Aprendizaje estratégico en ciencias sociales

  1. Sánchez Burón, Adolfo
  2. Poveda Fernández Martín, María
Journal:
EduPsykhé: Revista de psicología y educación

ISSN: 1579-0207

Year of publication: 2006

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 33-52

Type: Article

More publications in: EduPsykhé: Revista de psicología y educación

Abstract

Learning strategies, like mechanisms or resources that allow constructing the knowledge are the most important referring one in our educative system. This reference is reflected in concepts like permanent education or development of the critical and creative thought. This article analyse a Training Program on Processing Strategies, following Beltran´s classification on learning processes, strategies and techniques (1993, 1996, 2002). In this investigation the learning strategies selection, organization, elaboration has been applied to first-year secondary school students of social sciences. The results indicate that the students of the experimental groups obtained a better yield in social sciences that the students of the control group. Also, one settled down that the strategies of organization and elaboration were more effective for the study of social sciences that the selection strategies. The evaluation model was almost experimental, with a non-equivalent group control. The results were evaluated before and after the treatment. The data analysis was based on an ANCOVA, with the following variables: the treatment (experimental -learning strategies- and control) as inter-subject variable; the postest results as dependant variables and the pretest test variables, as covariant.

Bibliographic References

  • Anteproyecto de la Ley Orgánica de Educación (2005).
  • Beltrán, J. A. (2003). Estrategias de Aprendizaje. Revista de Educación, 332, 55-73.
  • Beltrán, J. A. (1996). Estrategias de aprendizaje. En J. Beltrán y C. Genovard (Coord.), Psicología de la Instrucción I. Madrid: Síntesis.
  • Beltrán, J.A. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis.
  • Beltrán, J.A. (1997). Estrategias de aprendizaje. En V. Santiuste y J.A. Beltrán (Coord.), Dificultades de aprendizaje. Madrid: Síntesis.
  • Beltrán, J.A. (1998). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis.
  • Bernad, J.A. (1999). Estrategias de aprendizaje. Cómo aprender y enseñar estratégicamente en la escuela. Madrid: Bruño.
  • Brown, J.S., Collins, A. y Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, 18, 32-42
  • Cano, F. (2000). Diferencias de género en estrategias y estilos de aprendizaje. Psicothema, 12, 360-367.
  • Carpintero, E. (2002). El proceso de transfer: revisión y nuevas perspectivas. EduPsykhé, 1, 1, 69-79.
  • Castejón, J.L., Montanés, J. y García Correa, A. (1993). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico. Psicología de la Educación, 13, 89-105
  • Dahl, T., Bals, M. y Turi, A. (2005). Are students´ beliefs about knowledge and learning associated with their reported use of learning strategies? British Journal of Educational Psychology, 75, 257-273.
  • Dansereau, D.F. (1985). Learning strategies research. En J.W. Segal (Eds.), Thinking and learning skills. Hillsdale. Erlbaum.
  • Duncan, T. y Mckeachie, W. (2005). The making of the motivated strategies for learning questionnaire. Educational Psychologist, 40, 117-128.
  • Fernández Martín, M.P., Beltrán, J.A. y Martínez Arias, R. (2001). Entrenamiento en Estrategias de Selección, Organización y Elaboración en alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Psicología General y Aplicada, 54 (2), 279-296.
  • Fernández, M. P. y Beltrán, J.A. (1998). Diferencias individuales y estrategias de aprendizaje. En Mª P. Sánchez y Mª A: Quiroga (Coord.), Perspectivas actuales en la investigación psicológica de las diferencias individuales. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.
  • Fuente, J. Archilla, M. I. y Justicia, F. (1998). Factores condicionantes de las estrategias de aprendizaje y del rendimiento académico en alumnos universitarios a través de las escalas ACRA. Revista de Educación de la Universidad de Granada, 11, 193-209
