Las artes decorativas, un camino hacia la modernidadMatilde Calvo Rodero y Victorina Durán

  1. Carmen Gaitán-Salinas
  2. Idoia Murga-Castro
Journal:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Year of publication: 2021

Volume: 33

Issue: 1

Pages: 183-204

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.67885 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte, individuo y sociedad

Abstract

Many efforts have been made to give women the place they deserve in art history. However, their role in decorative arts has barely been studied. This discipline and the artists have been marginalized in historiography, especially during the 20th century. In 1899 Victorina Durán and Matilde Calvo Rodero were born. These two artists studied, worked and exhibited together, being one of the scarce case studies where women artists shared a creative friendship, collaboration and sometimes authorship. They are representative of the change that a whole generation of modern women artists embodied, which would also raise the status of techniques and artworks from decorative arts. However, nowadays they are still relatively unknown. This article aims to study their careers and circumstances, underlining their education and aesthetics, and analysing their artistic production and teaching activity. Reflecting the value of their modern contributions, this paper seeks to promote the inclusion of their works, as well as to recognise the importance of decorative arts in the narratives of our recent cultural history.

Funding information

Esta investigación se enmarca en el proyecto de investigación P. I. E. del CSIC: El pincel, el lápiz y la aguja. Mujeres artistas en la vanguardia (ref. 201810I093) y en el proyecto de investigación de I+D de Generación de Conocimiento del P. E. (MCI/AEI/Fondos FEDER-UE): Tras los pasos de la Sílfide. Una historia de la danza en España, 1836-1936 (ref. PGC2018-093710-A-I00)

