Las preconcepciones del estudiante de profesoradode la construcción y transmisión del conocimiento a la participación en el aula

  1. Bretones Román, Antonio
Zeitschrift:
Educar

ISSN: 0211-819X

Datum der Publikation: 2003

Titel der Ausgabe: La gestión del conocimiento

Nummer: 32

Seiten: 25-54

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Educar

Zusammenfassung

In this article we revise an extensive range of studies carried out in the last two decades on the process of becoming a teacher. We analyze the professional socialization of the teacher and the conceptual change on the understanding of teaching and apprenticeship, both referred to students of the teaching profession in primary and secondary education; focusing specifically on the formative period of the teaching practices and the first year of teaching. We find that within this process the student of the teaching profession is not only receptive to several external influences, but he/she also plays an active role in it. The identification, contrast and modification of his/her preconceptions and/or previous ideas about teaching -including attitudes, strategies and models of opening, interaction and reflection- appear to be essential for teacher and the evolution of thought.

Bibliographische Referenzen

  • AIKEN, I. P.; DAY, B.D. (1999). «Early field experiences in preservice teacher education. Research and student Perspectives». Action in Teacher Education, vol. XX, nº 3, p. 7-112.
  • BARQUÍN, J. (1991). «La evolución del pensamiento pedagógico del profesor». Revista de Educación, 294 (1), p. 245-274.
  • BRADY, L. (1999). «Case method in teacher education». Educational Practice and Theory, vol. 211, nº 2, p.117-130.
  • BRETONES, A. (1993). La participación en el aula y las concepciones de los estudiantes de Magisterio. Comunicación presentada en el Congreso Internacional de Didáctica (23-27 de septiembre), La Coruña.
  • BRETONES, A. (1996). Concepciones y prácticas de participación en el aula según los estudiantes de Magisterio (tesis doctoral). Universidad Complutense, Facultad de Educación, Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Madrid.
  • BULLOUGH, R.V. (1992). «Beginning teacher curriculum decision making personal teaching metaphors and teacher education». Teaching & Teacher Education, vol. 2, nº 3, p. 233-252.
  • BULLOUGH, R.V. (2000). «Convertirse en profesor: la persona y la localización social de la formación del profesorado». En BIDDLE, B.J.; GOOD, T.L; GOODSON, I.F. La enseñanza y los profesores I (La profesión de enseñar). Barcelona: Paidós, p. 99-166.
  • BULLOUGH, R.V.; STOKES, D.K. (1994). «Analizing personal teaching metaphors in preservice teacher education as a means for encouraging professional development». American Educational Research Journal, 31 (1), p. 197-224.
  • DUQUETTE, Ch. (1994). «The role of the cooperating teacher in a school-based teacher education: benefits and Concerns». Teaching & Teacher Education, vol. 10, nº 3, p. 345-353.
  • FERNÁNDEZ ENGUITA, M. (1992). Poder y participación en el sistema educativo. Sobre las contradicciones de la organización escolar en un contexto democrático. Barcelona: Paidós.
  • FERNÁNDEZ ENGUITA, M. (1993). La profesión docente y la comunidad escolar: crónica de un desencuentro. Madrid: Morata.
  • GARCÍA, J.E.; CUBERO, R. (2000). «Constructivismo y formación inicial del profesorado. Las concepciones de los estudiantes de Magisterio sobre la naturaleza y el cambio de ideas del alumnado de Primaria». Investigación en la Escuela, 42, p. 55-65.
  • GIMENO, J. (1997). Docencia y cultura escolar. Reformas y modelo educativo. Buneos Aires: Lugar Editorial.
  • GIMENO, J. (1998). Poderes inestables en educación. Madrid: Morata.
  • GONZÁLEZ ROSAS, J. L. (1996). «Concepciones pedagógicas de los estudiantes de Magisterio: más allá del pensamiento del profesor». Bordón, 448 (1), p. 53-71.
  • GONZÁLEZ SANMAMED, M. (1995). «Perspectivas del alumnado de Magisterio sobre su formación y su aprendizaje como docente». Revista Española de Pedagogía, año LII, nº 200, p. 23-43.
  • GOULD, L. (2000). «Changes in preservice teachers’ schema for understanding teaching». Action in Teacher Education, vol XXI, nº 4, p. 90-100.
  • HOY, W.K.; WOOLFOLK, A. E. (1990). «Socialization of student teachers». American Educational Research Journal, vol. 27, nº 2, p. 279-300.
  • KAGAN, D.M. (1992). «Professional growth among preservice an beginning teachers». Review Educational Research, vol. 62, nº 2, p. 129-169.
  • MARCELO, C. (1993). «El primer año de enseñanza. Análisis del proceso de socialización de profesores principiantes». Revista de Educación, 300, p. 225-277.
  • MARSHALL, H.H. (1990). «Metaphor as an instructional tool in encouraging student teacher reflection». Theory into Practice, 29, p. 128-132.
  • MARTÍNEZ RODRÍGUEZ, J.B. (1993). «La participación democrática, piel de cordero de la domesticación». Cuadernos de Pedagogía, 214, p. 61-67.
  • MARTÍNEZ RODRÍGUEZ, J.B. (1994). «El papel del alumnado en el desarrollo del curriculum». En ANGULO, J.F.; BLANCO, N. (coords.). Teoría y desarrollo del curriculum. Archidona (Málaga): Aljibe.
  • MCKERNAN, J.; POWERS, E. (2000). «The action inquiry seminar and collaborative reflection: forms of democratic pedagogy in teacher education». Action in Teacher Education, vol. XXI, nº 4, p. 60-70.
  • MEDRANO, C. (1994-95). «Las teorías personales del profesorado acerca del proceso de enseñanza-aprendizaje». Revista de Educación de la Universidad de Granada, 8, p. 17-28.
  • MORAL, C.; PÉREZ, M. P. (1996). «La discusión de estudios de caso de profesores expertos y principiantes como estrategia para favorecer prácticas más reflexivas en la formación del profesor». Bordón, 1, p. 73-87.
  • MORINE-DERSHIMER, G. (1993). «Tracing conceptual change in preservice teachers». Teaching & Teacher Education, vol. 9, nº 1, p. 15-26.
  • PAJARES, F. (1993). «Preservice teachers’ beliefs. A focus for teacher education». Action in Teacher Education, vol. XV, nº 2, p. 45-54.
  • PORLAN, R. (1994). «Las concepciones epistemológicas de los profesores: el caso de los estudiantes de Magisterio». Investigación en la Escuela, 22, p. 67-85.
  • RIDAO, I.; ORDÓÑEZ, R. (2000). «Los planes de estudios y la formación de maestros: un estudio longitudinal». Bordón, 52 (1), p. 87-105.
  • WEINSTEIN, C.S. (1989). «Teacher education students preconceptions of teaching». Journal of Teacher Education, vol. XXXX (2), p. 53-60.
  • WOOD, K. (2000). «The experience of learning to teach: changing student teachers’ ways of understanding teaching». J. Curriculum Studies, vol. 32, nº 1, p. 75-93.
  • WUBBELS, Th. (1992). «Taking account of student teachers’ preconceptions». Teaching and Teacher Education, vol. 8 (2), p. 137-149.
  • ZEICHNER, K.M. (1985). «Dialéctica de la socialización del profesor». Revista de Educación, 277, p. 95-123.