  • Gagné, E. (1985). Psicología cognitiva del aprendizaje escolar. Madrid: Visor.
  • Gargallo, B. (2003). Aprendizaje estratégico. Un programa de enseñanza de estrategias de aprendizaje en 1º de ESO. Infancia y Aprendizaje, 26, 163-180.
  • Gargallo, B. y Puig, J. (1997). Aprendiendo a aprender. Un programa de enseñanza de estrategias de aprendizaje en educación permanente de adultos. Revista Española de Pedagogía, 206, 113-136.
  • González Cabanach, R., Valle, A y Suárez, J.M. (1999). Un modelo integrador de las relaciones entre metas académicas, estrategias de aprendizaje y rendimiento académico. Revista de Investigación Educativa, 17, 1, 47-70.
  • Ley Orgánica 1/1990 de 3 de octubre de Ordenación General del Sistema Educativo.
  • Ley Orgánica 10/2002 de 23 de diciembre de la Calidad de la Educación.
  • Martín del Buey, F. y Camarero Suárez, F. (2001). Diferencias de género en los procesos de aprendizaje en universitarios. Psicothema, 13, 598-604.
  • Marugán, M., Román, J.M., y Fernández-Polanco, C (1996). Estrategias de elaboración de relaciones para alumnos de educación secundaria. Validación del programa “Aprendo si relaciono”. Revista de Psicología de la Educación, (19), 71-88.
  • Mayer, R. (2002). Psicología de la Educación. El aprendizaje de las áreas de conocimiento. Madrid: Prentice Hall.
  • McCrindle, A.R. y Christensen, J. (1995). The impact of learning journals on metacognitive and cognitive processes and learning performance. Teaching and Instruction, 5, 167-185.
  • McDaniel, M. (1996). Learning with analogy and elaborative interrogation. Journal of Educational Psychology, 88, 281-290.
  • McKeachie, W. J. Pintrich, P.R. y Lin, Y. (1985). Teaching learning strategies. Educational Psychologist, 20, 153-160.
  • Monereo, C. y Castelló, C (1997). Estrategias de aprendizaje: cómo incorporarlas a la práctica educativa. Barcelona: Edebé.
  • Moreno, F. y Baillo-Baillèrre. M. (2001). Diseño instructivo de formación on –line. Aproximación metodológica a la evaluación de contenidos. Barcelona: Ariel Educación.
  • Nisbet, J. (1991). Investigación reciente en estrategias de estudio y el enseñar a pensar. En C. Monereo (Coord.), Enseñar a pensar a través del curriculum escolar. Barcelona: Casals.
  • Núñez, J.C., González-Pienda, J.A. y González-Pumariega, S (1998). Estrategias de aprendizaje en estudiantes de 10 a 14 años y su relación con los procesos de atribución causal, el autoconcepto y las metas de estudio. Estudios de Psicología 59, 65-85.
  • Pintrich, P.R. y García, T. (1994). Self- regulated learning in college students: knowledge, strategies and motivation. En P. R. Pintrich, D. Brown y C. Ewinstein (Ed.), Students motivation, cognition and learning. Hillsdale: Erlbaum.
  • Román, J.M. y Gallego, S. (1994). ACRA. Escalas de estrategias de aprendizaje. Madrid: TEA.
  • Rosario, P., Núñez, J.C., González-Pienda, A., Almeida, L., Soares, S. y Rubio, M. (2005). El aprendizaje escolar examinado desde la perspectiva del Modelo 3P de J. Biggs. Psicothema, 17, 20-30.
  • Schmeck, R.S. (1988). Learning strategies and learning styles. New York: Plenun Press.
  • Sternberg, R. (1998). Estilos de pensamiento: claves para identificar nuestro modo de pensar y enriquecer nuestra capacidad de reflexión. Barcelona: Paidós.
  • Valle Arias, A., González Cabanach, R., Núñez Pérez, J.C., Rodríguez, S. y Piñeiro, I. (2001). Diferencias en la utilización de estrategias de aprendizaje según el nivel motivacional de los estudiantes. Revista de Investigación educativa, 19, 105-126.
  • Vermunt, J. (2005). Relations between student learning patterns and personal and contextual factors and academic performance. Higher Education, 49, 205-234.
  • Weisntein, C.E. y Mayer, C. (1986). The teaching of learning strategies. En M.C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching . New York: McMillan.
  • Zimermann, B. Bonner, S. y Kovach, R. (1996). Developing self-regulated learners. American Psychological Association. Washington D.C.