Funders

Bibliographic References

  • A. de L. (1920). Exposición Nacional de Bellas Artes. Arte decorativo. La Libertad, 11 de junio.
  • Anuario del Real Conservatorio de Música y Declamación. Curso de 1928 a 1929. (1929). Madrid: Tipografía Gaisse.
  • Arias de Cossío, A. M., Murga Castro, I. (2015). Escenografía en el exilio republicano de 1939. Teatro y Danza. Sevilla: Renacimiento.
  • Asenjo, A. G. (1931, 21 de junio). El libro español en el Salón Internacional del Libro de Arte. El Imparcial, p. 6.
  • Asociación. (1924). Peñalara. Revista Ilustrada de Alpinismo (121).
  • Blanco Coris, J. (1923, 3 de abril). Arte y artistas: Los premios de los concursos nacionales de Bellas Artes. El Heraldo de Madrid, p. 4.
  • Cabrera Lafuente, A. (2015). El Museo Nacional de Artes Decorativas en sus primeros años (1912-1930). Además de. Revista online de artes decorativas y diseño (1), 90-112.
  • Cabrera Lafuente, A., Rodríguez Marco, I. y Megino Collado, L. (2014). El Museo Nacional de Artes Decorativas como referencia para la teoría de las artes. En Segundas Jornadas sobre Bibliotecas de Museos: estrategias e innovación, 104-115. Madrid: Museo Nacional del Prado.
  • Caparrós, D. (2016). Fomento artístico y sociedad liberal. Las Exposiciones Nacionales de Bellas Artes (1917-1936). Madrid: UNED-Editorial de la Universidad de Granada.
  • Capel Martínez, R. Mª. (1986). El trabajo y la educación de la mujer en España (1900- 1930). Madrid: Ministerio de Cultura-Instituto de la Mujer.
  • Carretón, V. (2000). Victorina Durán y el círculo sáfico de Madrid. Semblanza de una escenógrafa del 27. El Maquinista de la Generación (9), 4-20.
  • Chadwick, W. (1992). Mujer, arte y sociedad. Barcelona: Ediciones Destino. Cómo se hacen los trabajos de Batik. (s. f.). Álbum El Hogar (7).
  • Concurso de Artes Gráficas. (1936, 1 de junio). La Gaceta de las artes gráficas, p. 25.
  • Concurso de dibujos para alfombras. (1924, 12 de mayo). La Época, p. 2.
  • Concurso nacional de arte decorativo. (1925, 16 de mayo). La Época, p. 2.
  • Cott., N. F. (2003). Mujer moderna, estilo norteamericano: los años 20. En Historia de las Mujeres, editado por G. Duby y M. Perrot, vol. 5, 107-126. Madrid: Taurus.
  • Cruces Blanco, E. (2010). José González Edo, la trayectoria vital y profesional de un arquitecto. Compromisos olvidados en Málaga (1894-1989), Baetica. Estudios de Arte, Geografía e Historia (32), 187-216.
  • De Diego, E. (2009) [1987]. La mujer y la pintura del XIX español. Cuatrocientas olvidadas y algunas más. Madrid: Cátedra.
  • Informaciones Mundiales: De Instrucción Pública. (1920, 30 de julio). La Vanguardia, p. 8. Doménech, R. (1922a, 29 de enero). La tauromaquia de Goya. Abc, pp. 10-11.
  • Doménech, R. (1922b, 23 de diciembre). Notas de arte. Comentarios a una lectura. Abc, pp. 4-6
  • Doménech, R.; Muñoz Dueñas, G.; y Pérez-Dolz, F. (1929). Tratado de técnica ornamental, Barcelona: Bayés.
  • Durán, V. (2018a). Mi vida. Sucedió edición crítica e introducción de I. Murga Castro y C. Gaitán Salinas), vol. 1. Madrid: Residencia de Estudiantes.
  • Durán, V. (2018b). Mi vida. El Rastro. Vida de lo inanimado edición crítica e introducción de Murga Castro y C. Gaitán Salinas, vol. 2. Madrid: Residencia de Estudiantes.
  • Durán, V. (2018c). Mi vida. Así es edición crítica e introducción de I. Murga Castro y C. Gaitán Salinas, vol. 3. Madrid: Residencia de Estudiantes.
  • Durán, V. (2019). A teatro descubierto editado por E. Moreno Lago. Madrid: Torremozas. España en la Exposición de Monza. (1927, 12 de julio). El Imparcial, p. 3.
  • Exposición de arte decorativo. (1926, 8 de diciembre). El Imparcial, p. 5.
  • Exposición internacional de artes decorativas de Monza. (1927, 4 de mayo). Abc, pp. 21-22. Exposición Nacional de Bellas Artes. (1920, 30 de julio). Abc, p. 39.
  • Exposiciones. (1926). Año académico y cultural, pp. 105-106.
  • Felski, R. (1995). The Gender of the Modernity. Massachusetts: Harvard University Press. Francés, J. (1926, 3 de julio). Arte decorativo, arquitectura y grabado. La Esfera, pp. 12-13.
  • Gaitán Salinas, C. (2019). Las artistas del exilio republicano español. El refugio latinoamericano. Madrid: Cátedra.
  • Gaitán Salinas, C. y Murga Castro, I. (2019). Victorina Durán y Maruja Mallo: encuentros y desencuentros de dos artistas exiliadas. Arenal 26(2), 399-425. http://dx.doi.org/10.30827/arenal.v26i2.9173.
