Victorina Durán y Maruja MalloEncuentros y desencuentros de dos artistas exiliadas

  1. Gaitán Salinas, Carmen 1
  2. Murga Castro, Idoia 2
  1. 1 University of Pennsylvania
    info

    University of Pennsylvania

    Filadelfia, Estados Unidos

    ROR https://ror.org/00b30xv10

  2. 2 Instituto de Historia, Consejo Superior de Investigaciones Científicas
Revista:
Arenal: Revista de historia de las mujeres

ISSN: 1134-6396 2792-1565

Ano de publicación: 2019

Título do exemplar: Los exilios de la mujeres

Volume: 26

Número: 2

Páxinas: 399-425

Tipo: Artigo

DOI: 10.30827/ARENAL.VOL26.NUM2.399-425 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Arenal: Revista de historia de las mujeres

Resumo

Born with a few years of difference, Victorina Durán and Maruja Mallo studied at the Escuela Especial de Pintura, Escultura y Grabado, frequented the modern Madrid circles, were teachers at the Residencia de Señoritas and cultivated the visual arts and scenography. After the outbreak of the Civil War, they both went into exile in Argentina and worked for Margarita Xirgu, participated in the Bienales Hispanoamericanas de Arte and exhibited their works at the Galerie Silvagni in Paris. In Argentina, they both actively lived and worked throughout more than two decades before returning to Madrid. Nevertheless, although Mallo was recuperated by the Movida madrileña as a mythicized icon of the prewar culture, Durán continued working in the background. This paper is focused on the analysis of the common points in their educational and professional trajectories. Moreover, it seeks to explain why both artists never worked together and barely mentioned each other in their respective writings.

Referencias bibliográficas

  • ARIAS DE COSSÍO, Ana María y MURGA CASTRO, Idoia: Escenografía en el exilio republicano de 1939. Teatro y danza, Sevilla, Renacimiento, 2015.
  • CABAÑAS BRAVO, Miguel: Política artística del franquismo, Madrid, CSIC, 1996.
  • CABAÑAS BRAVO, Miguel; DE HARO GARCÍA, Noemi; MURGA CASTRO, Idoia: "Augusto Fernández, un dibujante de nueva onda", Goya, 341, 2012, pp.324-345.
  • D’ORS, Eugenio (textos): Catálogo de la I Bienal Hispanoamericana de Arte, Madrid, Gráficas, 1951.
  • DE LA GÁNDARA, Consuelo: Maruja Mallo, Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia, 1978.
  • DIEGO, Estrella de: Maruja Mallo, Madrid, Fundación Mapfre, 2008.
  • DURÁN, Victorina: Sucedió. Mi vida, vol. 1, edición crítica de Idoia Murga Castro y Carmen Gaitán Salinas, Madrid, Publicaciones de la Residencia de Estudiantes, 2018.
  • DURÁN, Victorina: El Rastro. Vida de lo inanimado. Mi vida, vol. 2, edición crítica de Idoia Murga Castro y Carmen Gaitán Salinas, Madrid, Publicaciones de la Residencia de Estudiantes, 2018.
  • DURÁN, Victorina: Así es. Mi vida, vol. 3, edición crítica de Idoia Murga Castro y Carmen Gaitán Salinas, Madrid, Publicaciones de la Residencia de Estudiantes, 2018.
  • ESPINA, Antonio: "Maruja Mallo", La Gaceta Literaria, Madrid, 15 de junio de 1928, p. 1.
  • GAITÁN SALINAS, Carmen: "La formación artística de las mujeres que partieron al exilio tras la guerra Civil", en Gutmaro Gómez Bravo y Rubén Pallol: Actas del Congreso Posguerras. 75 aniversario del fin de la Guerra Civil Española, Madrid, Fundación Pablo Iglesias, 2015, 3.14.
  • GAITÁN SALINAS, Carmen: Las artistas del exilio republicano español. El refugio latinoamericano, Madrid, Cátedra, 2019 (en prensa).
  • GAITÁN SALINAS, Carmen y MURGA CASTRO, Idoia: “Victorina Durán: Identidades en escena. Exilio, identidad y madrileñismo en Argentina”, en Miguel Cabañas Bravo (ed.): Identidades y tránsitos artísticos en el exilio español de 1939 hacia Latinoamérica, Madrid, Doce Calles, 2019 (en prensa), pp. 299-320.
  • HUICI MARCH, Fernando y PÉREZ DE AYALA, Juan (eds.): Maruja Mallo, vol. 2, cat. exp., Madrid, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, 2009.
  • MANGINI, Shirley: Maruja Mallo y la vanguardia española, Barcelona, Circe, 2012.
  • MAYAYO, Patricia: "Maruja Mallo: el retrato fotográfico y la «invención del sí» en la vanguardia española", Modos. Revista de História da Arte, Campinas, v. 1, núm. 1, enero, 2017, pp. 70-89.
  • MURGA CASTRO, Idoia: “Muros para pintar. Las artistas y la Residencia de Señoritas”, en Almudena de la Cueva y Margarita Márquez Padormo (eds.): Mujeres en vanguardia. La Residencia de Señoritas en su centenario, cat. exp., Madrid, Residencia de Estudiantes, 2015, pp. 87-127.
  • MURGA CASTRO, Idoia: Escenografía de la danza en la Edad de Plata (1916-1936), Madrid, CSIC, (2009) 2ª ed. corregida y aumentada 2017.
  • MURGA CASTRO, Idoia (ed.): Poetas del cuerpo. La danza de la Edad de Plata, cat. exp., Madrid, Residencia de Estudiantes, 2017.
  • PÉREZ RODRÍGUEZ, María Antonia: «Análise da correspondencia entre Maruja Mallo e Alfonso Reyes (1938-1945)», Madrygal. Revista de estudios gallegos, 16 (2013), pp. 76-77.
  • RUIZ GISBERT, Rosa: “Maruja Mallo y la generación del 27”, Isla de Arriarán, 28, diciembre de 2006, p. 236.
  • SÁNCHEZ BELLA, Alfredo: III Bienal Hispanoamericana de Arte (catálogo oficial), Barcelona, Imp. Vélez, 1955, p. 45
  • YÁÑEZ ANLLÓ, Lucila: “El arte de Maruja Mallo y sus obras en el Museo de Lugo”, Boletín do Museo Provincial de Lugo, 7.1, 1995-1996, pp. 281-282.
  • ZANETTA, María Alejandra: La subversión enmascarada. Análisis de la obra de Maruja Mallo, Madrid, Biblioteca Nueva, 2014.