Efectos no deseados por la comunicación digital en la respuesta moral

  1. Arroyo-Almaraz, Isidoro
  2. Gómez Díaz, Rául
Revista:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Any de publicació: 2015

Títol de l'exemplar: Mooc en la educación

Número: 44

Pàgines: 149-158

Tipus: Article

DOI: 10.3916/C44-2015-16 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Resum

The current paper is based on the hypothesis that communication through the new digital technologies modifies the moral response of users, and therefore reduces social capital. This approach has been contrasted by designing and conducting an experiment (N=196) using our own adaptation of the Spanish version of the Defining Issues Test on subjects who have been socialized by Internet and who constitute the representative samples of this study. This test on paper was adapted to our research following an expert validation procedure and then transferred onto two types of digital audiovisual formats. Finally, The use of digital communication technologies and students’ fluid intelligence response were evaluated in order to establish whether their response was significant and if it modified moral response. The results confirm the hypothesis and show that the quality of moral response decreases when digital technologies are used instead of pencil and paper. This difference is greater when virtual images of people designed by animation are used rather than visual images of real people. In addition, the results show that fluid intelligence mitigates these modifications.

Referències bibliogràfiques

  • Aguaded, I. (2011). Niños y adolescentes: nuevas generaciones interactivas. Comunicar, XVIII(36), 7-8. (http://doi.org/bv3tgf).
  • Annen, K. (2003). Social Capital, Inclusive Networks, and Economic Performance. Journal of Economic Behavior & Organization, 50, 449-463. (http://doi.org/fc6wcm).
  • Arendt, H. (1995). De la historia a la acción. Barcelona: Paidós.
  • Arendt, H. (2003). Conferencias sobre la filosofía política de Kant. Buenos Aires: Paidós.
  • Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.
  • Bourdieu, P. (1980). Le capital social. Notes provisories. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 31, 2-3. (http://goo.gl/Vq0yKT) (10-04-2013).
  • Brockman, J. (Ed.) (2011). Is the Internet Changing the Way you Think? NY: Harper Perennial.
  • Buckingham, D. & Rodríguez, C. (2013). Aprendiendo sobre el poder y la ciudadanía en un mundo virtual. Comunicar, XX(40), 49-58. (http://doi.org/tk6).
  • Buckingham, D. (2008). Más allá de la tecnología. Aprendizaje infantil en la era de la cultura digital. Buenos Aires: Manantial.
  • Carr, N. (2011). Superficiales. ¿Qué está haciendo internet con nuestras mentes? Madrid: Santillana.
  • Clark, L.I. (2010). Exploration of the Relationship Between Moral Judgment Development and Attention. Masters Thesis and Specialist Projects. Paper 210. (http://goo.gl/jWQNLV) (23-07-2013).
  • Coleman, J.S. (2001). Capital social en la creación de capital humano. Zona Abierta, 94-95, 47-81.
  • Cortina, A. (2011). Neuroética y neuropolítica. Sugerencias para la educación moral. Madrid: Tecnos.
  • Debord, G. (1999a). La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-textos.
  • Debord, G. (1999b). Comentarios sobre la sociedad del espectáculo. Barcelona: Anagrama.
  • Durston, J. (2000). ¿Qué es el capital social comunitario? Santiago de Chile: Naciones Unidas, División de Desarrollo Social.
  • Ferrés, J. & Pisticelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, XIX(38), 75-82. (http://doi.org/tj9).
  • Frommer, F. (2011). El pensamiento PowerPoint. Ensayo sobre un programa que nos vuelve estúpidos. Barcelona: Península.
  • García-Canclini, N. (2007). Lectores, espectadores e internautas. Barcelona: Gedisa.
  • Gardner, H. (2005). Las cinco mentes del futuro. Un ensayo educativo. Barcelona: Paidós.
  • Gozálvez, V. (2011). Educación para la ciudadanía en la cultura digital. Comunicar, XVIII(36), 131-138. (http://doi.org/ffr3hn).
  • Heinze, A., Ferneley, E. & Child, P. (2013). Ideal Participants in Online Market Research: Lessons from Closed communities. International Journal of Market Research, 55(6), 769-789. (http://goo.gl/sCEHPc) (25-12-2013).
