Presencia de HomeroIliada, II, 204 en la cultura árabe islámica

  1. Tornero Poveda, Emilio 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Anaquel de estudios árabes

ISSN: 1130-3964

Year of publication: 2016

Issue: 27

Pages: 189-200

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ANQE.2016.V27.47967 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anaquel de estudios árabes

Abstract

The presence in the Arabic-Islamic culture of Iliad, II, 204 is investigated in this work. This verse argues that only one persone should govern and, thanks to Aristotle, it has had a great repercussion in the West and, in minor measure, it has been also taken in account in the Arabic world, highlighting Miskawayh comment, comment that is translated here.

Bibliographic References

  • Abubéquer de Tortosa, Lámpara de príncipes, trad. Maximiliano Alarcón, Madrid, v. I, 1930; v. II, 1931.
  • alMubair ibn Ftik, Los bocados de oro. Mujtr al-ikam, Madrid, Instituto Egipcio de Estudios Islámicos, 1958, 29-33.
  • Al-Shahrazuri, Nuzhatu’ l-Arwh wa-Rawdatu’ l-Afrh, v. I., Hyderabad, Osmania University, 1976, 227-230.
  • AL-TAWḤIDĪ, Al-Milal wa-l-nial, ed. Mummad Fahm Muammad, Beirut, Dar al-kutub al-ilmiyya, s. d., 429-432. Véase traducción francesa de J. Jolivet, en ahrastn, Livre des religions et des sectes, t. II, Lovaina, Peeters/Unesco, 1993, 255, ss.
  • Al-TawdMiskawayh, Al-Hawmil wa-l-awmil, ed. Amad Amn y al-Sayyid Amad aqar, El Cairo, 1951. Ha sido reeditada por F. Sezgin, Institute for the History of Arabic-Islamic Science, Frankfurt am Main, 2000.
  • Al-ahrazr, Nuzhatu’ , 227, junto con al-Mubair ibn Ftik y al-Birni califican a Homero como “el Imru’ al-Qays de los griegos”.
  • Aristóteles, Metafísica, introducción, traducción y notas de Tomás Calvo Martínez, Madrid, Gredos, 1994, 501.
  • Arkoun, M, “L’humanisme arabe au IVe/Xe siècle, d’après le Kitb al-Hawmil wa-l-awmil, Studia Islamica, XIV (1961), 73-108; XV (1961), 63-88.
  • Arkoun, M., L’humanisme arabe au IVe/Xe siècle: Miskawayh, philosophe et historien, París, Vrin, 1982.
  • Asín Palacios, M., Abenhazam de Córdoba y su historia crítica de las ideas religiosas, Madrid, 5 vols. 1927-1932 (reeditado en Ediciones Turner, Madrid, 1984), v. V, 8-9.
  • Averroes, Compendio de Metafísica, Texto árabe con traducción y notas de C. Quirós, Madrid, Estanislao Maestre, 1929, 232, trad; 145 texto árabe.
  • Averroès, Tafsir ma ba’d at-tabi’at, ed. M. Bouyges, Beirut, Imprimerie Catholique, 1948, 2.ª ed. v. 3, 1735-1736, al comentar Metafísica, 1076a. .
  • Badawi, A., Aris inda l-arab, 2.ª ed. Kuwait, 1978, 11: laysa mina l-ayyidi an yakna l-ru’as’u kairna lkinna l-ra’ sa yanbag an yakna widan, versión que fue editada anteriormente por ‘Afifi, A. A., “An ancien Arabic translation of the book lambda of the Metaphysics of Aristotle”, Bulletin of the Faculty of Arts of the University of Egipt, 5 (1937), 89-138.
  • Bergè, M, Pour en humanisme vécu: Ab ayyn al-Tawd, Damasco, Institut Français de Damas, 1979
  • Costa, I., “El aporte de Homero a las tesis del primer motor inmóvil”, Cuadernos de Filosofía, 60 (2013), 43-60.
  • Grunebaum, G. E., von., Medieval Islam. A Study in Cultural Orientation, Chicago, The University of Chicago Press, 1954, 2.ª ed., 303.
  • Homero, Ilíada, Madrid, Cátedra, 1989, 88 (Canto II, verso 204).
  • Hunayn ibn Ishq, db al-falsifa, ed. Badawi, A., Kuwait, 1985, 136;
  • Ibn Hazm de Córdoba, El libro de los caracteres y las conductas, Madrid, Siruela, 2007, 78-79.
  • Kraemer, J. “Arabische Homerverse”, Zeitschrift der Deutschen Morgenländischen Gesellschaft, 106 (1956), 259-316,
  • Kraemer, J. “Zu den “Arabischen Homerversen” (Band 106, S. 259-316)”, ZDMG, 107 (1957), 511-518.
  • Kraemer, J. L., Philosophy in the Renaissance of Islam. Abu Sulayman al-Sijistani and his Circle, Leiden, E. J. Brill, 1986
  • Martín, J. P., “Sobre la cita de Homero que cierra el libro Lambda de la Metafísica de Aristóteles” en Padrón, H. J., ed., Aristóteles. Primeras Jornadas Aristotélicas Argentinas, Mendoza, 1998, 313-321,
  • Miskawayh, Al-ikma al-jlida, ed. Badawi, A., Beirut, Dar al-Andalus, 1983, 3.ª ed., 220-225
  • Neuwirth, A., Abd al-Laf alBagdd´s Bearbeitung von Buch Lambda der aristotelischen Metaphysics, Wiesbaden, 1976,
  • Peterson, E., El monoteísmo como problema político, Madrid, Trotta, 1999.
  • Ramón Guerrero, R., “Nota sobre la presencia del libro Lambda de la Metafísica de Aristóteles en el mundo árabe”, La Ciudad de Dios, 198 (1985), 117-121.
  • Signes Codoñer, J., “Homero en tierras del Islam en el siglo IX: una presencia quizá no tan episódica”, en Ruiz Arzallus, I., (coord.), Martínez Sobrino, A., (et alii), (editores), Estudios de Filología e Historia en honor del Profesor Vitalino Valcárcel, Anejos de Veleia, Series Minor 32 , v. 2. Vitoria/Gasteiz, Universidad del País Vasco, 2014, 1005-1020.
  • Strohmaier, G., “Homer in Bagdad”, Byzantinoslavica, 41(1980), 196-200, reimpreso en su Von Demokrit bis Dante. Die Bewahrung antiken Erbes in der arabischen Kultur, Hildesheim, 1996, 222-226.
  • The Muntakhab iwn al-ikma of Ab Sulaimn as-Sijistn, ed. Dunlop, D. M., París, Nueva York, La Haya, Mouton 1979, 68-72. Existe también una edición anterior de Badawi, A., en Ab Sulaymn al-Sijistn, Muntakhab iwn al-ikmak et trois traités, Teheran, 1974.
  • Themistius, Paraphrase de la Métaphysique d’Aristote (libre Lamda). trad. de l’hébreu et de l’arabe...par R. Brague, París, Vrin, 1999, 126
  • Vernet, J., La cultura hispanoárabe en Oriente y Occidente, Barcelona, Caracas, México, 1978, 83.
  • W. K. C., Historia de la filosofía griega. VI. Introducción a Aristóteles, Madrid, Gredos, 1993,.