La construcción de la realidad por la infancia a través de su dieta televisiva

  1. Río Pereda, Pablo del
  2. Río, Miguel del
Aldizkaria:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Argitalpen urtea: 2008

Zenbakien izenburua: Educar la mirada: propuestas para enseñar a ver TV

Zenbakia: 31

Orrialdeak: 99-108

Mota: Artikulua

DOI: 10.3916/C31-2008-01-012 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Laburpena

This paper presents the preliminary exposition and results of a feasibility project for an Observatory of Consumption of Infantile Television that contributes with indexes of evolutionary impact (developmental ratings) of diverse contents, taking part in the television diet of Spanish children. The model of analysis has developed indicators about 7 evolutionary dimensions relative to the imagery representation and to the orientation in the symbolic reality. This model has been applied in a pilot stage to a limited but significant sample (the 10 and the 30 most seen programs by 4, 7, and 12-year-old Spanish children), as well as to the most seen advertising. The provisional results allow us to establish certain features of the situation of the audio-visual diet and the orientation of the imagery representation.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Del Río, P.; Álvarez, A. y Del Río, M. (2004): Pigmalión. Informe sobre el impacto de la televisión en la infancia. Madrid, CNICE-MEC y Fundación Infancia y Aprendizaje.
  • Del Río, P. y Álvarez, A. (1993): «Programas infantiles de televisión: Análisis de líneas actuales y diseño estratégico de alternativas. Dirección de Estudios de Contenido de TVE», en RAMOS, J. (Coord.): Enseñar a escribir sin prisas… pero con sentido. Sevilla, MECD; 20-47.
  • Vygotski, L.S. (1982): Fundamentos de Paidología. Leningrado, Izdanie.