  • Hersh, R.H., Reimer, J. & Paolitto, D.P. (2002). El crecimiento moral. De Piaget a Kohlberg. Madrid: Narcea.
  • Jacobs, N.M. (2009). Ethics Questionarie. Modified Version of the Defining Issues Test. (http://goo.gl/lBccXg) (21-02-2013)
  • Jonas, H. (1995). El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Barcelona: Herder.
  • Kohlberg, L. (1992). Psicología del desarrollo moral. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Lanier, J. (2011). Contra el rebaño digital. Un manifiesto. Barcelona: Random House Mondadori.
  • Luna, A.C. & Laca, F.A. (2010). La teoría cognitiva del desarrollo del juicio moral a la luz de sus resultados empíricos: un análisis de fundamentos. México: XV Congreso Internacional de Filosofía. (http://goo.gl/Shr3Aw) (03-08-2013).
  • McLuhan, M. (1993). La Galaxia Gutenberg. Génesis del «homo typographicus». Barcelona: Círculo de Lectores.
  • McLuhan, M. (2009). Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós.
  • Middaugh, E. & Kahne, J. (2013). Nuevos medios como herramienta para el aprendizaje cívico. Comunicar, XX(40), 99-108. (http://doi.org/tk7).
  • Palacios-Navarro, S. (2003). El uso informatizado del cuestionario de problemas socio-morales (DIT) del (sic) REST. Pixel-Bit, 20, 5-15. (http://goo.gl/NDGR8R) (13-09-2013).
  • Palfrey, J. & Gasser, U. (2008). Born Digital. New York: Basic Books of Perseus Books Group.
  • Pérez-Delgado y otros (1996). DIT: Cuestionario de problemas socio-morales. Valencia, Nau Llibres.
  • Piaget, J. (1974). El criterio moral en el niño. Barcelona: Fontanella.
  • Portes, A. (2000). Social Capital: its Origins and Applications in Modern Sociology. In E. Lesser (Ed.), Knowledge and Social Capital. (pp. 43-67). Boston: Butterworth-Heinemann.
  • Prensky, M. (2012). Before Bringing in New Tools, You must First Bring in New Thinking. Amplify. (http://goo.gl/b1ULBg) (22-11-2013).
  • Putnam, R.D., Leonardi, R. & Nonetti, R.Y. (1993). Making Democracy Work. Civic Traditions in Modern Italy. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
  • Ramírez-Plascencia, J. & Hernández González, E. (2012). ¿Tenía razón Coleman? Acerca de la relación entre capital social y logro educativo. Sinéctica 39, 01-14. (http://goo.gl/5IjcPw) (23-07-2013).
  • Raven, J. (2001). Test de matrices progresivas. Standard Progressive Matrices (SPM-Escala General). Madrid: Tea.
  • Rest, J., Narvaez, D., Bebeau, M. & Thoma, S. (1999). A Neo-Kohlbergian Approach: The DIT and Schema Theory. Educational Psychology Review, 11(4), 291-324. (http://doi.org/ffg3x4).
  • Rest, J., Narváez, D., Thoma, S.J. & Bebeau, M.J. (2000). A Neo-Kohlbergian Approach to Morality Research. Journal of Moral Education, 29(4), 381-395. (http://doi.org/b8wc8q).
  • Rest, J. (1986). Manual for the Defining Issues Test. Minneapolis (Minnesota): Center for the study of Ethical Development. University of Minnesota.
  • Rest, J.R. (1979). Development in Judging Moral Issues. Minneapolis, MN: University of Minnesota.
  • Rundle, M. & Conley, C. (2007) Ethical Implications of Emerging Technologies: A Survey. UNESCO: Paris. (http://goo.gl/uc5Xub) (23-07-2013).
  • Sádaba, M.T. (2001). Origen, aplicación y límites de la teoría del encuadre (framing) en comunicación. Comunicación y Sociedad, XIV(2), 143-175.
  • Sartori, G.(1998). Homo videns. La sociedad teledirigida. Madrid: Santillana-Taurus.
  • Shim, D.C. & Eom, T.H. (2009). Efectos de las tecnologías de la información y del capital social en la lucha contra la corrupción. Revista Internacional de Ciencias Administrativas, 75(1), 113-132.
  • Small, G. & Vorgan, G. (2008). El cerebro digital. Cómo las nuevas tecnologías están cambiando nuestra mente. Barcelona: Urano.
  • UNESCO (2005). Declaración de Alejandría. Faros para la sociedad de la información. (http://goo.gl/iame6N) (21-02-2014).
  • Watson, R. (2011). Mentes del futuro. ¿Está cambiando la era digital nuestras mentes? Barcelona: Viceversa.
  • Wolf, M. (2008). Cómo aprendemos a leer. Historia y ciencia del cerebro y la lectura. Barcelona: Ediciones B.
  • Xu, Y., Iran-Nejad, A. & Thoma, S.J. (2007). Administering Defining Issues Test Online: Do Response Modes Matter? Journal of Interactive Online Learning, 6(1). (http://goo.gl/Y6ovny) (23-05-2013).