Escritura creativa y neurociencia cognitiva

  1. Vázquez-Medel, Manuel A. 1
  2. Mora, Francisco 2
  3. Acedo García, Antonio 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

ISSN: 0210-1963

Year of publication: 2020

Volume: 196

Issue: 798

Type: Article

DOI: 10.3989/ARBOR.2020.798N4001 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

Abstract

In recent decades, the development of neuroscience has allowed spectacular advances to be made regarding better knowledge of different human practices from the neurophysiological bases of brain functioning. Although we are still in the «prehistory» of decryption of the most complex organ known in the universe, it is an appropriate time to make an operational assessment, eradicating some falsehoods and taking advantage of some consolidated data to be applied to the teaching and praxis of creative writing. Synthetically, we address some keys to creativity, in general, to focus on aesthetic verbal creativity, both in its oral expression and through brain changes that operate in the process of learning to read. We reflect on the complexity of our mental representations linked, for example, with verbal poetic discourse, offer some indications about the importance of writing as an enhancer of our cognitive reserve, and end with some practical orientations to boost creativity in the experience of that same writing. We delve into the importance of attention as well as the interconnection between rational intelligence and emotional intelligence in the areas of writing and reading. And we conclude with an analysis of new reading and writing practices developed in the third environment (cybersociety), new narratives built on the new technological paradigm that have facilitated new creative fields for writing, emphasizing the concepts of ‘transmediality’, ‘digital literacy’, ‘hypertextuality’, and ‘multimodality’ and how they affect our brain activity.

Bibliographic References

  • Acedo García, Antonio (2019). La lectura y la escritura en la sociedad digital a través de los Nuevos Estudios de Literacidad. En: Santiago Tejedor (ed.) Herramientas digitales para comunicadores. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, pp. 47-52.
  • Barton, David y Hamilton, Mary (2004). La literacidad entendida como práctica social. En: Virginia Zavala, Mercedes Niño-Murcia y Patricia Ames (eds.). Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú, pp. 109-139.
  • Bertalanffy, Ludwig von (1992). Perspectivas en la Teoría General de Sistemas: estudios científico-filosóficos. Madrid: Alianza.
  • Cassany, Daniel (2006). Tras las líneas. Barcelona: Anagrama.
  • Chomsky, Noam (1966). Cartesian linguistics. New York: Harper & Row.
  • Colom, Roberto (2012). Inteligencia y creatividad. En Anna Abraham y Alfonso Perote (coords.). Creatividad y neurociencia cognitiva. Madrid: International Marketing and Communication, pp. 37- 42.
  • Csikszentmihalyi, Mihály (1998). Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Paidós.
  • Damasio, Antonio (2018). El extraño orden de las cosas. La vida, los sentimientos y la creación de las culturas. Barcelona: Destino.
  • Echeverría Ezponda, Javier (1999). Los señores del aire: telépolis y el tercer entorno. Barcelona: Destino.
  • Eco, Umberto (1998). Los límites de la interpretación. Barcelona: Lumen.
  • Even-Zohar, Itamar (1990). Teoría de los polisistemas. Poetics Today, 11: 9-26. https://doi.org/10.2307/1772666
  • Holyoak, Keith James y Thagard, Paul (1995). Mental leaps. Analogy in creative thought. Cambridge, MA: MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/4549.001.0001
  • Lebrero Baena, María Paz; Fernández Pérez, María Dolores y García García, Emilio (2015). Neurociencia de la lectura y escritura. En María Paz Lebrero Baena y María Dolores Fernández Pérez (coords.). Lectoescritura. Fundamentos y estrategias didácticas. Madrid: Síntesis, pp. 15-42.
  • López-Escribano, Carmen (2009). Aportaciones de la neurociencia al aprendizaje y tratamiento educativo de la lectura. Aula, 15 (1): 47-78.
  • Martos, Eloy (2013). Lectura y patrimonio cultural en la era digital. Revista digital Platero, 193: 3-24.
  • Mednick, Sarnoff A. (1962). The associative basis of the creative process. Psychological Review, 69 (3): 220-232. https://doi.org/10.1037/h0048850 PMid:14472013
  • Mithen, Steven J. (2005). The Singing Neanderthals: The Origins of Music. London: Weidenfeld and Nicolson.
  • Mora, Francisco (2007). Neurocultura. Una cultura basada en el cerebro. Madrid: Alianza.
  • Mora, Francisco (2014). Neuroeducación. Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza Editorial.
  • Mora, Francisco (2017). ¿Cómo funciona el cerebro? Madrid: Alianza Editorial.
  • Mora, Francisco (2019). Creatividad, arte, emoción y cerebro. En: Paloma Tudela Caño y Pía Paraja García (coords.). El arte de educar creativamente. Reflexiones para una educación artística contemporánea. Tenerife: TEA Tenerife, pp. 61-74.
  • Mora, Francisco (2020). Neuroeducación y lectura: De la emoción a la comprensión de las palabras. Madrid: Alianza Editorial.
  • Morin, Edgar (2000) Introduction à la pensée complexe (t. 7). París: Editions du Seuil.
  • Odling-Smee, John; Laland, Kevin Neville y Feldman, Marcus William (2003). Niche Construction: The Neglected Process in Evolution. New Jersey: Princeton University Press.
  • Puente Ferreras, Aníbal (1999). El cerebro creador. Madrid: Alianza.
  • Romo, Manuela (2003). Bases psicológicas de la creatividad. En Ángeles Gervilla (direct.). Creatividad aplicada. Una apuesta de futuro. Málaga: Dykinson, pp. 13-31.
  • Vázquez Medel, Manuel Ángel (2014a). Creatividad y Mindfulness. En: Pablo García Sempere, Pablo Tejada Romero y Ayelén Ruscica (coords.). Investigación y docencia en la creación artística. Granada: Editorial Universidad de Granada, pp. 11-27.
  • Vázquez Medel, Manuel Ángel (2014b). La oralidad en el tercer entorno. Oralidad, comunicación audiovisual y comunicación digital. En: María Elvira Rodríguez y Raquel Pinilla (eds.). Oralidades: saberes y experiencias de investigación en red. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, pp. 123-134.
  • Vincent, Jean-Didier (2009). Viaje extraordinario al centro del cerebro. Barcelona: Anagrama.