estructuras elitistas o pluralistas. Vivat Academia, 113 (www.ucm.es/info/vivataca/numeros/n-113/DATOSS.htm) (25-02-2011).
  • Valenzuela, S.; Park, N. & Kee, K.F. (2009). Is There Social Capital in a Social Network Site?: Facebook Use and College Students Life Satisfaction, Trust and Participation. Journal of Computer-Mediated Communication, 14; 875-901.