  • Gutiérrez-Larraya, T. (1915). El arte decorativo y la mujer. Torrelavega: Imprenta de Antonio Fernández.
  • Hadjiafxendi, K. y Zakreski, P. (eds.). (2013). Crafting the Woman Professional in the Long Nineteenth Century. Artistry and Industry in Britain. Surrey: Ashgate.
  • Hesperia. (1923, 1 de febrero). Arte. La Moda Elegante, p. 12. Hesperia. (1924, 1 de julio). Arte y artistas. Gran Vida, pp. 211-214.
  • La III Exposición Internacional de Arte, en Monza. Datos referentes a la concurrencia de artistas españoles. (1927, 9 de agosto). El Heraldo de Madrid, p. 7.
  • Llodrà, J. M. (2020). Aurora Gutiérrez Larraya. Sobre encajes y otras artes decorativas. En Las mujeres y el universo de las artes, XV Coloquio de Arte Aragonés editado por C. Lomba Serrano, C. Morte García y M. Vázquez Astorga, 345-353. Zaragoza, Institución Fernando el Católico.
  • Lomba, C. (2018). Marisa Roësset, en la frontera (1924-1939), Archivo Español de Arte 91(362), 143-158.
  • Lomba, C. (2019). Bajo el eclipse. Pintoras en España, 1880-1939. Madrid: CSIC.
  • López Serrano, M. (1976). Presencia femenina en las artes del libro español, Madrid: Fundación Universitaria Española.
  • Los aguafortistas [sic] españoles. (1922, 1 de junio). Revista de Bellas Artes (8), p. 5.
  • Magallón Portolés, C. (2004). Pioneras españolas en las ciencias. Las mujeres del Instituto Nacional de Física y Química. Madrid: CSIC.
  • Mayayo, P. (2003). Historias de mujeres, historias del arte. Madrid: Cátedra.
  • Méndez Casal, A. (1926, 26 de diciembre). Las recientes exposiciones. Blanco y Negro, pp. 23-29.
  • Miriel, B. (1921, 8 de mayo). Una exposición en el Ateneo de Madrid. La Ilustración Española y Americana, p. 7.
  • Moreno Lago, E. M. (2018a). Transitar dos mundos: inventario teatral de Victorina Durán. Acotaciones (40), 31-60.
  • Moreno Lago, E. M. (2018b). Victorina Durán, escenógrafa y figurinista. Trabajar en una profesión de hombres durante la Segunda República. En Mujeres públicas, ciudadanas conscientes. Una experiencia cívica en la Segunda República, editado por R. Monlleó Peris, I. Badenes-Gasset y E. Alcón Sornichero, 353-368. Valencia: Universitat Jaume I.
  • Murga Castro, I. (2015). Muros para pintar. Las artistas y la Residencia de Señoritas. En Mujeres en vanguardia. La Residencia de Señoritas en su centenario (1915-1936), editado por A. de la Cueva y M. Márquez Padorno, 86-127. Madrid: Residencia de Estudiantes.
  • Murga Castro, I. y Gaitán Salinas, C. (2018). Introducción. En Mi Vida. Sucedió, Victorina Durán, 11-101. Madrid: Residencia de Estudiantes.
  • Nelken, M. (1916, 7 de diciembre). La vida y las mujeres. A propósito de dos artistas: Carmen Baroja y Pilar de Zubiaurre, El Día, p. 6.
  • Nelken, M. (1917a, 5 de marzo). La vida y las mujeres. El arte decorativo en España, El Día, p. 1.
  • Nelken, M. (1917b, 19 de abril). La vida y las mujeres. Exposiciones, El Día, p. 3.
  • Nochlin, L. (1988) [1971]. Why Have There Been No Great Women Artists? En Women, Art and Power, 145-178. Nueva York: Harper and Row.
  • Noticias. (1931, 26 de marzo). El Heraldo de Madrid, p. 11.
  • Otros telegramas: Expositores españoles premiados. (1925, 19 de noviembre). La Vanguardia, p. 39.
  • Propuesta de premios. (1922, 31 de mayo). El Sol, p. 4.
  • Rectificación de premios. (1924, 26 de junio). El Imparcial, p. 2.
  • Rodrigo Villena, I. (2017). La galantería: una forma de sexismo en la crítica del arte femenino en España (1900-1936). Asparkía (31), 147-166.
  • Rodrigo Villena, I. (2019). Un académico frente al arte femenino: José Francés y El año artístico (1915-1926). Ucoarte. Revista de Teoría e Historia del Arte (8), 109-133.
  • Rodríguez-Marco, I. M. y Cabrera-Lafuente, A. (2018). The involvement of women in the National Museum of Decorative Arts of Madrid (Spain): 1912–1942. Museum History Journal. DOI: 10.1080/19369816.2018.1529221
  • Vaquer, E. (1922, 8 de julio). La exposición nacional de Bellas Artes. La Época del domingo, p. 1.
  • Vegue y Goldoni, Á. (1924, 10 de julio). La Exposición Nacional de Bellas Artes. El Imparcial, p. 5.
  • Vegue y Goldoni, Á. (1926a, 3 de junio). La Exposición Nacional. Los trabajos de artes decorativas. El Imparcial, p. 1.
  • Vegue y Goldoni, Á. (1926b, 17 de diciembre). Dos exposiciones interesantes: Victorina Durán y Matilde Rodero en el Lyceum. El Imparcial, p. 3.
  • Vicente de Foronda, P. (2016). 40 escultoras españolas del siglo XX. Arte, Individuo y Sociedad 28(3), 533-552.